۱۳۹۲/۶/۱۱

در یک نمایش نا امید کننده، افغانستان تیم آخر جهان را شکست داد


تیم ملی افغانستان امروز در اولین مصاف خویش در مسابقات فوتبال جنوب آسیا به مصاف بوتان رفت و در یک نمایش بی فروغ، آخرین تیم جهان در رده بندی فیفا را با سه گل شکست داد. 

بلال آرزو که روز گذشته در باشگاهش در ناروی بازی کرد هنوز به نپال نرسیده است. بر علاوه، سنجر احمدی و منصور فقیریار نیز به سبب سفر طولانی از اروپا در ترکیب اولیه تیم قرار نگرفتند. کارگر که بر خلاف همه انتظارات روی چوکی مربیگری افغانستان نشسته بود مجبور بود از بازیکنان غیر اصلی خود نیز استفاده کند. البته این یک تصمیم درست بود زیرا انتظار نمی رفت تیم بوتان قدرت زیادی در مقابل تیم ملی کشورمان داشته باشد. 

در ترکیب افغانستان، حمید یوسفزی در درون دروازه قرار گرفته بود، اسلام امیری، علی احمد یارزاده، مصطفی حدید و فرزاد عطایی در خط دفاع قرار گرفتند، آرش هاتفی، یوسف مشرقی، مصطفی آزادزوی و امر الدین شریفی در خط میانی و صدیق ولیزاده و حشمت الله بارکزی در خط حمله جای داده شدند. 

تیم ملی از همان دقایق اول روی دروازه بوتان فشار آورد. در دقیقه 3 بود که صدیق ولیزاده ضربه قدرتمندی را به سوی دروازه بوتان شلیک کرد که بعد از برخورد با دروازه بان به تیرک دروازه خورد و در نهایت به کرنر رفت.
ورزشگاه بدون تماشاچی از وضعیت خوبی برخوردار نبود، زیرا شب قبل باران کرده بود و همین امر باعث لغزندگی زمین مسابقه شده بود. 


با اینکه تیم بوتان ضعیف ترین تیم این مسابقات محسوب می شود، این تیم در این مسابقه نمایش بدی نداشت و دفاع خوبی می کرد. در اوایل بازی، بوتان کوشش می کرد تا به دفاع پرداخته و در پی استفاده از فرصت در ضد حملات باشد. در ده دقیقه اول مسابقه بازی غیر از ضربه ولیزاده حملات مهم دیگری را در بر نداشت و آرام پیش می رفت. 

با اینکه افغانستان از سیستم 4-4-2 استفاده می کرد اما چهار بازیکن خط دفاع افغانستان تنها به دفاع می پرداختند و با خط میانی همکاری منظمی نداشتند. این موضوع یکی از مشکلات اصلی تیم در طول مسابقه هم بود. 

در دقیقه 14 افغانستان فرصت داشت با ضربه سر دروازه بوتان را باز کند که توپ از کنار دروازه گذشت. با اینکه تیم ملی افغانستان در 15 دقیقه اول مالکیت بیشتر توپ را در اختیار داشت و دو حمله روی گل بوتان نیز  انجام داد، اما باز هم یک مسابقه تهاجمی را از خود به نمایش نگذاشت. 

بعد از دقیقه 15 بازی تقریباً آرام شد و حملات تیم ملی افغانستان کم گردید. در همین حال، بوتان یک کرنر هم گرفت که دفع شد. به همین ترتیب، بوتان هر از گاهی دست به ضد حملات می زد که به شکل مناسب توسط خط دفاع تیم ملی دفع می گردید.
بعد از همان ضربه دقیقه سه، تا اینجای کار چیز زیادی از صدیق ولیزاده ندیده ام. مصطفی حدید، مصطفی آزادزوی، علی احمد یارزاده و یوسف مشرقی هم تا حال نمایش خوبی داشته اند. چیز زیادی از امرالدین شریفی  و حشمت الله بارکزی هم ندیده ام. 

تفاوت رده بندی افغانستان و بوتان 68 پله است و انتظار می رفت تا افغانستتان در همان دقایق اول دروازه بوتان را باز کند، اما با اینکه 25 دقیقه از بازی گذشته بود، هنوز افغانستان نتوانسته به گل برسد. در دقیقه 27 اما یک فرصت نصفه و نیمه کسب شد که منجر به گل نشد. 

مشکل افغانستان تا آخر بازی پا بر جا ماند. خط دفاع تنها به دفاع می پردازد و خط میانی را صاحب توپ های خوبی نمی سازد. اکثر حملات افغانستان هم تا حال از طرف راست بوده که تا حال به نتیجه نرسیده است. 

در دقیقه 32 روی حشمت الله بارکزی خطا صورت گرفت و اما ضربه آزاد را مصطفی آزادزوی به بالای دروازه زد. در مقابل، بوتان با ضربات ارسال بلند در تلاش به ثمر رساندن گل بود. تا اینجای کار بوتانی ها خیلی با انگیزه بازی کرده اند و نشان داده اند که نمی خواهند نتیجه ای مثل شکست 8-1 سال 2011 برای آنها تکرار شود. 

در دقیقه 37 روی ارسال کرنر مصطفی آزادزوی، اسلام امیری یک ضربه سر زیبا به سوی دروازه بوتان زد که اولین گل افغانستان هم محسوب می شد. در دقیقه 40 هم آزادزوی فرصت داشت تا دروازه بوتان را باز کند اما ضربه او از پیش روی دروازه گذشت. 

در دقیقه 41 نیز ضربه حشمت الله بارکزی به تیرک دروازه بوتان خورد، هر چند داور آفساید نیز اعلان کرده بود. در این دقایق تیم افغانستان نمایش خوبی داشت و دروازه بوتان را تحت فشار قرار داده بود. در دقیقه 45 حشمت الله بارکزی باز هم فرصت گلزنی داشت که به دام آفساید افتید. در وقت های اضافه نیز صدیق ولیزاده یک ضربه اکروباتیک استفاده کرده و توپ را به داخل دروازه بوتان فرستاد اما باز هم به سبب آفساید، این گل قبول نشد. 

نیمه دوم را بوتان بهتر آغاز کرد و در چندین مورد بالای دروازه افغانستان فشار آورد. به نظر می رسد که مربی بوتان درس بهترین به بازیکنان خود در بین دو نیمه داده است. بازی بوتان بهتر شده و بر عکس بازی افغانستان خراب تر شده است. 

برای هر دو تیم تا دقیقه 55 هیچ تعویضی صورت نگرفته و هیچ از آنها کدام کارتی هم نگرفته اند. 


بازیکنان افغانستان بر عکس نیمه اول مسابقه، حالا بی هدف به توپ می زنند و همین امر باعث می شود تا بوتان صاحب توپ های بیشتری شود. در دقیقه 52 حشمت الله بارکزی باز هم در دام آفساید قرار گرفت، ششمین آفساید برای افغانستان. 

بوتان از دقیقه 56 به تعویض بازیکنان آغاز کرد، اما هیچ نشانه ای از تعویض بازیکنان افغانستان به نظر نمی رسید. تعویض بازیکنانی هم چون صدیق ولیزاده و امرالدین شریفی یک امر حتمی بود، اماکارگر تصمیم به تعویض بازیکنان نداشت. 

در دقیقه 58 اولین تعویض افغانسان صورت گرفت. سنجر احمدی به جای صدیق ولیزاده به میدان آمد. هر چند سنجر تنها شب قبل آن از اروپا با تیم یکجا شده بود، اما باز هم کارگر تصمیم گرفت تا سنجر با تجربه را به خط حمله بیاورد. 

در دقیقه 50 حمید الله یوسفزی یک خطای فاحش کرد و از دروازه خود بیرون رفت و نزدیک بود بوتان به سادگی به گل برسد که علی احمد یارزاده مانع گلزنی تیم حریف شد. 

دروازه بان بوتان نیز نقش عمده ای در باز نشدن دروازه تیمش برای بار دوم و بیش از آن داشت. او چندین ضربه افغانستان را مهار کرد. در دقیقه 61 معروف محمدی به جای امرالدین شریفی آمد، یک تعویض خوب زیرا امرالدین درخششی در بین زمین نداشت. 

با دو تعویضی که صورت، استایل بازی افغانستان هم تغییر کرد و بیشتر جنبه تهاجمی گرفت. 

با گذشت دقایق حوصله بازیکنان افغانستان هم کم کم کاهش می یافت و به تعداد خطاهای آنها افزوده می شد. به همین ترتیب تعداد آفسایدهای افغانستان زیاد می شد. تا دقیقه 68، افغانستان در دام 7 آفساید افتاده بود. 

در دقیقه 69، افغانستان باز هم یک فرصت را از دست داد و با اینکه روی معروف محمدی در محوطه جریمه بوتان خطا صورت گرفت، اما داور برای معروف کارت زرد نشان داد. 

مشکل اصلی تیم ملی افغانستان توزیع توپ هست. با اینکه بازیکنان ما بد بازی نمی کنند اما توزیع توپ به شکل درست صورت نمی گیرد و مهاجمین کمتر صاحب توپ می شوند. 

در دقیقه 74 داور به بوتان یک ضربه پنالتی داد. گل برای بوتان می توانست همه چیز را تغییر بدهد. اما حمیدالله یوسفزی چیزهای دیگری در سر داشت، او مسیر توپ را تشخیص داد و توپ را دفع کرد. 

ضربه پنالتی برای بازیکنان افغانستان به حیث یک شوک عمل کرد و یک دقیقه بعد با هماهنگی بازیکنان مصطفی آزادزوی به گل دوم رسید تا خیالش اندکی راحت تر شود. به سبب شکستن بیرق ناحیه کرنر، آزادزوی یک کارت زرد هم گرفت. 

در دقیقه 77، محمد رفیع بارکزی به جای یوسف مشرقی به میدان آمد تا هر سه تعویض افغانستان کامل شود، چیزی که کمتر از یوسف کارگر انتظار می رفت. 

در این دقایق معروف محمدی عالی بازی کرد و پاس های دقیقه به هم تیمی های خود می فرستاد. او دوندگی خوبی هم دارد. همین عملکرد او شاید جایی در ترکیب افغانستان از همان دقیقه اول برایش بدهد. 

در دقیقه 81 هم روی پاس معروف محمدی یک فرصت خوب بوجود آمد که با بدچانسی به داخل دروازه نرفت. 

در دقیقه 84 برای اولین بار تعداد خطاهای افغانستان نسبت به بوتان بیشتر شد، 5-4. افغانستان بعد از دقیقه 70 بار دیگر کنترل مسابقه را در دست گرفته است و مجال مانور به بوتان را نمی دهد. تا حال چندین فرصت هم برای افغانستان بدست آمده که توسط بازیکنان افغانستان به سادگی از دست رفته است. 

در دقیقه 88، معروف محمدی یک پاس زیبا به خط حمله افغانستان فرستاد و حشمت الله بارکزی نیز یک ضربه سهمگین و زیبا را از بالای دست های دروازه بان بوتان به زیرا جال دروازه بوتان فرستاد. 

در دقیقه 89، یک فرصت دیگر از دست افغانستان رفت. 

مشکل اصلی تیم ما در توزیع توپ و ارتکاب خطاهای متعدد هست. افغانستان در این مسابقه دو کارت زرد دریافت کرد و شش خطا انجام داد. 

در دقایق اضافی فشار های افغانستان باز هم ادامه یافت. معروف محمد نقش بارزی در ترتیب حملات افغانستان داشت و سنجر احمدی نیز نمایش خوبی داشت، هر چند تا آخر نتوانست به گل برسد. 

در دقایق آخر بازی، آرش هاتفی پشت خط جزا بازیکن حریف را گرفت و این باعث شد تا داور به او کارت زرد نشان دهد. 

هر چند نتیجه 3-0 در یک مسابقه بین المللی نتیجه بدی نیست، اما مشکل در عملکرد ضعیف تیم ملی افغانستان هست. بوتان یک تیم ضعیف هست و افغانستان نمی تواند نمایش مشابهی در مقابل سریلانکا و مالدیو در مسابقات آتی خود داشته باشد. 

یک تعداد بازیکنان در پیروزی افغانستان نقس بسزایی داشتند. حمید الله یوسفزی با اینکه با بیرون آمدنش از دروازه برای دفع توپ در یک موقع نا مناسب مور انتقاد تماشاچیان قرار گرفت، اما با مهار کردن پنالتی حریف نشان داد که دروازه بان مسلطی است. به همین ترتیب مصطفی آزادزوی یکی از بهترین های میدان بود و به خوبی توپ را به گردش آورده می توانست. دو بازیکن تعویضی یکی سنجر احمدی و معروف محمدی نیز در نمایش قدرتمند 20 دقیقه اخیر افغانستان نقش عمده داشتند. 

با این حال، کارگر باید روی خط دفاع تیم ملی کار کند. در نبود فیصل صفا و جلال الدین شریعتیار، یوسف کارگر گزینه های بهتری برای تعویض بازیکنان خط دفاع خود ندارد. هر چند خط دفاع در دفع توپ بد نبود، اما برای انجام یک بازی تهاجمی ضرورت به هماهنگی بیشتری میان خط دفاعی و خط میانی است. 

یک تعداد بازیکنان هم عملکرد خوبی نداشتند و در مسابقه با سریلانکا ضرورت به تعویض آنها می رود. صدیق ولیزاده بر خلاف ادعاهایی که مبنی بر آمادگی او و جود دارد، در خط حمله نمایش خوبی نداشت. به جای او بلال آرزو یا حمید الله کریمی بهتر می تواند عمل نماید. هم چنین امرالدین شریفی نمایش خوبی نداشت و کمتر صاحب توپ می شد. بر خلاف، معروف محمدی از لحظه ورود به مسابقه خیلی خوب درخشید و چندین پاس مناسب داد که یکی از آنها را حشمت الله بارکزی به گل تبدیل کرد. 

مشکلات تیم ملی افغانستان در مسابقه امروز با بوتان به چالش مربیگری این تیم بر می گردد. مربی افغانستان به نظر نمی رسد برنامه خاصی برای این مسابقه داشته است. بازیکنان افغانستان در اوایل نیمه دوم خصوصاً بدون هدف توپ می زدند و بر عکس، بازیکنان بوتان با یک برنامه خاص بر تیم ملی ما فشار آوردند و این نشان می دهد که یوسف کارگر در جریان دو نیمه کار خانگی خود را به شکل درست انجام نداده است. 

با اینکه افغانستان در مسابقه با بوتان پیروز میدان شد، اما هیچ افغانی نبود که بر عملکرد بد تیم ما اعتراض نداشته باشد. ما با چنین عملکردی، بعید است در مقابل سریلانکا و مالدیو دستاوردی داشته باشیم. ایجاد هماهنگی و خویشتنداری بازیکنان کلید موفقیت شیران خراسان در ادامه راه می تواند باشد. 

تیم ملی افغانستان روز چهار شنبه به مصاف سریلانکا می رود که امروز در کمال ناباوری با دریافت 10 گل از مالدیو شکست خورد. مالدیو نیز در همین روز به مصاف بوتان می رود.


۲ نظر:

  1. همین یوسف کارگر که اندازهٔ ‌یک بچهٔ ۵ ساله از فوتبال کمتر میفهمد، تا یوسف کارگر تیم ملی‌ را به اسارت گرفته باشد افغانستان از همین جنوب آسیا هم بالاتر نمیرود، مطمئن باشید

    پاسخحذف
  2. تیم میتوانست بیشتر گول بزند ولی نمیدانم چرا معروف محمدی را از اول استفاده نکرد، حمیدالله کریمی کجاست، حمید الله کریمی، وحید ندیم و رفیع بارکزی استعداد های هستند که در یک تیم (طوفان هریرود) بازی میکنند و همدیگر را خوب میشناسند. چرا از این ها استفاده نمی کند. ولی زاده و امرالدین مزه شان نیست. برای بازیکنان که تکروی میکنند شانس کم باید بدهند.

    پاسخحذف