۱۳۹۲/۶/۱۳

ارزیابی قبل از مسابقه: افغانستان مقابل سریلانکا



در دومین روز از مسابقات گروه ب مسابقات فوتبال جنوب آسیا، امروز افغانستان به مصاف سریلانکا می رود و بوتان نیز با مالدیو مسابقه می دهد. افغانستان در مسابقه اولش به سختی با 3 گل از سد بوتان ناتوان گذشت و ما سریلانکا به طرز فاحشی و در حالی که دروازه بانش در نیمه اول اخراج شد، با 10 گل از مالدیو شکست خورد.

معرفی تیم سریلانکا:

رده بندی فیفا: 170

رده بندی آسیا: 36

رده بندی جنوب آسیا: 6

از سال 1972 سریلانکا عضویت فیفا را کسب نموده است. با این حال، این تیم هرگز به جام جهانی یا جام ملت های آسیا راه پیدا نکرده است. با این حال، این تیم یک مرتبه و در خاک خود به قهرمانی مسابقات جنوب آسیا رسیده است. به همین شکل در مسابقات آزمایشی جام چلنج در سال 2006 که در سریلانکا برگزار شدند، سریلانکا در بازی نهایی از تاجیکستان شکست خورد و دوم شد. در سال 2009 نیز و در جام نهرو در هند، سریلانکا توانست تیم لبنان را 4-3 شکست بدهد، اما بعد از آن نمایش جالبی نداشته است. 


لیگ سریلانکا 20 تیم دارد که در دو گروه ده تیمی بازی می کنند. اکثر بازیکنان تیم ملی سریلانکا نیز از همین لیگ هستند.
آخرین باری که تیم سریلانکا به مرحله نیمه نهایی مسابقات جنوب آسیا رسید به سال 2009 بر می گردد. 

سریلانکا یک مربی برازیلی به نام کلاودیو روبرتو دارد که روزگاری شاگرد مربی فعلی تیم هند بوده است. تیم سریلانکا لباس های آبی با راه های زرد می پوشد. لباس دوم آنها نیز با رنگ سفید با راه های آبی است.

برای حضور در مسابقات جنوب آسیا، سریلانکا یک اردوگاه تمرینی در تایلند برگزار کرد. این تیم قهرمان دسته دوم تایلند و تیم 21 سال تایلند را شکست داد اما با نتیجه 5-1 به یک باشگاه دسته اولی هونگ کونگ باخت. در سال 2012 سریلانکا تنها یک مسابقه دوستانه مقابل مالیزیا انجام داد که با شکست 6-0 این تیم انجامید. سریلانکا در مقدماتی جام چلنج که اوایل امسال برگزار شد با افغانستان، لائوس و منگولیا هم گروه بود. این تیم منگولیا را شکست داد اما به لائوس و افغانستان باخت و به مرحله نهایی صعود نکرد.

مصاف های رو در رو:


سریلانکا و افغانستان تا حال شش مرتبه با هم روبرو شده اند. در اولین مصاف و در مسابقات جنوب آسیا که اولین حضور افغانستان نیز در این مسابقات بود، سریلانکا با گل نیمه اول خود افغانستان را شکست داد. در دور بعد این مسابقات، این افغانستان بود که با نتیجه 2-1 بر سریلانکا غلبه کرد. در سال 2008 و باز هم در مسابقات جنوب آسیا هر دو تیم 2-2 تساوی کردند. در سال 2011 و در مرحله مقدماتی جام چلنج آسیا سریلانکا با یک گل از افغانستان شکست خورد. در دور پیشین مسابقات جنوب آسیا که در دهلی برگزار شد، افغانستان با دو گل سنجر احمدی و یک گل از عطا یمیر علی با نتیجه 3-1 به پیروزی رسید. امسال نیز و در رقابت های مقدماتی جام چلنج افغانستان با تک گل بلال آرزو بر سلطه خویش ادامه داد. 

باید دید دیدار هفتم به چه نتیجه ای می انجامد. 

انتظارات:

این مسابقه برای هر دو تیم حیاتی است. در دیدار امروز، هم افغانستان به دنبال پیروزی است و هم سریلانکا. در صورت پیروزی، افغانستان به مرحله نیمه نهایی راه پیدا می کند. اما سریلانکا نیز که هیچ امتیازی ندارد در پی کسب هر سه امتیاز مسابقه است. در این صورت و به امید شکست بوتان در مسابقه روز جمعه، سریلانکا کوشش می کند امید خود به راه یابی به نیمه نهایی را زنده نگهدارد.

در مسابقه اول افغانستان خیلی قوی ظاهر نشد و به رغم انتظارات بالا، نتوانست بوتان را با گل های زیاد شکست دهد. اما عملکرد سریلانکا نا امید کننده تر بود. آنها با ده گل از مالدیو شکست خوردند. در آن مسابقه، دروازه بان مالدیو اخراج شد و داور دو پنالتی را به مالدیو داد. همین امر باعث شد تا بازیکنان سریلانکا انگیزه خود را از دست بدهند و نظم بازی نیز از هم بپاشد. 

سریلانکا یقیناً به دنبال آن است تا شکست خود مقابل مالدیو را فراموش کند. آنها برای رسیدن به این هدف، به دنبال کسب پیروزی هستند. انتظار می رود سریلانکا بازی را تهاجمی آغاز نماید.  آنها بازیکنان دونده ای دارند و به خوبی می توانند از اشتباهات خط دفاع افغانستان استفاده کنند. افغانستان باید متوجه پاس های بلند و پشت خط جریمه آنها باشد. 

اما افغانستان در وضعیت بهتری است. نه تنها این تیم بازی قبلی خود را برده است، بلکه بازیکنان اصلی آن نیز با تیم یکجا شده اند. در مسابقه قبلی، سنجر احمدی به حیث بازیکن تعویضی به میدان آمد، اما این بار می تواند از همان ابتدا در ترکیب قرار بگیرد. بر علاوه، بلال آرزو نیز بعد از غیبت در مسابقه اول از دیروز صبح با تیم ملی تمرینات خود را آغاز کرد و می تواند با سنجر جوره خوبی را تشکیل دهد. 

در خط میانی ما هر چند مشکل حفظ توپ را داریم اما امیدواریم یوسف کارگر کار خانگی خود را انجام داده باشد و خط میانی را فهمانده باشد تا توپ را به شکل درست توزیع کنند. از نگاه من اگر به جای امر الدین شریفی، از معروف محمدی استفاده شود، ما نتیجه بهتری خواهیم گرفت. در مسابقه قبلی، با آمدن معروف محمدی به میدان، روند بازی کاملاً تغییر کرد و این می تواند کارگر را متقاعد سازد تا از همان اول از معروف محمدی در ترکیب استفاده کند. 

با اینکه در مسابقه با بوتان، خط دفاع ما درخشش خوبی نداشت، اما بازیکنان بهتری از چهار مرد خط دفاع خود سراغ نداریم. به همین جهت، خط دفاع ما نیز باید هشیارانه عمل کند و هماهنگی با خط میانی بر قرار کند. 

با اینکه حمیدالله یوسفزی در مسابقه قبلی خوب ظاهر شد، اما به نظر می رسد گزینه اول دروازه بانی ما منصور فقیر یار باشد. 

انتظار می رود سریلانکا نمایش خوبی داشته باشد، اما به نظر نمی رسد بازیکنان افغانستان به سریلانکا اجازه دهند هر سه امتیاز را کسب کند. به خاطر پیروزی، تیم افغانستان باید در ده دقیقه اول مسابقه را آرام سازد، زیرا سریلانکا مسابقه را طوفانی آغاز خواهد کرد. سپس، تیم افغانستان باید روی دروازه سریلانکا هجوم ببرد و در پی گل زدن در 30 دقیقه اول مسابقه باشد. 

اگر افغانستان بتواند در 30 دقیقه اول مسابقه به گل دست یابد، سریلانکا تحت فشار قرار گرفته و نظم بازی را از دست خواهد داد. بهترین استراژی برای رسیدن به گل حمله از جناجین است. مصطفی آزادزوی و معروف محمدی حملات خوبی را می توانند از جناحین راست و چپ تدارک ببینند. 

ترکیب احتمالی افغانستان:

دروازه: منصور فقیریار
خط دفاع: اسلام امیری، علی احمد یارزاده، فرزاد عطایی و مصطفی حدید
خط میانی: مصطفی آزادزوی، آرش هاتفی، یوسف مشرقی و معروف محمدی
خط حمله: سنجر احمدی و بلال آرزو

پیشبینی من از این مسابقه 2-1 به نفع افغانستان است.

۳ نظر:

  1. در مسابقه بعدی مقابل سریلانکا بهترین ترکیب ، ترکیب ذیل میباشد:

    -----------منصور فقیریار-----------
    امیری-----یارزاده--عطایی-----م حدید
    -------هاتفی------مشرقی------------
    معروف محمدی---------------م آزادزوی
    ---------بلال آرزو--سنجر احمدی------

    پاسخحذف
  2. 7 بر 0 بنفع افغانستان


    پاسخحذف
  3. 4 بر 1 به نفع افغاستان عزيز

    پاسخحذف