۱۳۹۲/۶/۱۶

ارزیابی قبل از مسابقه: افغانستان مقابل نپال


در مسابقات قهرمانی فوتبال جنوب آسیا، بار دیگر تاریخ تکرار میشود. در مرحله نیمه نهایی، مانند دور پیشین، افغانستان به مصاف نپال می رود و هند به مصاف مالدیو. در دوره پیشین افغانستان و هند در مصاف های نیمه نهایی برنده شدند و به نهایی راه یافتند. این بار باید دید تاریخ در مورد برنده های مسابقات نیمه نهایی نیز تکرار می شود یا نه.

معرفی تیم ملی نپال:

رده بندی فیفا: 170
رده بندی آسیا: 35
رده بندی در جنوب آسیا: 6/7

نپال تا حال به قهرمانی مسابقات جنوب آسیا نرسیده است و نه هم به جام ملت های آسیا یا جام جهانی راه یافته است، اما این بار نپال میزبان مسابقات جنوب آسیا است و این می تواند معادلات را عوض کند. نپال در مسابقات المپیک جنوب آسیا تا حال در رشته فوتبال دو مرتبه قهرمان شده است.

نپال تا حال در مسابقات چلنج کپ دو مرتبه شرکت جسته اما در هر دو مرتبه در مرحله گروهی حذف شده است. در مسابقات مقدماتی جام چلنج که در ماه مارچ گذشته نیز صورت گرفت، با ا ینکه مسابقات در نپال برگزار شد، نپال نتوانست به مرحله بعد صعود کند.

به رغم عدم موفقیت در سطح بین المللی، نپال علاقه مندان پر شوری دارد. هر بار که نپال در مسابقه ای شرکت می کند، تماشاچیان نپالی با تشویق های خود فضای مسابقه را تغییر می دهند و این دقیقاً چیزی است که نپال روی آن در مسابقات  جنوب آسیا حساب ویژه ای باز کرده است. ورزشگاه داشرات این کشور ظرفیت 25000 تماشاچی را دارد و معمولاً در مسابقات مهم نپال، این ورزشگاه کاملاً پر می شود.

غیر از یک بازیکنان که در لیگ اندونیزیا بازی می کند، سایر بازیکنان نپال در لیگ این کشور بازی می کنند. لیگی که شامل تیم های شهر کتماندو است و همه مسابقات در یک ورزشگاه انجام می شوند. 

قبل از مسابقات جنوب آسیا، نپال برای دو هفته به کویت و بحرین رفت تا آمادگی خوبی به مسابقات جنوب آسیا بگیرد. مربی این تیم جک استیفانووسکی است که چشم بر جام قهرمانی جنوب آسیا دوخته است. 

با اینکه نپال آمادگی خوبی گرفته اما عملکرد این تیم در یک سال گذشته نشانه خوبی ندارد. این تیم دو مرتبه از پاکستان در خاک خود شکست خورده و در مقدماتی جام چلنج باز هم در خاک خود نتوانسته به مرحله بعد راه پیدا کند. 

عملکرد در مرحله گروهی:

در مرحله گروهی، نپال عملکرد بدی نداشت. در اولین مسابقه این کشور توانست بنگلادش را 2-0 شکست دهد.

در دومین مسابقه، نپال نمایش خوبی در مسابقه با پاکستان نداشت و تنها در وقت های اضافی مسابقه بود که توانست بازی را به تساوی بکشاند.

اما در مسابقه سوم، نپال باز هم برای شکست دادن هند به مشکل روبرو شد. این تیم به هر حال توانست با نتیجه 2-1 هند را شکست دهد و با 7 امتیاز به حیث سرگروه به مرحله نیمه نهایی این مسابقات راه پیدا نماید.

مصاف های رو در رو:

نپال و افغانستان تا حال پنج مرتبه با هم روبرو شده اند. در مجموع نپال 3 مرتبه در برابر افغانستان پیروز شده، یکی از مصاف ها به تساوی انجامیده و آخرین مصاف این دو تیم نیز با نتیجه 1-0 و در وقت های اضافی، به نفع افغانستان ختم گردید.

اولین مصاف افغانستان و نپال به سال 2003 بر می گردد. سالی که در آن افغانستان بعد از 20 سال بار دیگر به صحنه فوتبال بین المللی باز گشت. در مرحله مقدماتی جام ملت های آسیا، بعد از اینکه افغانستان اولین پیروزی خود بعد از 20 سال را برابر قرغیزستان جشن میگرفت، در مقابل نپال با نتیجه 4-0 متحمل شکست سختی شد. این مسابقات در کتماندو پایتخت نپال برگزار شدند.

دومین دیدار این دو تیم در سال 2008 در چارچوب مسابقات مردیکا کپ در مالیزیا انجام شد که با نتیجه 2-2 همراه شد.

در سومین دیدار در سال 2009 و در مسابقات جنوب آسیا، نپال توانست با سه گل افغانستان را باز هم شکست دهد.

در سال 2011 و در مسابقات مقدماتی جام چلنج که در کتماندو برگزار شدند، نپال با تک گل کاپیتان خود بارات خواص پیش افتاد و به رغم تلاش های تیم ملی افغانستان، این نتیجه تا آخر بازی باقی ماند.

اما اولین پیروزی افغانستان مقابل نپال به مرحله نیمه نهایی مسابقات جنوب آسیا در سال 2011 بر می گردد. افغانستان که به حیث سر گروه به مرحله نیمه نهایی راه یافته بود با نپال که از گروه دیگر دوم شد روبرو شد. در جریان مسابقه هیچ تیم نتوانست گلزنی کند تا اینکه مسابقه به وقت های اضافی کشیده شد. در این مسابقه بلال آرزو برای افغانستان به یک قهرمان تبدیل شد. بلال در دقیقه 110 آن مسابقه با یک فرار تماشایی دروازه نپال را گشود و افغانستان را برای اولین بار به مسابقه نهایی جنوب آسیا فرستاد.

مسابقه فردا، تکرار همان مسابقه است. با این تفاوت که این بار نپال با آمادگی بیشتری به مسابقات آمده است و این بار این مسابقه در خانه نپال انجام می شود. افغانستان هم عملکرد خود را بهتر ساخته است و اکنون از نگاه رده بندی جنوب آسیا در قطار اول قرار دارد.

انتظارات:

تیم ملی نپال واضحا گفته است که برای قهرمانی این مسابقات مبارزه می کند. برای نپال، این بهترین فرصت است تا با حمایت تماشاچیان خود دست روی جام بگذارد. در تیم نپال انگیزه برای قهرمانی هم بلند است و بازیکنان این تیم بعد از ناکامی های فراوان چه در جنوب آسیا و چه در مسابقات جام چلنج، نیت این را دارند که این بار جام قهرمانی فوتبال جنوب آسیا را بدست آورند. 

مربیان نپال تیم خوبی را گرد هم آورده اند. اکثر بازیکنان نپال تجربه بین المللی دارند. اکثر آنها در نیمه نهایی مسابقات جنوب آسیا در سال 2011 در برابر افغانستان بازی کرده اند و هنوز خاطره تلخ آن شکست را در ذهن دارند. تیم نپال برای دو هفته در بحرین و کویت اردوگاه تمرینی برگزار کرد تا هر چه بیشتر برای مسابقات جنوب آسیا آماده گردد. نپال می تواند در پی انتقام نیز باشد. 

مربی نپال در مصاحبه امروزش گفته است که در پی شکست افغانستان و هم چنین قهرمانی در این مسابقات است. او گفته است که بازیکنانش برای مسابقه فردا کاملاً آماده هستند. ساگر تاپا، کاپیتان تیم نپال، نیز با تکبر گفته است که وقت آن رسیده است که بعد از بنگلادش و هند، افغانستان را شکست دهند و انتقام شکست دو سال پیش را نیز بگیرند. 

یوسف کارگر هم گفته است که تیم افغانستان نمی خواست در نیمه نهایی با نپال روبرو شود، زیرا نپال از حمایت تماشاچیان خود برخوردار است. او اضافه می کند که تیم افغانستان برای بازی با فردا آماده است و افغانستان از تیم نپال شناخت خوبی دارد.


اما مسابقات گروهی نپال نشان داد که سطح کیفی تیم نپال و سیستم بازی آنها از گذشته فرق چندانی نکرده است و قدرت گلزنی نپال رشدی نکرده است. آنها در مسابقه با پاکستان در دقیقه آخر گل زدند و در مسابقه با هند نیز درخشش زیادی نداشتند.

نپال خط دفاع خوبی دارد، اما خیلی فشرده و در خط میانی دفاع می کند. در خط میانی هم بازیکنان نپال توپ را خوب توزیع کرده نمی توانند و اما خط حمله آنها سریع و فرصت طلب هست. نپال با سیستم حمله نمی کند بلکه به دنبال فرصت هاست تا در ضد حمله و از اشتباهات خط دفاع مقابل استفاده کند و به گل برسد.

نپال در کل یک تیم سرعتی است و در نیم ساعت اول مسابقه فشار زیادی روی دروازه حریف ایجاد می کند. اما به تدریج قدرت فزیکی این تیم کم شده و از همین نکته بازیکنان تیم ملی ما باید کمال استفاده را ببرند. در نیم ساعت اول مسابقه افغانستان باید دفاع کند و تنها در ضد حمله ها به دنبال رسیدن به گل نپال باشد.

در 15 دقیقه آخر نیمه دوم، افغانستان باید سراپا حمله شود، زیرا نپال در 30 دقیقه اول دوش زیاد کرده است. بازیکنان خط میانی افغانستان باید از گوشه های حمله کنند و سعی در پراکنده ساختن دفاع حریف داشته باشند. بدست آوردن کرنر نیز از دیگر ابزاری است که تیم ملی را می تواند به گل برساند. ارم الدین شریفی نیز باید کوشش کند همان استراتژی معروف محمدی را دنبال کند، حمله از جناحین و ارسال روی دروازه.

تیم ملی افغانستان همه بازیکنان خود را در مسابقه فردا در اختیار ندارد. معروف محمدی که در قسمت چپ خط میانی بازی می کند به سبب دو کارته شدن تیم را در مسابقه فردا همراهی کرده نمی تواند، اما آرش هاتفی می تواند فردا تیم ملی را همراهی کند. علی احمد یارزاده نیز که در مسابقه با مالدیو در تیم ملی نبود، این بار به احتمال زیاد استفاده خواهد شد. در خط حمله نیز غالباً سنجر احمدی و بلال آرزو مورد استفاده قرار خواهند گرفت. با این حال، حشمت الله بازکزی و حمید الله کریمی نیز نشان داده اند که چیز کمی از سنجر و بلال ندارند. حمید الله کریمی خصوصاً در مسابقه با مالدیو دو فرصت خوب داشت. اگر حمید ا لله کریمی از اول مسابقه یا شروع نیمه دوم به میدان وارد میدان شود، احتمال به ثمر رساندن گل را دارد.

به احتمال زیاد یوسف کارگر از ترکیب زیر در مسابقه فردا استفاده کند:

دروازه: منصور فقیریار
خط دفاع: فرزاد عطایی، اسلام امیری، علی احمد یارزاده، مصطفی حدید
خط میانی: مصطفی آزادزوی، امرالدین شریفی، یوسف مشرقی و آرش هاتفی
خط حمله: سنجر احمدی و بلال آرزو



به نظر من بهتر است در خط میانی تغییراتی وارد شود. محمد رفیع بارکزی در نیمه اول بازی کند و یوسف مشرقی در نیمه دوم. هم چنین به جای امرالدین شریفی بلال آرزو بازی کند. در خط حمله نیز در نیمه اول سنجر احمدی و حشمت الله بارکزی بازی کنند، اما در نیمه دوم از حمید الله کریمی استفاده شود. حمید کریمی بازیکن ناشناخته ای برای نپال هست. بر خلاف، آنها کارخانگی خود را روی بلال آرزو انجام داده اند و یقیناً او را مهار خواهند کرد.

انجام تعویض ها برای یوسف کارگر خیلی مهم است. در مسابقات نیمه نهایی، در صورت تساوی بعد از 90 دقیقه، 30 دقیقه اضافی به بازی اختصاص داده می شود و در صورت تساوی، سرنوشت مسابقه توسط ضربات پنالتی یکطرفه می گردد. یوسف کارگر باید بازیکنانی را در زمین مسابقه نگه دارد که توانایی فزیکی بالایی برای بازی 120 دقیقه ای داشته باشند و بتوانند در زدن ضربات پنالتی هم موفق باشند.

به همین دلیل، دروازه بان برای مسابقه فردا باید به شکل دقیق انتخاب شود. منصور فقیریار در طول مسابقه خیلی خوب از دروازه دفاع می کند اما به نظر می رسد سرعت و چابکی حمید الله یوسفزی را در مهار ضربات پنالتی نداشته باشد. حمید الله یوسفزی در مسابقه با بوتان یک ضربه پنالتی را دفاع کرد. او هم چنین در مسابقات مقدماتی جام جهانی مقابل فلسطین یک ضربه پنالتی را مهار کرد. در مسابقه فینال لیگ کابل در فصل پیش نیز یوسفزی توانست با مهار کردن سه ضربه  پنالتی، باشگاهش فروزی را به قهرمانی لیگ کابل برساند. اگر مسابقه به اوقات اضافی می کشد، به نظر من بهتر است در آخرین دقایق، حمید الله يوسفزی به جای منصور فقیریار در درون دروازه قرار بگیرد.

بازیکنان تیم کشورمان هم چنین باید متوجه باشند تا مرتکب خطاهای زیاد نشوند. متاسفانه در مسابقه مقابل مالدیو، تعداد موارد خطای بازیکنان افغانستان زیاد بود و این امر برای تیم ملی خطر ناک است. در این طور مسابقات، داوران به سادگی تحت تاثیر تماشاچیان کشور میزبان قرار می گیرند. نپال بدش نمی آید از روی ضربه پنالتی به پیروزی برسد، از همین لحاظ نباید چنین فرصتی به تیم نپال داد. 

اگر تیم ملی کشورمان در نیمه اول گل نخورد، در نیمه دوم حضور جمعیت تیم نپال را تحت فشار قرار خواهد داد. 

پیشبینی من این است که فردا تیم ملی کشورمان نمایش خوب و بهبود یافته ای از خود نشان خواهد داد. پیشبینی من پیروزی 1-0 به سود افغانستان است. 

۱ نظر:

  1. بهترین ترکیب به نظر من قرار ذیل میباشد:
    حمیدالله کریمی مهاجمی است که برای تیم مثل نیپال ناشناخته است. در بازی مقابل مالدیو هم بهتر بود.

    ----------------منصور فقیریار----------------

    امیری---------یارزاده----عطایی---------م حدید

    ---------هاتفی--------------بارکزی-----------

    امرالدین----------------------------م آزادزوی

    ------------سنجر احمدی---حمیدالله کریمی---------


    بلال آرزو در نیمه دوم به جای یکی از سه مهاجمین (امرالدین، سنجر و حمیدالله) اگر داخل شود بهتر است. همان یکی بهتر عملکرد در 45 دقیقه اول نداشته

    پاسخحذف