۱۳۹۳/۳/۱

ارزیابی قبل از مسابقه: افغانستان مقابل ترکمنستان


مسابقه دوم تیم ملی در جام چلنج آسیا مسابقه مرگ و زندگی برای تیم ملی است. 

یک پیروزی می تواند افغانستان را تقریباً به نیمه نهایی برساند و حتی صدر نشین گروه سازد، یک تساوی می تواند افغانستان را به صعود به مرحله بعد به حیث تیم دوم امیدوار بسازد، اما یک شکست می تواند غالباً به معنی حذف افغانستان از مسابقات باشد. 

ترکمنستان در دور گذشته بعد از کوریای شمالی دوم شده است. این بار اما ترکمنستان در پی کسب مقام اول است. 

معرفی تیم ترکمنستان

ترکمنستان از مدعیان اصلی قهرمانی جام چلنج آسیا در سال 2014 است. هر چند ترکمنستان یک لیگ قوی ندارد، اما تیم ملی این کشور در مسابقات بین المللی عملکرد بدی نداشته است. 
ترکمنستان در سال 2013 تنها دو مسابقه رسمی انجام داده است که آن هم در چارچوب مسابقات مقدماتی جام چلنج آسیا بوده است. ترکمنستان با فلیپین و کمبودیا همگروه بود. این تیم توانست کمبودیا را با 7 گل شکست دهد و اما در برابر فلیپین با نتیجه 1-0 شکست خورد. چون در این گروه تنها سه تیم حضور داشت، همان برد مقابل کمبودیا کافی بود تا ترکمنستان به حیث یکی از تیم های رده دوم به مرحله نهایی راه پیدا نماید. 
به جز سال 2006 که جام چلنج به شکل آزمایشی برگزار شد، ترکمنستان در چهار دوره بعدی حضور دارد. در سال 2008 ترکمنستان و افغانستان نتوانستند به مرحله بعدی راه پیدا کنند، اما در سال های 2010 و 2012 ترکمنستان با نائب قهرمانی رسید. در این دو دوره کوریای شمالی به مقام اول رسید. با توجه این که کوریای شمالی دیگر در جام چلنج حضور ندارد، ترکمنستان شانس خود برای قهرمانی را بیش از هر تیم دیگر می داند. 
ترکمنستان به سبب انجام ندادن مسابقات دوستانه در رده بندی فیفا در رده 156 قرار دارد. 
مربی این تیم، رحیم قربان محمدف، از ترکمنستان می باشد. 
 بازیهای رو در روی دو تیم

ترکمنستان و افغانستان تا حال سه مرتبه با هم روبرو شده اند و در هر سه مرتبه نیز ترکمنستان پیروز شده است. در واقع، افغانستان سخترین شکست فوتبال خود را از ترکمنستان خورده است. در سال 2003 و در مرحله اول مقدماتی جام جهانی، ترکمنستان در شهر عشق آباد با 11 گل افغانستان را شکست داد. در بازی برگشت در کابل، ترکمنستان باز هم پیروز شد اما نتیجه 2-0 بود. در سال 2008 نیز ترکمنستان و افغانستان در مرحله گروهی جام چلنج در یک گروه بودند و افغانستان در یک نمایش ضعیف 5-0 از ترکمنستان شکست خورد. 
 
نبرد چهار اما در شرایط جدید برگزار می شود. تیم افغانستان از چند سال پیش خیلی متفاوت شده است و بعید است ترکمن ها از این واقعیت آگاه نباشند. 
آمادگی برای جام چلنج

تیم ملی ترکمنستان ادعا دارد که برای مسابقات جام چنلج سه اردوگاه تمرینی برگزار کرده است، اما تجربه ثابت ساخته است که این تیم بدون اردوگاه تمرینی هم قوی است. 

ترکمنستان در مسابقه اول خویش در جام چلنج با لائوس روبرو شد و در کمال تعجب گل اول را هم دریافت کرد، اما بعد از آن، کنترل مسابقه را به دست گرفت و 5 گل به لائوس زد. ترکمنستان با سه امتیاز و تفاوت گل 4 در صدر گروه ب قرار دارد. 

ترکمنستان ترکیب خوبی دارد. هر چند اکثریت بازیکنان این تیم در لیگ ترکمنستان بازی می کنند، اما این تیم یک تعداد بازیکنان مستقر در خارج از کشور هم دارد. یکی از مهاجمین خوب ترکمنستان به سبب مکلفیت های باشگاهی فردا به مالدیو می رسد و بدین ترتیب بازی با افغانستان را از دست داده است. 

هر چند ترکمنستان مسابقه اش از لائوس را به آسانی برد، اما تیم خارق العاده ای ظاهر نشد. ضمن اینکه سال گذشته این تیم در مرحله مقدماتی با نتیجه 1-0 از فلیپین شکست خورده است. 

مربیان چه گفتند

اریش روت مولر در کنفرانس خبری روز گذشته گفت که افغانستان در پی پیروزی در این مسابقه است. مولر گفته است که این یک مسابقه مهم برای افغانستان است، زیرا افغانستان یک امتیاز دارد و ترکمنستان 3 امتیاز. او گفته است که باید فلیپین با لائوس چطور بازی خواهد کرد، اما افغانستان به دیگر بازیها نمی بیند و روز پیروزی امروز تمرکز می نماید، هر چند کار دشواری می باشد. 

رحیم قربان محمدف، مربی ترکمنستان نیز گفته است که به نظر او لائوس کمترین چانس را در این گروه دارد و مسابقه میان سه تیم دیگر است. او گفته است که تساوی افغانستان و فلیپین به نفع ترکمنستان نیست و به همین خاطر آنها کوشش می کنند افغانستان را در مسابقه امروز شکست دهند.

ترکیب احتمالی و تاکتیک بازی افغانستان

 ترکیب تیم ملی افغانستان کم و بیش همان ترکیبی است که در مقابل فلیپین بازی کرد. این بار جلال الدین شریعتیار نیز در دسترس است و به احتمال خیلی زیاد به جای ضمیر داوودی به زمین خواهد آمد. به احتمال زیاد، بلال آرزو نوک حمله را به سنجر احمدی یا حشمت الله بارکزی واگذار خواهد کرد که تصمیم درستی به نظر می رسید. بلال در این اواخر اصلاً آماده نیست، هر چند آمادگی دیگر مهاجمین نیز چندان توصیفی ندارد. 

ترکیب احتمالی

دروازه: فقیریار

خط دفاع:
امیری، شریعتیار، سخی زاده، حدید

خط میانی: هاتفی، رفیع بارکزی، شایسته، زازی، آزادزوی

خط حمله: احمدی

با این ترکیب، افغانستان بیشتر روی دفاع از دروازه و ضد حملات تمرکز خواهد کرد. با توجه به بلند بودن قد و فزیک بازیکنان حریف، این بار به صلاح تیم ملی است تا از پاس های کوتاه و عمقی استفاده کند. 

مسابقه امشب ساعت 8:30 به وقت کابل آغاز می یابد و تلویزیونهای طلوع و لمر و چند تلویزیون دیگر آنرا مستقیماً پخش می نمایند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر