۱۳۹۲/۶/۲۱

هفت پله صعود برای تیم ملی در رده بندی فیفا


هفت پله صعود در رده بندی فیفا، تحفه ایست برای تیم ملی فوتبال کشور بعد از قهرمانی در جنوب آسیا. افغانستان با کسب 227 امتیاز در رده 132 جهان قرار گرفت. در این ماه، تیم ملی فوتبال افغانستان هم چنین در ردیف 19 آسیا قرار گرفته است. تیم ملی هم چنین مقام اول خویش را رد جنوب آسیا حفظ کرده اند. 

این بهترین جایگاهی است که تیم ملی تا حال در رده بندی فیفا کسب کرده است. قبلاً افغانستان در ماه گذشته تا پله 139 جهان رسیده بود. 

صعود هفته پله ای افغانستان به لطف پیروزی مقابل تیم های پاکستان، بوتان، سریلانکا و نپال د و هم چنین تساوی مقابل مالدیو است. پیروزی مقابل هند در این رده محسوب نشده و در ماه آینده روی رده بندی تیم ملی تاثیر گذار است. 

رده بندی فیفا تنها یک فورمول برای اندازه گیری موفقیت تیم ها در چهار سال گذشته است. این رده بندی در واقع نشان دهنده کیفیت یک تیم یا کیفیت سطح فوتبال در یک کشور خاص نیست. به عنوان مثال تیم افغانستان بلندتر از تیم های قزاقستان، سوریه، تایلند، هونگ کونگ، مالیزیا، سنگاپور و قبرس قرار گرفته در حالی که می دانیم وضعیت فوتبال در افغانستان و این کشورها اصلاً قابل مقایسه نیستند و تیم ملی ما نیز از نگاه کیفی از تیم های ملی این کشورها خیلی ها در رده پایین تر قرار دارد.

۲ نظر:

  1. ادمین محترم
    شما در مقابل موفقیت تیم ملی کشور تان تردید دارید .حتی در رنکینگ فیفا که کیفیت و موفقیت و حتی در مورد عدم موفقیت کشور ها که یک فورمول بر اساس معیارات مختلفه توسط فیفا محاسبه میشود .شما آنرا میگویید که معیار خاص نیست.. فعلا فوتبال کشور ما سیر سعودی راپیش میبرد و هم جنان ما فعلا لیگ بر تر داریم که این خود یک موفقیت است و گامی است به سوی یک آینده فوتبال حرفوی ....

    پاسخحذف
  2. دوست گرامی، من کوشش می کنم واقعیت ها را انعکاس دهم. آیا شما فکر می کنید افغانستان از قبرس یا سنگاپور، مالیزیا و هونگ بهتر بازی می کند؟ نه این طور نیست. رده بندی فیفا یک فورمول هست، ولی انعکاس دهنده همه واقعیت ها نیست. اگر من این موضوع را در کنار ذکر موفقیت های تیم های افغانستان ذکر نکنم، مردم عادی فکر می کنند که افغانستان واقعاً از تیم های ذکر شده بهتر است، در حالی که این چنین نیست. موفقیت ما بیشتر بعد از صعود از گروه مان در مقدماتی جام چلنج آسیا کسب شد. ارزش آن مسابقات خیلی بود چون مقدماتی قاروی هستند، وگرنه با مسابقات دوستانه صعود به آن شکل ممکن نیست. مثال بزرگش هم برازیل است که چون میزبان جام جهانی است در مسابقات مقدماتی شرکت نمی کند و این از نگاه رده بندی فیفا به نقص آن تمام شده، در حالی که تیم برازیل یک تیم خوب است.

    پاسخحذف