۱۳۹۲/۶/۱۰

آیا افغانستان جام فوتبال جنوب آسیا را به کابل خواهد آورد؟


از تیم ملی فوتبال افغانستان به حیث یکی از بخت های اصلی قهرمانی در هشتمین دور مسابقات جنوب آسیا نام برده می شود. در دور قبل که در هند برگزار شد افغانستان در 20 دقیقه پایانی مسابقه نهایی و بعد از آنکه دروازه بان و مربی اش کارت سرخ گرفتند، از هند چهار گل دریافت کرد و به مقام دوم رضایت داد. برخلاف دور پیش که افغانستان به حیث تیم غیر منتظره لقب گرفت، در این دور مسابقات از این تیم امید درخشش فراوان می رود. 

افغانستان در گروه تقریباً ساده ای قرار گرفته است. بوتان یکی از پایین ترین تیم های سطح جهان است. این تیم آمادگی خوبی هم برای این مسابقات نگرفته است. قبل از شروع مسابقات تیم بوتان در یک مسابقه دوستانه از تیم 19 سال نپال شکست خورد. بوتان با اینکه یک پیروزی در مقابل افغانستان در کارنامه دارد، اما در سه دیدار اخیر این دو تیم، پیروزی از آن افغانستان بوده است. در دور پیش افغانستان با نتیجه 8-1 بوتان را شکست داده است. 

سریلانکا نیز با اینکه آمادگی های خوبی گرفته و در تایلند اردوگاه تمرینی برگزار کرده، اما بازیکنان تکنیکی کافی ندارد. بر علاوه مربی برازیلی این تیم جدید هست. با این حال تیم توانایی خلق تحیر و تعجب را دارد. سریلانکا در مقابل افغانستان رکورد خوبی ندارد، اما دفعه پیش و در مقدماتی جام چلنج تنها با یک گل از افغانستان شکست خورد و این حاشیه امنیت خوبی برای افغانستان نیست.

اما رقیب سر سخت افغانستان در مرحله گروهی مالدیو هست. این تیم سابقه خوبی در مسابقات جنوب آسیا دارد و بعد از هند بیشترین حضور را در مرحله نیمه نهایی و نهایی تجربه کرده است. این تیم یک بار نیز قهرمان مسابقات شده که به دو دوره پیش بر می گردد. همه بازیکنان مالدیو در لیگ این کشور بازی می کنند و ده بازیکن مالدیو تنها از تیم رادیانت هستند. بنابر این اکثر بازیکنان با شیوه کار یکدیگر آشنایی دارند. مربی مالدیو از هنگری است و او نیز از سال 2011 هدایت این تیم را به عهده دارد و این بار از چهار بازیکنی دعوت به عمل آورده که سه سال می شود به تیم ملی دعوت نشده اند. با این هم تیم مالدیو فقط چند بازیکن خوب دارد و از نبود بازیکن تخصصی در همه پست های خود رنج می برد. بازیکنان افغانستان به خوبی از نقاط ضعف این تیم استفاده کرده می توانند. برنده جدال افغانستان و مالدیو به احتمال زیاد سرگروه تیم را معلوم خواهد کرد. 

برای افغانستان مسابقات از آسانترین شروع شده و هر چه به آخر می رویم سخت تر می شود. اگر افغانستان از مرحله گروهی صعود کند در مرحله نیمه نهایی به احتمال زیاد با هند یا نپال روبرو می شود هر چند بنگلادش هم توانایی خلق نتایج عجیب را دارد و شانس صعودش حتی بعد از باخت بازی افتتاحیه مقابل نپال وجود دارد. مسابقه افغانستان با نپال در هر مرحله که باشد مسابقه ای سخت و نفس گیر است. نپال از حمایت 25000 تماشاپی پر سر و صدا برخوردار است و این یک عامل فشار بالقوه بر تیم ملی ما می تواند باشد. بر خلاف، هند از این مزیت برخوردار نیست. بر علاوه، هند ثابت ساخته که در دیدارهای خارج از خانه نمایش خوبی ارائه نمی نماید. از نگاه من اگر در مرحله نیمه نهایی ما با هند روبرو گردیم بهتر از مصاف با نپال است.

با توانایی های که بازیکنان تیم ملی کشورمان دارد باید انتظار داشت این تیم یک بار دیگر در مسابقه نهایی این دور مسابقات حاضر شود و چه بسا دست روی جام بگذارد. هر چند شیران خراسان تمرینات طولانی نداشته اند، اما مسابقه دوستانه آنها با پاکستان در کابل که به پیروزی 3-0 افغانستان منتج شد، روحیه تیم ملی را خیلی بالا برده است. افغانستان هم چنین انگیزه جنگیدن و پیروزی را در جنوب آسیا دارد.

تیم ملی در درون دروازه و خط میانی  مشکلی ندارد، اما باید روی خط دفاع و حمله خود بیشتر کار کند. با اینکه فدراسیون فوتبال به طور غیر رسمی تائید کرده بود که فیصل صفا تیم ملی را در مسابقات جنوب آسیا همراهی خواهد کرد، اما تا حال فیصل صفا به نپال نرفته است و احتمال حضور او در مسابقات خیلی پائین است. کارگر باید جانشین مناسبی برای او پیدا کند. البته فرزداد عطایی، مدافع جوان طوفان هریرود، می تواند جانشین خوبی باشد. فرزاد در مسابقه با تاجیکستان توانایی های خود را به رخ کشیده است و بعید نیست از دقیقه اول در داخل زمین قرار بگیرد.

 خبر خوش برای افغانستان این است که سنجر احمدی می تواند تیم ملی را در مسابقات نپال همراهی کند. او یکی از بهترین های خط حمله ما می باشد. بلال آرزو با اینکه در دور پیش شش گل به ثمر رساند اما در چند مسابقه اخیر خود نشان داده است که توانایی قبلی را ندارد و کمتر می تواند توپ را به جال حریف برساند. با این حال او یک مهاجم دونده است و در جریان مسابقه مسلط نشان می دهد. تجربه بین المللی بلال برای تیم ملی در موقع فشار قابل اهمیت است. اما این بار مهاجمین خوبی چون حمید کریمی، صدیق ولیزاده و حشمت الله بارکزی نیز تیم را همراهی می کنند که هر کدام شان سابقه خوبی در گلزنی دارند و کارگر گزینه های متعدد برای خط حمله در اختیار دارد. 

با اینکه تیم ملی فوتبال افغانستان از بازیکنان خوبی برخوردار است، اما هیات مربیگری ما اندکی متزلزل هست. هنوز موضوع محرومیت یوسف کارگر معلوم نیست و هنوز هم این امر معین نیست که وی روی چوکی مربیگری خواهد نشست یا علی جواد عطایی، کمک مربی کارگر. کارگر برای چهار مسابقه رسمی از سوی کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا محروم شده است اما وی در کنفرانس مطبوعاتی قبل از بازی ها گفته است که به این حکم اعتراض کرده است. 

شیران خراسان تقریباً همه چیز را برای موفقیت در دست دارند، اما باید از مسابقات قبلی درس بگیرند. تجربه مسابقه نهایی دوره پیشین این مسابقات مقابل هند نشان داد که تنها بازیکنان خوب برای تیم موفقیت کسب نمی کنند، بلکه بازیکنان باید حوصله داشته باشند و تحت فشار نیز بتوانند از توانایی های خود استفاده کنند. 

با تحمل فشار و حوصله بیشتر، تیم ملی کشور توانایی کسب اولین جام منطقوی را برای افغانستان دارد.

مسابقات افغانستان در مرحله گروهی:

دو شنبه 2 سپتمبر مقابل بوتان
چهار شنبه 4 سپتمبر مقابل سریلانکا
جمعه 6 سپتمبر مقابل مالدیو

۱ نظر:

  1. خیر ببینی شعیب جان از این اخبار و تحلیل های خوب ات. یگانه سایت فعال فوتبال همین فوتبالنامه است، همه روزه هر مطلب که پست میشود میخوانم
    با احترام
    بلال

    پاسخحذف