۱۳۹۲/۶/۱۳

شیران خراسان سریلانکا را شکست دادند و به نیمه نهایی رفتند


در یک نمایش بهبود یافته، تیم ملی فوتبال کشورمان امروز به دومین پیروزی اش در مسابقات فوتبال جنوب آسیا دست یافت. افغانستان که در مسابقه اول خویش یک مسابقه نا امید کننده را به نمایش گذاشت و تیم ضعیف بوتان را تنها با 3 گل شکست داد، در این مسابقه از نگاه کیفی سطح بازی خود را بالا برد و سیستم بازی نیز بهتر شده بود. 

برای افغانستان امروز منصور فقیریار در درون دروازه سنگربانی می کرد. خط دفاع هیچ تغییری نکرده بود و اسلام امیری، مصطفی حدید، فرزاد عطایی و علی احمد یارزاده وظیفه دفاع را داشتند. در خط میانی یوسف مشرقی، آرش هاتفی و مصطفی آزادزوی حفظ شده بودند اما همان طور که پیشبینی می شد معروف محمدی از ابتدا جای امر الدین شریفی را گرفت. در خط حمله بیشترین تغییر آمد. بر خلاف مسابقه پیشین که صدیق ولیزاده و حشمت الله بارکزی در خط حمله قرار داشتند، این بار بلال آرزو و سنجر احمدی این وظیفه را به عهده داشتند. 

شروع افغانستان بد نبود و دو فرصت خوب را روی دروازه سریلانکا ایجاد کردند که یکی توسط معروف محمدی و دیگری توسط سنجر احمدی از میان رفت. در ادامه با اینکه افغانستان مالکیت بیشتر توپ را در دست داشت و حملات بیشتری هم می کرد اما خط حمله افغانستان از فرصت ها استفاده کرده نمی توانست. در اکثر مواقع نه بلال آرزو به چشم می رسید و نه هم سنجر احمدی. اکثر حملات یا توسط معروف محمدی انجام می شدند یا مصطفی آزادزوی. ارسال های از راه دور و ارسالهای کرنر این دو بازیکن نیز خیلی جالب و خطر ساز بود. کاپیتان اسلام امیری هم بازی عالی از خود به نمایش گذاشت.

در دقیقه 36، یوسف مشرقی مرتکب اشتباه شد و مهاجمین سریلانکایی توپ او را گرفته و یکی از آنها به تنهایی به سوی دروازه ما شتافت. منصور فقیریار نیز از دروازه بیرون شد تا توپ را مهار کند، اما مهاجم سریلانکایی با یک ضربه سبک، توپ را از بالای سر منصور فقیریار به سوی دروازه افغانستان فرستاد. 

هر چند به نظر می رسید که برای دقایقی بازیکنان افغانستان تحت تاثیر رفته اند، اما رفته رفته بازیکنان افغانستان به خود آمدند و حملات خود را منظم تر ساختند. با این حال، نیمه اول با همان نتیجه 1-0 به ضرر ما پایان یافت. 

یوسف مشرقی که باعث شده بود در نیمه اول افغانستان گل بخورد، در نیمه دوم به میدان نیامد و عوض او محمد رفیع بارکزی وارد میدان شد. حضور او تاثیر به سزایی در نظم بازی شیران خراسان داشت. او هم چنین در دقیقه 62 یک ضربه کرنر را به شکل مستقیم به کنج دروازه سریلانکا فرستاد و بازی را به تساوی کشاند. قبل از به ثمر رساندن این گل، در دقیقه 53 یک بازیکن سریلانکا مرتکب خطای "هَند" شد و برای افغانستان ضربه پنالتی اعلان شد. بلال پشت توپ قرار گرفت و توپ را به جایی زد که دروازه بان سریلانکا تشخیص کرده بود. بلافاصله بعد از خراب کردن این توپ، صدیق ولیزاده به جای او به میدان آمد.

از این پس، حملات تیم ملی زیادتر شد و فرصت پی فرصت ایجاد می شد. در دقیقه 76 مسابقه اسلام امیری یک ضربه آزاد را از فاصله بسیار زیاد به طرز عجیب و جالبی به کنج دروازه سریلانکا فرستاد. همین ضربه و گل بود که او را بهترین بازیکن میدان هم ساخت.

در همان دقایق سنجر احمدی جای خود را به حشمت الله بارکزی سپرد. در ادامه بازی حملات مداوم افغانستان جریان داشت تا اینکه در دقیقه 86، حشمت الله بارکزی صاحب یک توپ شد و با دریبل دادن دروازه بان سریلانکایی، سومین گل تیم ملی را به سادگی به ثمر رساند. این دومین گل حشمت الله بارکزی هم بود. او و اسلام امیری تا حال برای افغانستان دو گله هستند.

با کسب این سه امتیاز، افغانستان بعد از دو مسابقه صاحب شش امتیاز است. با توجه به پیروزی 8-2 مالدیو مقابل بوتان، هر دو تیم مالدیو و افغانستان به مسابقات نیمه نهایی راه یافته اند. مسابقه روز جمعه بین این دو تیم برای تعیین سرگروه حیاتی است. افغانستان تفاضل گل مثبت 5 دارد، در حالی که مالدیو تفاضل گل مثبت 16 دارد. افغانستان تنها با شکست دادن مالدیو می تواند به حیث سرگروه به مرحله بعد صعود می کند و گرنه باید با تیم اول گروه الف مسابقه دهد. 

عملکرد امروز تیم ملی به نسبت مسابقه با بوتان پیشرفت قابل ملاحظه ای داشت. با این هم، یک تعداد بازیکنان از جمله بلال آرزو، یوسف مشرقی، صدیق ولیزاده و آرش هاتفی درخشش خوبی نداشتند. در عوض اسلام امیری، معروف محمدی و خط دفاع افغانستان وظیفه خوبی را پیش بردند. آرش هاتفی در اواخر بازی کارت زرد گرفت و با توجه به دریافت کارت زرد در مسابقه با بوتان، این بازیکن مسابقه با مالدیو را از دست داده است.

ارزیابی انفرادی بازیکنان افغانستان را در یک مطلب جداگانه خواهید خواند. 

مسابقه بعدی افغانستان ساعت 2:15 بعد از ظهر به وقت کابل در ورزشگاه داشرات کتماندو در مقابل مالدیو است. در یک بازی همزمان، سریلانکا و بوتان نیز یک دیدار تشریفاتی انجام خواهند داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر