۱۳۹۳/۲/۳۰

فینالی زودرس، ارزیابی قبل از مسابقه افغانستان مقابل فلیپین


تیم ملی فوتبال کشورمان امشب ساعت 8:30 به وقت کابل اولین دیدار خود در مسابقات جام چلنج آسیا را شروع می کند. حریف فلیپین است و این مسابقه حکم فینالی زودرس را دارد. اگر افغانستان بتواند امشب فلیپین را به راحتی شکست دهد، بر حضور افغانستان در مسابقه نهایی شک نکنید. 

معرفی تیم ملی فلیپین 

یکی از مدعیان اصلی جام چلنج آسیا در سال 2014 تیم ملی فلیپین است. فلیپین تا چهار سال پیش یک تیم ضعیف بود و آرزوی هر تیم آسیائی بود تا با این تیم هم گروه شود. اما فلیپین در چهار سال اخیر به مانند افغانستان از بازیکنان که در اروپا مستقر هستند استفاده می نماید. 
استفاده از بازیکنان خارجی تیم ملی فلیپین را به یک تیم قوی منطقوی بدل کرده است. فلیپین در رده بندی فیفا در مقام 140  فیفا قرار دارد. ترکیب تیم ملی فلیپین قرار ذیل است:

1. نیل لئونارد ایتیریج - فولام انگلستان
2. روبرت جیمز گییر - اسکات یونایتد انگلستان
3. دایسوک ساتو - گلوبل اف سی فلیپین
4. انتون ادوارد روساریو - کایا اف سی فلیپین
5. خوان لویس گیرادو - بورگوس هسپانیا
6. جیسون نیکولاس دی ژونگ - گلوبال اف سی فلیپین
7. جیمز جوزف یانگ هازبند - لویولا فلیپین
8. دینیز کاگارا - لینبی دنمارک
9. میثاق بهادران - گلوبال اف سی فلیپین
10. جیمز فلیپ یانگ هازبند- لویولا فلیپین
11. پاتریک ریشیلت - سیریس فلیپین
12. ناتانیل بورکی - پاچانگا فلیپین
13. روبین دوکتورا - استالیون اف سی فلیپین
14. کارلوس آلبرتو مورگا - سیریس فلیپین
15. رولاند مولر - سروت اف سی سویس
 16. پاتریک فلیپ دیتو - گرین آرکیرز یونایتد
17. استفین شروک - انتراخت فرانکفورت
18. کریستوفر گریتویچ - کایا اف سی فلیپین
19. جیری لوسینا - اسبیرگ دنمارک
20. خوزه پورتیریا - کایا اف سی فلیپین
21. مارتین استیوبل - ویل سویس
22. پال مولدیریز - اس سی کامبور هالند
23. سیمونه روتا - استالیون فلیپین
  همان طور که دیده می شود یک تعداد بازیکنان فلیپینی در تیم های خوب اروپایی توپ می زنند از جمله دروازه بان این تیم که در تیم فولام انگلستان است و هم چنین یکی از بازیکان خط میانی که در تیم انتراخت فرانکفورت در بوندسلیگا توپ می زند. چند بازیکن دیگر نیز در لیگ برتر دنمارک، لیگ دسته اول سویس و لیگ دسته سوم هسپانیا حضور دارند. بازیکنان خارجی بدنه اصلی تیم فلیپین را تشکیل می دهند. تنها غایب بزرگ فلیپین، خاویر پاتینو، مهاجم این تیم است که اجازه باشگاهش برای اشتراک در جام چلنج را بدست نیاورده است.

در مسابقه با افغانستان راب گییر و فلیپ یانگ هازبند به سبب کارتهای زرد از مرحله مقدماتی، نمی توانند در ترکیب تیم شان قرار گیرند.
 
فلیپین سابقه حضور در مسابقات جام چلنج در سال های 2006، 2012 و امسال را دارد. این تیم در جام چلنج در سال 2012 در مرحله نیمه نهایی شکست خورد و به مقام سوم رسید. 
در مرحله مقدماتی مسابقات امسال، فلیپین با ترکمنستان و کمبودیا هم گروه شد. این تیم مسابقه اول خویش را با 8 گل از کمبودیا برد و در مسابقه با ترکمنستان نیز 1-0 پیروز میدان شد. با  این نتیجه به حیث تیم اول گروه خود به مرحله نهایی راه یافت.
فلیپین هم چنین از مدعیان میزبانی جام چلنج آسیا بود، اما در رقابت با مالدیو کم آورد و این امتیاز را نتوانست کسب نماید. 
فدراسیون فوتبال فلیپین اخیراً توماس دولی آمریکایی را به حیث مربی تعیین نموده است و چند اردوگاه در بحرین و امارات برگزار نموده تا در جام چلنج با آمادگی کامل حضور داشته باشد. نتایج آخرین مسابقات تیم ملی فلیپین قرار ذیل است:

فلیپین 0 - 0 مالیزیا
فلیپین 3 - 0 نپال
فلیپین 0 - 1 آذربایجان
مالیزیا 0 - 0 فلیپین
هند 1 - 1 فلیپین
امارات 4 - 0 فلیپین
  دیدارهای رو در رو

افغانستان و فلیپین تنها یک مرتبه در جام چلنج آسیا در سال 2006 با هم روبرو شده اند. در آن زمان، هم افغانستان و هم فلیپین از تیم های ضعیف آسیا محسوب می شدند و آن دیدار نیز با نتیجه 1-1 پایان یافت. 
فینال زودرس؟
 
دیدار امشب برای هر دو تیم از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. تیمی که بتواند سه امتیاز مسابقه امروز را کسب کند می تواند در مسابقه با ترکمنستان تدافعی بازی کند و به دنبال کسب تساوی باشد. اما اگر تیم در مسابقه امشب شکست بخورد، در مسابقه با ترکمنستان و لائوس نیز تحت فشار قرار خواهد گرفت. 
 
اما اگر پیروزی برای افغانستان میسر نباشد، کسب یک تساوی نیز قناعت بخش است. با توجه به اینکه مسابقه اخیر تیم ملی با لائوس هست که به نظر می رسد از قوت لازم برخوردار نباشد، کسب دو تساوی از فلیپین و ترکمنستان هم برای صعود تیم ملی به مرحله نهایی تکافو خواهد کرد. 
 
تکتیک بازی

با توجه به اینکه فلیپین بازیکنان خوبی دارد، افغانستان باید بازی را تدافعی آغاز کند و در پی ضد حملات باشد. در ادامه مسابقه افغانستان فرصت حمله بر تیم مقابل را دارد. حضور مصطفی آزادزوی در سمت راست خط میانی و حسن امین در سمت چپ به تیم ملی توانایی ارسال توپ به خط حمله را می دهد.  این نکته از آن جهت مهم است که یک تعداد بازیکنان فلیپین کوتاه قد هستند.

اما مهمترین جایی که ما باید متوجه آن باشیم خط دفاع است. افغانستان توانایی حفظ توپ در وسط میدان را دارد، اما بازیکنان ما نباید به تیم مقابل فرصت های جبران ناپذیر بدهند. دریافت کارت از داور، اخراج یا پنالتی دادن فرصت هایی است که فلیپین یقیناً به دنبال آن است. 

 ترکیب احتمالی افغانستان
 
افغانستان همه 23 بازیکن خود را در اختیار دارد. آخرین بازیکنی که به تیم ملی ملحق شد منصور فقیریار است که روز گذشته به مالدیو رسید. با توجه به دریافت کارت سرخ توسط جلال الدین شریعتیار در مرحله مقدماتی، وی از بازی در این بازی محروم است. یوسف کارگر و علی عسکر لعلی نیز باید مسابقه را از سکوها تماشا کنند.
 
ترکیب احتمالی تیم ملی افغانستان در مسابقه امروز:

دروازه: منصور فقیریار

خط دفاع: اسلام امیری، ضمیر داوودی، فیصل سخیزاده، مصطفی حدید

خط میانی: آرش هاتفی، رفیع بارکزی، مصطفی آزادزوی، فیصل شایسته، حسن امین

خط حمله: بلال آرزو

پیشبینی نتیجه

پیشبینی این مسابقه خیلی مشکل است. به نظر می رسد هر دو تیم بازیکنان خوبی دارند. اگر اتفاق خاصی مثل اخراج بازیکنان یا پنالتی رخ ندهد، تساوی می تواند نتیجه این مسابقه باشد. اریش روت مولر، سرمربی افغانستان، در سال 2011 برای چند ماه هدایت تیم 23 سال فلیپین را به عهده داشته و او از تیم فلیپین شناخت دارد که این موضوع می تواند به نفع افغانستان تمام شود. 
 
هر دو تیم تشنبه پیروزی هستند، هر دو تیم مربی آلمانی دارند، در هر دو تیم بازیکنان مستقر در اروپا زیاد اند و هر دو تیم برای قهرمانی به این مسابقات پای نهاده اند. باید دید برنده نبرد مدعیان کدام تیم است. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر