۱۳۹۲/۶/۱۹

ارزیابی قبل از مسابقه: افغانستان مقابل هند


با نمایش های خوب تیم ملی قبل از مسابقات جنوب آسیا، این انتظار وجود داشت که افغانستان در مسابقه نهایی قهرمانی جنوب آسیا شرکت نماید. افغانستان نپال را در نیمه نهایی شکست داد. در مسابقه نیمه نهایی دیگر، هند نیز مالدیو را شکست داد تا فینال دوره پیش تکرار شود. 

معرفی تیم هند:

رده بندی فیفا: 145
رده بندی آسیا: 24
رده بندی جنوب آسیا: 2

هند بزرگترین و پر جمعیت ترین کشور جنوب آسیاست. با بیش از یک ملیارد جمعیت، انتظار میرود هند یکی از بهترین ها در رشته های ورزشی باشد، اما حداقل در مورد فوتبال این طور نیست. هند یکی از تیم های خوب فوتبال جهان نیست. 
با این حال، هند پر افتخار ترین تیم جنوب آسیاست. این تیم در اوایل بعد از استقلال یکی از تیم های خوب آسیا بود و دو مرتبه به مسابقات جام ملت های آسیا راه یافت و در مسابقات المپیک هم شرکت کرده است. هند در سال 2011 نیز به جام ملت های آسیا راه پیدا کرد. در سال 2010، هند توانست به قهرمانی جام چلنج در خاک خود دست یابد و بدین ترتیب به جام ملت های آسیا راه پیدا کرد. اما در این جام در مرحله گروهی سه شکست خورد و حذف شد.

هند دارای دو لیگ باشگاهی هست، یکی لیگ برتر و لیگ دسته دوم. این لیگ از 17 سال پیش تاسیس شده است.

این تیم تا حال از مجموع 9 دور مسابقات در 6 دور قهرمان شده است. هند در دور قبلی نیز که در دهلی برگزار شد در مسابقه نهایی، تیم ملی افغانستان را شکست داد و به قهرمانی رسید.

ویم کویرمن از هالند این تیم را هدایت می کند. تحت هدایت او، تیم هند اکنون پاسهای کوتاه می دهد و کویرمن کوشش می کند تا سبک فوتبال هالندی را در تیم هند تطبیق نماید، با این حال سالها طول می کشد تا تیم هند از پاس های هوایی خود دور شود و روی زمین بازی کند.  هند دفاعی فشرده دارد و این کار را برای حریفان سخت می سازد.

تیم هند حدود بیش از یک ماه است که مصروف تمرین است. این تیم چند هفته پیش یک مسابقه دوستانه با تاجیکستان در این کشور برگزار کرد که با نتیجه 3-0 باخت. 

تمامی بازیکنان هند در لیگ هند بازی می کنند و هند روی خط حمله خود نیز حساب ویژه باز کرده است. سونیل چتری مهاجم جوان این تیم می تواند تیم های مقابل را به درد سر اندازد. 


عملکرد در مرحله گروهی و نیمه نهایی:

هند در گروه الف مسابقات با نپال میزبان، پاکستان و بنگلادش هم گروه بود. هند در مسابقه اولش پاکستان را به سختی و با یک گل شکست داد. در مسابقه بعد، هند با گل دقیقه آخر سونیل چیتری، با بنگلادش مساوی کرد. اما در مسابقه آخر گروهی هند از نپال با نتیجه 2-1 شکست خورد تا اولین شکست هند در برابر نپال رقم بخورد.

در واقع هند خیلی خوش اقبال بود که به مسابقه نیمه نهایی راه یافت. هند تنها چهار امتیاز داشت و چون پاکستان را شکست داده بود توانست به مسابقه نیمه نهایی راه پیدا کند، و گرنه هم از نگاه تعداد امتیازات و تفاضل گل، تیم های هند و پاکستان با هم مساوی بودند.

در مرحله نیمه نهایی اما، هند نمایش بهتری داشت. با اینکه سونیل چیتری به سبب دو کارته شدن در ترکیب هند قرار نداشت، این تیم توانست با ارائه یک بازی بسته و تدافعی منتظر ضد حملات باشد. تیم هند در این بازی مرتکب خطاهای متعدد شد، اما در نهایت توانست از یک فرصت استفاده ببرد و دروازه مالدیو مطمئن را باز کند.

مصاف های رو در رو:

تیم های ملی افغانستان و هند تا حال پنج مرتبه با هم روبرو شده اند. در این پنج مصاف، در چهار آن هند برنده بوده و تنها در یکی از آنها افغانستان از هند یک تساوی کسب کرده است.

اولین مسابقه افغانستان و هند به سال 1951 بر می گردد. هند در آن سال میزبان مسابقات آسیایی بود و توانست افغانستان را 3-0 شکست دهد.

تا سال 2003، دیگر مسابقه ی رسمی بین این دو تیم اتفاق نیفتاد. در این سال و در مسابقات جنوب آسیا که در بنگلادش بر گزار شد، هند بار دیگر افغانستان را با نتیجه 4-0 شکست داد تا افغانستان زنده شدن فوتبال خود در سال 2003 را به خوبی آغاز نکند.

در سال 2008 و در مرحله نهایی جام چلنج آسیا که در حیدر آباد هند برگزار می شد، افغانستان و هند تا دقیقه 90 بدون گل مساوی بودند، اما در دقیقه آخر بازی افغانستان گل خورد تا حسرت کسب یک امتیاز از هند در دل بازیکنان تیم ملی ما باقی بماند.

چهارمین دیدار هند و افغانستان به مرحله گروهی مسابقات قهرمانی جنوب آسیا در سال 2011 بر می گردد. افغانستان و هند در بازی اول گروهی با هم روبرو شدند. بلال آرزو در دقیقه 5 مسابقه افغانستان را جلو انداخت، اما 5 دقیقه بعد سونیل چیتری بازی را به تساوی کشاند. مسابقه با همان نتیجه پایان یافت تا اولین و تنها امتیاز یک مسابقه بین المللی را افغانستان از هند بگیرد.

در سال 2011، افغانستان در گروه خود اول و هند دوم شد. در نیمه نهایی افغانستان توانست نپال را شکست دهد و هند هم مالدیو را شکست داد. افغانستان و هند بار دیگر، اما این بار در مسابقه نهایی، با هم روبرو شدند. تا دقیقه 72 مسابقه کنترل بازی در دست افغانستان بود و چندین فرصت گلزنی هم برای افغانستان ایجاد شد. اما در این دقیقه، فیصل سخیزاده به پشت پای مهاجم هندی زد و داور سنگاپور هندی الاصل نیز به نقطه پنالتی اشاره کرد. حمید یوسفزی که کاپیتان آن مسابقه بود به شدت به تصمیم داور اعتراض کرد. او که دستش را روی سینه داور گذاشته بود با کارت سرخ بدرقه شد. مربی افغانستان هم که اعتراض زیادی کرد با کارت سرخ از کنار میدان مسابقه اخراج شد.

از آن لحظه به بعد نظم تیمی افغانستان از هم گسیخت. بشیر درمان که دروازه بان دوم افغانستان بود نتوانست پنالتی را مهار کند و سه گل دیگر هم دریافت کرد تا افغانستان اولین بازی فینال خود در جنوب آسیا را با نتیجه ای سنگین از دست بدهد.

مسابقه نهایی فردا این فرصت را به افغانستان داده است تا بار دیگر بخت خود مقابل هند را بر سر جام قهرمانی آزمایش کند.

انتظارات:

تیم هند حتی قبل از مسابقات نیز از تیم های قوی به حساب نمی رفت. این تیم در برابر فلسطین 4-0 و آن هم در دهلی باخته بود و در مسابقه دوستانه ای با تاجیکستان، 3 گل بی جواب دریافت کرده بود. راه یافتن هند به نیمه نهایی نیز کاملاً از روی بخت خوش این تیم بود.

با این هم، تیم هند در مسابقه نیمه نهایی نمایش خوبی داشت و توانست مالدیو را شکست بدهد. تیم هند با این پیروزی، بار دیگر روحیه از دست رفته خود را باز یافته است. از طرف دیگر، به نظر می رسد تیم های دیگر، به شمول افغانستان، تیم هند را دست کم گرفته باشند. تیم هند از همین نکته کمال استفاده را برد و بر مالدیو غالب شد. هند یقیناً در پی ایجاد چنین ذهنیت در  مربیان و بازیکنان تیم ملی افغانستان نیز هست. اگر آنها در این امر موفق شوند، به یقین از فرصت های خود استفاده می کنند و بعید نیست افغانستان را به دام انداخته و برای سومین بار پیاپی به جام جنوب آسیا دست یابند.

اما شیران خراسان هم در این مسابقه با روحیه بالا حضور می یابند. آنها در مرحله گروهی شکستی نداشته اند. بوتان را 3-0 شکست داده اند و سریلانکا را 3-1. در بازی با مالدیو نیز با ارائه یک عملکرد بهتر به تساوی دست یافتند. اما روحیه تیم ملی بیشتر از پیروزی مقابل نپال در مرحله نیمه نهایی آب می خورد. افغانستان در دقیقه 11 توسط سنجر احمدی به گل رسید و تا آخر توانست این نتیجه را حفظ کند. با اینکه در اواخر نیمه دوم نپال به ضربه پنالتی دست یافت، دروازه بان افغانستان ضربات بازیکن نپالی را دفع کرد و افغانستان را به مسابقه نهایی فرستاد.

تیم ملی افغانستان در مرحله گروهی این مسابقات علمکرد خیلی قابل قبولی نداشت، اما عملکرد آن در مسابقه نیمه نهایی بهتر بود. در واقع، بازی در مقابل 25000 علاقه مند تیم حریف سخت است و بازیکنان افغانستان به خوبی از آن آزمایش موفق بدر آمدند.

با این هم نه خط دفاعی و نه خط میانی ما در مسابقه با نپال ابتکار داشتند. تیم نپال با ارسال توپ های بلند به نزدیک دروازه افغانستان خطرهای فراوانی روی دروازه ما ایجاد کرد و این کار خط دفاع را مشکل ساخته بود. اما خط میانی ما ابتکار زیادی برای ارسال توپ به مهاجمین ما نداشت. برای پیروزی مقابل هند، ما هم باید فشرده تر دفاع کنیم و هم خط میانی ما ابتکار عمل را در دست بگیرد.

مربی هند حتما سیستم تیمی ما را مطالعه کرده است. به احتمال زیاد، هند از دفاع فشرده خود استفاده خواهد کرد و در صدد ضد حمله خواهد بود. با اینکه در ارسال ضربه های هوایی، هند نسبت به افغانستان برتری ندارد، اما به نظر می رسد هند از این ابزار استفاده نماید.

در مقابل، تیم افغانستان باید متوجه خط دفاع و میانی خود باشد. خط دفاع ما باید سونیل چیتری را کنترل کند و گه گاهی نیز به خط میانی کمک کند. برای کنترل سونیل چیتری، فرزاد عطایی یا علی احمدیارزاد/مجتبی فیض می توانند خوب عمل کنند.

خط میانی ما باید بیشتر از پیش دوندگی داشته باشد طوری که هم خط دفاع را کمک کند و هم خط حمله را. در خط میانی حضور معروف محمدی و مصطفی آزادزوی خیلی مهم است. این دو بازیکن می توانند توپ را به گردش آورده و مهاجمین را صاحب توپ کنند. در مسابقه نپال، محمد رفیع بارکزی نشان داد که در خط میانی خوب بازی می کند و حضور او تیم ملی کشور را قوت خوبی می دهد. آرش هاتفی و یوسف مشرقی اما این نمایش خوب را نداشتند. مربی هند از این نکته آگاه است و برای نفوذ به خط دفاعی افغانستان از مرکز زمین استفاده خواهد کرد. به همی خاطر، لازم است یک بازیکن جدید در کنار یوسف مشرقی یا آرش هاتفی استفاده شود. وحید ندیم با اینکه به جز چند دقیقه در داخل میدان برای افغانستان توپ نزده است اما وی قدرت دوندگی و دید خوبی دارد. با توجه به اینکه وی هم تیمی محمد رفیع بارکزی و معروف محمدی در تیم طوفان هریرود است، وی به نسبت یوسف مشرقی و آرش هاتفی بهتر می تواند با بازیکنان خط میانی ارتباط بر قرار کند.

در خط حمله نیز لازم است به جای بلال آرزو از اول مسابقه از حشمت الله بارکزی یا حمید الله کریمی استفاده شود. بدین ترتیب، نقشه تیم هند برای مهاجمین ما مهار می شود زیرا تیم هند از حشمت الله بارکزی و حمید الله کریمی شناخت خوبی ندارند.



کارگر به احتمال زیاد ترکیب زیر را در مسابقه فردا به زمین بفرستد:

دروازه: منصور فقیریار
خط دفاع: فرزاد عطایی، اسلام امیری، مجتبی فیض، مصطفی حدید
خط میانی: مصطفی آزادزوی، معروف محمدی، محمد رفیع بارکزی و آرش هاتفی
خط حمله: سنجر احمدی و بلال آرزو
اما به نظر من اگر از این ترکیب استفاده شود بهتر است:

دروازه: منصور فقیریار
خط دفاع: فرزاد عطایی، اسلام امیری، مجتبی فیض، مصطفی حدید
خط میانی: مصطفی آزادزوی، معروف محمدی، محمد رفیع بارکزی و وحید ندیم (تعویض توسط مشرقی یا هاتفی)
خط حمله: سنجر احمدی و حشمت الله بارکزی/حمیدالله کریمی

تیم ملی کشورمان هم چنین باید متوجه باشد تا خطاهای زیادی را مرتکب نشود. دریافت یک کارت سرخ می تواند برای تیم ما فلج کننده باشد. به همین شکل، ما باید متوجه احساسات خود باشیم و مسابقه نهایی سال 2011 برای ما درس عبرتی باشد.

از نگاه من، نظریات مربیان افغانستان در کنفرانس مطبوعاتی به ارتباط داور مسابقه افغانستان با نپال لازم نبود. این طور نظرات تیم داوری را تحریک کرده و ممکن است در مقابل تیم افغانستان باعث ایجاد عقده مندی گردد. 

نکته دیگر این است که ما نباید روی مسئله انتقام گیری از هند تمرکز کنیم. ما لازم نیست انتقام بگیریم، اگر بتوانیم بازی طبیعی خود را انجام دهیم هم به پیروزی رسیده ایم و هم انتقام گرفته ایم.

پیشبینی من از این مسابقه، پیروزی افغانستان با تفاوت یک گل است. به امید خداوند، این بار جام به کابل خواهد آمد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر