۱۳۹۲/۶/۱۵

ارزیابی قبل از مسابقه: افغانستان مقابل مالدیو


تیم ملی کشورمان در سومین مسابقه مرحله گروهی به مصاف مالدیو می رود. هر دو تیم به مرحله نیمه نهایی راه یافته اند و مسابقه امروز تنها سرگروه را معلوم می نماید. تیم دوم در روز یکشنبه با نپال بازی خواهد کرد و تیم برنده روز دوشنه با هند مسابقه خواهد داد. 

معرفی تیم ملی فوتبال مالدیو:

رده بندی فیفا:153
رده بندی آسیا: 27
رده بندی جنوب آسیا: 3

مالدیو مجمع الجزایر کم نفوسی است در اقیانوس هند. تیم ملی این کشور در سال 1979 اولین مسابقه بین المللی خود را انجام داده است. مالدیو تا حال نه به جام جهانی راه پیدا کرده و نه هم به جام ملت های آسیا. با این حال، مالدیو عملکرد بدی در جنوب آسیا نداشته و حتی یک مرتبه هم در خاک خود قهرمان جنوب آسیا شده است. مالدیو در هر مرتبه ای که در مسابقات جنوب آسیا اشتراک نموده از مرحله گروهی صعود کرده است. این نوع عملکرد در جنوب آسیا بعد از هند بی نظیر است. 

استفان اربانیی که اهل هنگری است وظیفه مربیگری مالدیو را از سال 2011 به عهده دارد. مالدیو هم چنین در سال 2014 میزبان جام چلنج آسیاست و به همین سبب بدون انجام مسابقات مقدماتی، مستقیما در جام چلنج آسیا بازی خواهد کرد. هدف آنها از میزبانی این است که با استفاده از شناخت از میادین و حمایت تماشاچیان، جام چلنج را به روی سر ببرند و به جام ملت های آسیا راه پیدا نمایند. افغانستان هم به جام چلنج راه پیدا کرده است و از همین روی فرصت خوبی پیش آمده تا افغانستان ظرفیت های خود در مقابل یک تیم جام چلنجی را محک بزند. 

تیم مالدیو متشکل از بازیکنان لیگ این کشور است. تنها 13 بازیکن از تیم نیو رادیانت قهرمان لیگ این کشور هستند. این امر می تواند به هماهنگی بازیکنان این کشور کمک کند. این تیم هم چنین یک اردوگاه تمرینی در تایلند برگزار کرد، اما مربی این تیم نبود حریف مناسب تمرینی را به حیث نکته منفی این اردوگاه مطرح کرده است. 

تیم مالدیو یک تیم بزرگسال است. تنها 3 بازیکن این تیم زیر 23 سال هستند. علی اشفق که کاپیتان این تیم است یک بازیکن اصلی در تیم مالدیو هست او در مسابقه با سریلانکا شش گل و در مسابقه با بوتان 4 گل به ثمر رساند، اما باید به یاد داشت که هر دوی این تیم ها ده نفره بازی می کردند. تیم ملی افغانستان باید متوجه حرکات این بازیکن باشد. 

در مسابقه با افغانستان، مالدیو دست بالایی دارد زیرا تفاضل گل آن زیاد هست و با یک تساوی هم سر گروه خواهد شد. 

مصاف های رو در رو:

افغانستان و مالدیو تا حال دو مرتبه با هم دیدار کرده اند. در هر دو دیدار برنده میدان مالدیو بوده است. اولین دیدار این دو تیم به مسابقات جنوب آسیا در سال 2005 بر می گردد. مالدیو در آن مسابقه با نتیجه 9-1 برنده شد. تا قبل از مسابقه همین هفته مالدیو با سریلانکا که با نتیجه 10-0 به نفع مالدیو تمام شد، شکست سال 2005 افغانستان مقابل مالدیو بزرگترین شکست یک تیم در تاریخ مسابقات جنوب آسیا محسوب می شد. 

در سال 2009 نیز این دو تیم در مسابقات جنوب آسیا به مصاف هم رفتند که مالدیو با دو گل علی اشفق و یک گل از طارق با نتیجه 3-1 پیروز شد. تنها گل افغانستان را حشمت الله بارکزی به ثمر رساند. 

مسابقه امروز نشان خواهد داد که مالدیو می تواند به برتری خود در برابر افغانستان ادامه دهد یا افغانستان مهر پایانی به برتری مالدیو خواهد گذاشت. 

انتظارات:

حتی قبل از مسابقات هم پیشبینی می شد که افغانستان و مالدیو به نیمه نهایی راه یابند. قبل از مسابقات حرف و حدیث های زیادی از قهرمانی افغانستان و قدرت این تیم می شد، اما پیروزی های بزرگ مالدیو در برابر سریلانکا و بوتان و نمایش ضعیف تر افغانستان، مالدیو را در نظر ارزیابی ها اکنون در جایگاه بهتری نشان می دهد. 

تیم مالدیو از انگیزه بالایی برخوردار است و بدش نمی آید یک پیروزی دیگر را نیز در برابر یکی از مدعیان این مسابقات به چنگ آورد. آنها روی تجربه خود و سرعت تیمی تمرکز خواهند کرد. مالدیو احتمالاً به پاس های هوایی روی می آورد. 

اما افغانستان هم بازیکنان خوبی دارد و اگر بتواند یک سیستم درست پیاده کند توانایی شکست دادن تیم مالدیو را دارد. در قدم اول خط دفاع افغانستان باید متوجه علی اشفق باشد و یکی از بازیکنان خط دفاع علی اشفق را تنها نگذارد. در قدم دوم حفظ توپ برای افغانستان لازم است. افغانستان به جای پاس های هوایی و بی هدف باید مسابقه را زمینی بسازد و با پاس های کوتاه سعی بر نفوذ به جانب دروازه مالدیو کند. حمله از جناحین باید استراتژی عمده تیم ملی را تشکیل دهد. یک گل زود هنگام هم می تواند خیال تیم افغانستان را آرام سازد، هر چند افغانستان نشان داده است که در زدن گل های زود هنگام موفق نیست. 

بازیکنان افغانستان در نیمه دوم مسابقه با سریلانکا عملکرد مناسبی به نمایش گذاشتند. به همین علت تغییرات زیادی نباید در ترکیب تیم ملی وارد شود، اما به سبب دو کارته شدن آرش هاتفی و نمایش تقریباً ضعیف بعضی بازیکنا در خط میانی تغییرات حتمی است. 

یوسف کارگر به احتمال زیاد از ترکیب ذیل در مسابقه امروز استفاده کند:

دروازه: منصور فقیریار
خط دفاع: فرزاد عطایی، اسلام امیری، علی احمد یارزاده، مصطفی حدید
خط میانی: مصطفی آزادزوی، معروف محمدی، محمد رفیع بارکزی و وحید ندیم
خط حمله: سنجر احمدی و بلال آرزو

با این هم عملکرد بعضی بازیکنان از جمله بلال آرزو در مسابقه قبلی چشم گیر نبوده اند. همان طور که در مطالب قبلی ذکر کرده ام، بلال آرزو عملکرد خوبی در خط حمله ندارد و بهتر است از وی در خط میانی استفاده شود. او تجربه خوبی در مسابقات بین المللی دارد و در چندین مسابقه اخیر پاس های خوبی به خط حمله ارسال کرده است. در مواقع لازم وی دست به حمله نیز زده می تواند. اگر بلال آرزو به خط میانی برود، می شود از سنجر احمدی و حشمت الله بارکزی و در صورت عدم مصدومیت، از حمید الله کریمی در خط حمله استفاده کرد.

مسابقه امروز آزمون بزرگی برای فوتبال افغانستان است. در صورت پیروزی، شیران خراسان نه تنها اینکه انتقام یکی از شکست های دو گانه خود را از مالدیو خواهند گرفت، بلکه در مرحله نیمه نهایی نیز با هند روبرو خواهند شد. به نظر می رسد هند از نپال ضعیف تر باشد و سونیل چیتری، مهاجم پر آوازه اش، را نیز در مسابقه نیمه نهایی به سبب دو کارته شدن در اختیار ندارد. نپال اما عملکرد بهتری داشته و در ضمن از حمایت 25000 تماشاپی نپالی هم بهره می برد. 

به امید پیروزی شیران خراسان!

۲ نظر:

  1. بازیکنان خط دفاع تیم ملی کشورمان به شمول گول کیبر متوجه باشند که خطا نکنند و کارت سرخ نگیرند. مربی تیم مالدیو یگانه تکنیک جالب اش کم کردن یک بازیکن حریف است. باید تیم ملی متوجه این باشدکه خطا نکند. و آماده باش یک بازی جالب با حریف نسبتا قدرتمند شان.
    به امید پیروزی پر گول شیران خراسان
    خدا ج تمام بازیکنان تیم ملی ما را سربلند و موفق داشته باشد
    آمین
    آمین

    پاسخحذف
  2. داری خوب کار می کنی مطالبت مفید و خوب است اما می شود بهتر از این هم بود آفرین تشکر

    پاسخحذف