۱۳۹۲/۶/۱۶

نامه ای برای تلویزیون طلوع !



داستان از جایی شروع میشود که یک رسانه ی تصویری پرچم دار فوتبال کشور است و به خاطر پخش مستقیم مسابقات تیم ملی فوتبال برای مردم و سایر رسانه ها شاخ و شانه میکشد . 

خطاب من به مدیران ارشد تلویزیون نام دار طلوع است که امروز در بین رسانه های کشور به دلیل نفوذ و قدرت مالی که دارد حرف اول را میزنند . 

اما گویا شاخ و شانه کشیدن پخش مسابقات فوتبال؛ انهم رقابت های تیم ملی حرکت بزرگ و نام داری است  که در طول روز بارها سایر رسانه ها را تهدید به پخش بازی های تیم ملی میکنند تا مردم هم بدانند باید مسابقه را از همین طریق تماشا کنند .  ای کاش به جای این همه شاخ و شانه کشیدن و تهدید کردن ارزنی به کیفیت در کار توجه میشد . 

کاش به جای مصارفی که به دکوریشن و استدیوی آنچنانی شده است ارزنی توجه به اصول گزارشگری و احترام به مخاطب تلویزیونی میشد .

من از جانب خودم و عده ای از مردم هرات برای تان مینویسم ؛  این جا مردم فقط به خاطر تیم ملی تلویزیون طلوع را تماشا میکنند ؛ بگذارید صریح بگویم این روزها همه ی مردم نگاه شان به تیم ملی است نه به تلویزوین طلوع ؛ تنها دلیل تماشای مسابقات  از این شبکه غرور و آبروی ملی و شاید هم عدم پخش این رقابت ها از سایر رسانه ها است . حداقل لازم است به عنوان یک رسانه ی نام دار بدانید که گزارشگر فوتبال تحلیل گر فوتبال نیست ؛

سوال پرسیدن از کارشناس برنامه و اختلاط در زمانی که بازی جریان دارد در شان یک رسانه ی بین المللی نیست ؛  

هم زمان به دو زبان گزارش فوتبال دادن  کار حرفه ای نیست ؛ در صورتی که مسابقه به صورت هم زمان از طریق دو شبکه فارسی و پشتو زبان نشر میشود . ( طلوع و لمر ) در ضمن با شناختی که از اقای قیصاری گزارشگر خوب شما دارم ایشان توانایی بسزایی در راستای گزارشگری رقابت های فوتبال در برنامه های زنده را دارند که متاسفانه توانایی های ایشان به هیچ وجه در تلویزیون شما دیده نمیشود . ای کاش گزارشگر بازی جدا از مجری برنامه میبود و برای گزارشگر اتاقی جدا از استودیو در نظر گرفته میشد تا گزارشگر با حس و حال ملی بازی ملی را گزارش کند . 

مردم افغانستان برای رسیدن به ارزش ها خیلی چیزها را تحمل میکنند که این روادید یکی از آن تحمل هاست.

با احترام فیروز مشعوف
خبرنگار ورزشی از شهر هرات

۵ نظر:

  1. همه مشکلت به همین دوزبانه بودن گزارش فوتبال است؟

    پاسخحذف
  2. موافقم فیروز جان. در این زمینه بعضی نکات دیگر هم هست که لازم میدانم تذکر دهم:
    گزارش یک بازی فوتبال از ارکان پخش مستقیم بازی فوتبال است. و دیگر اینکه از اصول بنیادی گزارش ورزشی علی الخصوص فوتبال این است که گزارش بازی صرفا باید توسط یک نفر صورت بگیرد. در هیچ جای دنیا گزارش فوتبال توسط دو نفر صورت نگرفته. چون گزارش فوتبال بیان زنده و مستقیم اتفاقات داخل زمین است. به همین خاطر و به خاطر اینکه گزارشگر خود در جریان بازی قرار بگیرد، میبایست گزارشگر در جایی تنها بوده و بازی را دیده و گزارش کند. تحلیل و بررسی بازی بخشی از اجرای مجری است. در گزارش های ورزشی باید بین گزارشگر و مجری تفاوت قائل شد. اما متاسفانه در تلویزیون طلوع تفاوتی بین گزارشگر و مجری قائل نیمشوند که این هم ناشی از کم تجربگی آنها است.

    پاسخحذف
  3. فیروز عزیز به تایید حرف های شما باید گفت که بنده از دیدن بازی فوتبال رنج میشوم با این به اصطلاح نو آوری های طلوع.

    پاسخحذف
  4. سلام فیروز مشعوف و کاظم جان

    نمیدانم شما از کدام دنیا صحبت میکنید امان که تنها یک زبان رسمی دارند و دیگر ها را در نظر نمیکرند یااز آن تلویزون هایکه اصلآ توانایی خرید این فوتبال های ملی را ندارند تلویزون طلوع به گفته شما کار خوب نکرده این حق نشر قانونی فوتبال را خریداری کرده چون شما دیدن فوتبال را از شبکه های خارجی خوب بلد شدید

    پاسخحذف
  5. اﮔﺮ ﻭاﻗﻌﺎ اﻳﻦ ﻣﻂﻠﺐ ﺑﻪ ﮔﻮﺵ اﺷﺨﺎﺹ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻥ ﻃﻠﻮﻉ ﻛﺎﺭ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﻣﻴﺮﺳﺪ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻴﺨﻮاﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﮔﺰاﺭﺵ ﻛﻨﻴﻦ ﺩﻳﮕﻪ اﻳﻨﻜﻪ ﻓﻮﺗﺒﺎﻝ ﮔﺰاﺭﺵ ﻛﻨﻴﻦ ﻧﻪ ﻗﺼﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺭا ﺑﻌﺪﻱ اﻳﻨﻜﻪ ﮔﺰاﺭﺷﮕﺮﻱ ﻧﻤﻴﺘﻮاﻧﻲ ﮔﻮﻫ ﺧﺎﻟﺺ ﮔﻮﻡ ﺷﻮ ﺑﺮﻭ ﻛﻪ اﺯ ﺩﺳﺘﺖ ﺑﻴﺨﻲ ﺩﻝ ﻣﺮﺩﻡ اﺯ ﻃﻠﻮﻉ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺑﻌﺪﻱ ﺷﺪ ﻧﺎﻡ ﻃﻠﻮﻉ ﺭا ﺑﺪ ﻛﺮﺩﻱ

    پاسخحذف