۱۳۹۲/۶/۱۱

ارزیابی قبل از مسابقه: افغانستان مقابل بوتان


تیم ملی فوتبال افغانستان امروز در اولین دیدارش در چارچوب مسابقات جنوب آسیا به مصاف بوتان می رود. این مسابقه ساعت 2:15 بعد از ظهر به وقت کابل به نشر می رسد و تلویزیون های طلوع و لمر و هم چنین شبکه یوتیوب آن را به طور مستقیم به نشر می رسانند. 

معرفی تیم ملی فوتبال بوتان:

رده بندی فیفا: 207
رده بندی آسیا: 46
رده بندی جنوب آسیا: 8

 بوتان تنها از دو کشور جهان در رده بندی فیفا بالاتر هست. تفاوت افغانستان و بوتان در رده بندی فیفا 68 پله است. 

بوتان در سال 2002 به عضویت فیفا در آمد و در سال 2003 در مسابقات جنوب آسیا شرکت کرد. این تیم تا حال تنها در مسابقات جنوب آسیا و مسابقات مقدماتی جام چلنج آسیا شرکت کرده و چند مسابقه دوستانه برگزار کرده است. این تیم حتی در مقدماتی جام جهانی نیز شرکت نکرده است. 

در مسابقات جنوب آسیا، بوتان تا حال پنج مرتبه اشتراک کرده و تنها در یک مورد به مرحله نیمه نهایی راه یافته است. راه یابی به مرحله نیمه نهایی مسابقات 2008 به قیمت شکست افغانستان از این تیم تمام شد. 

بوتان بازیکنان زیاد حرفه ای ندارد و نه هم ساختارهای درست فوتبالی دارد، هر چند در دو سال اخیر چند چمن مصنوعی فوتبال در این کشور ساخته شده است. 

کازانوری اوهارای جاپانی تیم بوتان را هدایت می کند. او در سال 2012 بوتان را در یک دیدار دوستانه با تایلند هدایت کرد که منجر به شکست 5-0 بوتان شد. بعد از آن، بوتان در هیچ مسابقه ای شرکت نکرده است. 

اوهارا 22 بازیکن که اکثرشان از باشگاه یزدین اف سی هستند را به تیم ملی دعوت کرده و تنها دو هفته قبل از شروع مسابقات جنوب آسیا یک اردوگاه تمرینی را در بوتان برگزار کرده است. 

بوتان دومی تیمی بود که بعد از پاکستان به نپال رسید و دو مسابقه دوستانه نیز انجام داده است. مسابقه اول را با نتیجه 1-0 به تیم 19 سال نپال باخته و مسابقه دوم را هم با تساوی 1-1 با باشگاه تری استار نپال به پایان رسانده است.  


مصاف های رو در رو:

افغانستان و بوتان تا حال سه مرتبه با هم چهار مرتبه روبرو شده اند. در اولین دیدار که در مرحله گروهی مسابقات سال 2009 جنوب آسیا انجام شد، افغانستان با دو تساوی مقابل سریلانکا و بنگلادش به نظر می رسید به کسب یک پیروزی آسان مقابل بوتان برای اولین بار به مرحله نیمه نهایی این مسابقات برسد، اما بازیکنان بوتان نتیجه نمایش خیره کننده ای از خود نشان دادند و در نهایت مسابقه را 3-1 بردند. این یکی از تلخ ترین شکست های تیم ملی بود زیرا از یک طرف رده بندی بوتان در جدول رده بندی فیفا خیلی پایین تر از افغانستان بود و دوم اینکه افغانستان برای اولین بار فرصت حضور در نیمه نهایی مسابقات جنوب آسیا را از دست داد. 

مصاف دوم و سوم افغانستان و بوتان در ماه مارچ 2011 صورت گرفت. دو مسابقه رفت و برگشت برای راهیابی به مسابقات گروهی مقدماتی جام چلنج برای این دو کشور از آن جهت لازم بود که هر دو کشور از مسابقات قبلی جام چلنج انصراف داده بودند. بعد از هفته ها ابهام هر دو فدراسیون توافق کردند تا هر دو مسابقه در یک مکان سومی صورت بگیرد زیرا شرایط امنیتی در کابل خراب بود و بوتان هم ورزشگاه مناسبی برای میزبانی نداشت. هر دو مسابقه در دهلی جدید برگزار شد و افغانستان در مسابقه اول نشان داد که تیم دو سال قبل آن نیست. در این مسابقه صدیق ولیزاده که اولین بازی ملی خود را برای افغانستان انجام می نمود هتریک کرد و با سه گل وی در مصاف اول بوتان شکست خورد. دو روز بعد و در مسابقه دوم سلیم کوهستانی و وحید ندیم برای افغانستان گلزنی کردند تا افغانستان در مجموع با نتیجه 5-0 به مرحله گروهی مقدماتی جام چلنج راه پیدا نماید. 

مصاف سوم افغانستان با بوتان در دوره اخیر مسابقات قهرمانی فوتبال جنوب آسیا در دهلی صورت گرفت. افغانستان که در مسابقه اول خویش با نتیجه 1-1 هند را متوقف ساخته بود و 3-1 سریلانکا را شکست داده بود در آن مسابقه پیروزی حتمی به نظر می رسید. با چهار گلی که بلال آرزو به ثمر رساند و سه گلی که اسلام امیری، جلال شریعتیار و عطا یمیر علی به ثمر رساندند افغانستان توانست بوتان را با نتیجه 8-1 شکست دهد. در این بازی دومین هتریک افغانستان در مسابقات بین المللی به ثمر رسید. این نتیجه هم چنین بزرگترین پیروزی شیران خراسان در یک مسابقه بین المللی است.


انتظارات:

مسابقه امروز می تواند فرصتی دیگر برای نمایش قدرت شیران خراسان باشد. با اینکه یکی از بازیکنان کلیدی خط دفاع افغانستان، فیصل صفا، با تیم ملی در نپال نیست و هم چنین منصور فقیر یار، دروازه بان اول، و سنجر احمدی و بلال آرزو، مهاجمین تیم ملی امروز با تیم ملی در نپال یکجا می شوند، مربیان افغانستان بازیکنان آماده و قدرتمندی در اختیار دارند. 

البته یوسف کارگر مربی افغانستان گفته است که همه تیم های جنوب آسیا هم طراز هستند و این بدین معنی است که وی بوتان را دست کم نمی گیرد به خصوص اینکه افغانستان پنج سال پیش از این تیم شکست خورده است. 

مربی بوتان نیز گفته است که هر چند تیم او آمادگی درستی برای این مسابقات ندارد، اما تیم او کوشش می کند مسابقات خوبی به نمایش بگذارد. 

به احتمال زیاد کارگر با اندکی تغییر، همان ترکیبی را استفاده کند که دو هفته پیش پاکستان را در کابل 3-0 شکست داد. 

کارگر احتمالاً از منصور فقیریار در داخل دروازه، از اسلام امیری، علی احمد یارزاده،  مصطفی حدید و مجتبی فیض در دفاع، از آرش هاتفی، یوسف مشرقی، امر الدین شریفی و مصطفی آزادزوی در خط میانی و از بلال آرزو و سنجر احمدی در خط حمله استفاده نماید.

با این حال، به نظر نمی رسد این یک تصمیم درست باشد، زیرا یک تعداد بازیکنان، بلال آرزو، منصور فقیریار و سنجر احمدی، تنها امروز با تیم ملی یکجا شده اند و بعد از یک سفر طولانی از اروپا یقیناً که خسته خواهند بود. بر علاوه، بوتان یک تیم ضعیف است و افغانستان لازم نیست از همه بازیکنان اصلی خود استفاده کند، زیرا بازیکنان ذخیره افغانستان نیز باید فرصت حضور در داخل میدان را کسب کنند. آسان ترین مسابقه تیم ملی همین مسابقه است، و بعد از این مسابقه بعید به نظر می رسد که بازیکنان ذخیره فرصت چندانی برای آمدن به میدان را پیدا کنند، چیزی که می تواند یک تعداد آنها را مایوس بسازد.

 در عوض کارگر باید به بازیکنان داخلی خود اعتماد کند و از آنها استفاده بیشتر ببرد.  از نگاه من، در مسابقه امروزی باید 11 بازیکن زیر در مقابل بوتان قرار بگیرند:

حمید یوسفزی در دروازه. اسلام امیری، علی احمد یارزاده، مصطفی حدید و فرزاد عطایی در خط دفاع، آرش هاتفی، مصطفی آزادزوی، یوسف مشرقی و معروف محمدی در خط میانی و حمید کریمی و صدیق ولیزاده در خط حمله. 

پیشبینی من از این مسابقه 5-0 به نفع افغانستان است.

۲ نظر:

  1. تیم که مربی افغانستان باید در نظر بگیرید.

    --------------حمید الله یوسف زی------------
    اسلام امیری----یارزاده---عطایی------م حدید

    ---------هارش هاتفی-----مشرقی-----------
    معروف محمدی----------------------م آزادزوی
    --------حمید الله کریمی--صدیق ولی زاده-----

    در نیمه دوم میشه که در هر خط یک بازیکن عوض شود.

    پاسخحذف
  2. با در نظر داشت حضور تمام بازیکن ها و رفع خسته گی شان در بازی دوم ترکیب ذیل بهتر است.
    --------------منصور فقیریار--------------
    اسلام امیری----یارزاده---عطایی------م حدید

    ---------هارش هاتفی-----مشرقی-----------
    معروف محمدی--------------------سنجر احمدی
    -----------بلال آرزو---حمیدالله کریمی-------

    پاسخحذف