۱۳۹۳/۲/۱۳

پیش مسابقه: تاجیکستان مقابل افغانستان


مصاف دوستانه تیم ملی فوتبال کشور با همسایه همزبان و شمالی فردا ساعت 5:30 به وقت کابل آغاز می یابد. این مسابقه از طریق تلویزیونهای طلوع و لمر به شکل مستقیم قابل مشاهده است. 

الکساندر علی اف داور 27 سال قزاقستانی داور وسط این مسابقه است و هموطنان او نیز به حیث کمک داور کار خواهند کرد.
تاجیکستان در رده 133 رده بندی فیفا قرار دارد. مربی تیم ملی فوتبال تاجیکستان اخیراً تعویض شده است و هدایت این تیم را محسن محمدف به عهده دارد.

اکثر بازیکنان تیم ملی فوتبال تاجیکستان در باشگاه های این کشور بازی می کنند، اما چند بازیکن تاجیک در قزاقستان، روسیه و صربستان نیز توپ می زنند.. یکی از مهاجمین این تیم به نام شادبیک غفورف اخیراً مصدوم شد و نمی تواند این تیم را در مقابل افغانستان همراهی کند. اختم خمروکول که در تیم ازل در آذربایجان بازی می کند تنها بازیکن مستقر در خارج است که با تیم ملی تاجیکستان بازی می کند. چند بازیکن دیگر که در آذربایجان و روسیه بازی می کنند، نتوانستند اجازه باشگاه های خود برای اشتراک در این مسابقه را دریافت کنند. دو بازیکن دیگر این تیم نیز با تیم ملی فوتسال تاجیکستان هستند و فرصت بازی در تیم ملی فوتبال تاجیکستان را ندارند. جالب است حشمت الله بارکزی، مهاجم تیم ملی فوتبال کشورمان هم دیروز شدیداً مصدوم شد و احتمال اینکه وی بتواند در مسابقه با تاجیکستان در ترکیب تیم ملی باشد کم است. 

تیم های ملی افغانستان و تاجیکستان تا حال سه مرتبه با هم روبرو شده اند که در هر سه مرتبه پیروزی از آن تاجیکستان بوده است. اولین بار، افغانستان در یک مسابقه دوستانه در دوشنبه با نتیجه 4-0 از تاجیکستان شکست خورد. همین نتیجه در مسابقات جام چلنج در هند در سال 2008 برای افغانستان تکرار شد. در سال 2010 و در یک مسابقه دوستانه دیگر، افغانستان 1-0 به تاجیکستان در شهر دوشنبه باخت. سال گذشته نیز تیم ملی فوتبال کشور در فرقان تپه به مصاف تاجیکستان رفت که مسابقه 3-2 به نفع تاجیکستان ختم شد، اما به نظر می رسد این یک مسابقه رسمی نبوده و به همین دلیل بعد از مدت کوتاهی، از وبسایت فیفا حذف گردید. 

مصاف چهارم این دو تیم اما در شرایط متفاوتی برگزار می شود. تیم ملی فوتبال کشور در سالهای اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته است و در این مصاف نیز اکثریت بازیکنان اصلی خود را در اختیار دارد. افغانستان هم چنین در رده بندی فیفا در رده 123 جهان قرار دارد که تفاوت 10 پله ای با تاجیکستان دارد. 

این مسابقه برای تیم ملی فوتبال کشورمان از اهمیت زیادی برخوردار است. تیم ملی اردوگاه آمادگی برای مسابقات جام چلنج را شروع کرده است و به مجرد ختم مسابقه با تاجیکستان مستقیماً به کویت پرواز می کند تا اردوگاه تمرینی دیگری را برگزار کند و دو مسابقه دوستانه نیز با تیم های ملی قرغیزستان و کویت برگزار نماید. 

به نظر می رسد مسابقه فردا اولین تجربه اریش روت مولر به حیث سرمربی تیم ملی کشور نیز باشد. با این حال، وی وابسته به نظرات و پیشنهادات یوسف کارگر هست.
 
در مسابقه با تاجیکستان، اریش روت مولر می تواند بازیکنان بیشتری را مورد آزمایش قرار دهد و ترکیب تیم ملی را به نهایی شدن نزدیک سازد. یک تعداد بازیکنانی که در مسابقه قبلی دوستانه با قرغیزستان با تیم ملی همراه بودند، این بار اما حذف شده اند. مقدر قاضیزاده، معروف محمدی و فیاض عزیزی از رفتن به تاجیکستان باز مانده اند، اما حمید الله کریمی بار دیگر فرصت پوشیدن تیم ملی را یافته است. در این مسابقه، بلال آرزو حضور ندارد و حشمت الله بارکزی نیز مصدوم شده است. به همین علت، به احتمال زیاد، مولر و کارگر با سنجر و حمید کریمی به حیث مهاجم آغاز کنند و حمید سدید را نیز در خط حمله مورد آزمایش بیشتر قرار خواهند داد.  

حضور منصور فقیریار و حمید یوسفزی در درون دروازه تسجیل شده است. فرزاد عطایی، اسلام امیری، ضمیر داوودی، جلال الدین شریعتیار، مجتبی فیض، و مسعود هاشمی در خط دفاع حضور دارند. آرش هاتفی، یوسف مشرقی، امر الدین شریفی، رفیع بارکزی و محمد حسین محمدی نیز  در خط میانی نهایی شده است. 

با توجه به اینکه افغانستان چند هفته پیش یک مسابقه دوستانه با قرغیزستان انجام داده، بازیکنان داخل کشور به تمرینات خود پرداخته و بازیکنان مستقر در خارج از کشور در باشگاه های خود بازی کرده اند، انتظار می رود تیم ملی از نگاه فزیکی مشکل نداشته باشد. 

مشکل اساسی تیم ملی در مسابقه فردا در خط میانی و عدم هماهنگی است زیرا این بار نیز اردوگاه تیم ملی با تاخیرهای چند روزه روبرو شد و بازیکنان تیم ملی تنها 2 روز قبل از مسابقه به تاجیکستان رسیده اند. یک تعداد بازیکنان نیز هنوز به تاجیکستان نرسیده اند که می توان از جلال الدین شریعتیار به حیث نمونه یاد کرد که شب گذشته در پیروزی باشگاهش در لیگ چهارم آلمان سهیم بود و امروز راهی دوبی و سپس دوشنبه شده است. 

با توجه به حوادث و بلایای طبیعی که جان تعداد زیادی از هموطنان مان را گرفته است، انتظار یک بازی احساسی از تیم ملی می رود. هم چنین انتظار می رود در صورت پیروزی، تیم ملی این پیروزی را تقدیم به قربانیان حوادث اخیر نماید. 

شیران خراسان در مصاف چهارم با تاجیکستان فرصت پشت سر گذشتاندن شکست های گذشته را دارند و فردا می تواند یک پیروزی روحیه بخش برای تیم ملی به همراه داشته باشد.  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر