۱۳۹۳/۲/۱۸

تاریخچه حضور افغانستان در جام چلنج آسیا، سال 2006 سال افتتاح


افغانستان روز 20 ماه می در چارچوب مسابقات جام چلنج آسیا به مصاف فلیپین می رود. اما خوب است تاریخچه مسابقات جام چلنج را نیز مطالعه کنیم و عملکرد افغانستان در پنج دوره جام چلنج آسیا بررسی نماییم. 

این مجموعه نوشته را محترم حامد علمی، مشاور فدراسیون فوتبال افغانستان، تحریر نموده و فوتبالنامه با کسب اجازت از ایشان مطالب را در چند نوبت در روزهای به نشر می سپارد. 

جام چلنج، ۲۰۰۶ - ۲۰۱۴

مفکوره مسابقات چلینج کپ
مفکوره مسابقات چلینج کپ توسط آقای محمد بن حمام رئیس قبلی فدراسیون فوتبال آسیا برای رشد فوتبال در این قاره به میان آمد. آقای بن حمام به این باور بود که راه اندازی مسابقات منظم به سطح قاره آسیا به آن کشورهای که از نگاه سطح فوتبال به "کشورهای در حال ظهور" یاد می شوند بسیار مفید می باشد و این کشورها در مسابقات بین قاره یی می توانند فوتبال شان را رشد دهند و چهره های جدید را به فوتبال آسیا و جهان معرفی کنند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا تمام
۴۶ کشور عضو این قاره را از نگاه فوتبال به سه گروه "کشورهای در حال ظهور"، "کشورهای در حال رشد" و "کشورهای رشد یافته" تقسیم نمود و مسابقات چلینج کپ عمدتا در میان کشورهای در حال ظهور دایر می شود.

مسابقات چلینج کپ برای بار اول بطور ابتدایی در کشور بنگله دیش در سال 2006 براه افتاد و تصمیم گرفته شد تا هر دو سال این سلسله مسابقات دایر شود و برنده گان مسابقات سال های 2008 و 2010 بطور مستقیم به جام ملت های آسیا در سال 2011 – قطر راه پیدا کنند.

در جام ملت های آسیا که در سال
۲۰۱۱ دایر شد قهرمانان چلینج کپ مستقیما در میان ۱۶ تیم مسابقه کننده جا یافتند و این تصمیم در جام ملت های آسیا در سال ۲۰۱۵ – آسترالیا نیز عملی می گردد اما در جام ملت های آسیا که در سال ۲۰۱۹ برگزار می شود قهرمانان چلینج کپ سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ مستقیما در میان ۱۶ تیم اشتراک کننده نخواهند بود، بلکه بحث روی تغییر سیستم راهیابی به مسابقات جام ملت های آسیا جریان دارد و مسابقات جام چلنج امسال، آخرین دوره این مسابقات است. (این قسمت توسط فوتبالنامه نوشته شده، زیرا در زمان تحریر این مطلب، نحوه راهیابی به جام ملت های آسیا متفاوت بوده است.)

چلینج کپ سال
۲۰۰۶ – بنگله دیش

طوریکه ذکر گردید اولین دور مسابقات چلینج کپ در سال
۲۰۰۶ در کشور بنگله دیش دایر گردید و در آن مسابقات بطور امتحانی ۱۶ تیم اشتراک داشتند که در میان آنها تیم ملی فوتبال افغانستان نیز حضور داشت و در گروه الف با تیم های هند، تایوان و فلیپین همگروه شد.

مسابقه اول افغانستان به تاریخ اول اپریل 2006 مطابق 12 حمل 1385 با تیم ملی هند در ورزشگاه ای ام عزیز شهر چیتاگونگ به داوری آقای محمود الغاطیرفی از عمان دایر شد و افغانستان این مسابقه را دو مقابل صفر باخت. هر دو گول هند را در این مسابقه ویمال پریمار در دقایق 35 و 60 به ثمر رسانید.

مسابقه دوم افغانستان به تاریخ 3 اپریل 2006 مطابق 14 حمل 1385 با تیم ملی تایوان با داوری آقای بی گی یونگ از کوریای جنوبی بود و افغانستان این مسابقه را دو مقابل دو مساوی کرد. هر دو گول افغانستان را حفیظ قدمی در دقایق 20 و 23 به ثمر رسانید و گولهای تایوان را ژونگ وی لون و لیانگ چین وی در دقایق 48 و 73 زدند.

مسابقه سوم افغانستان به تاریخ 5 اپریل 2006 مطابق 16 حمل 1385 با تیم ملی فوتبال فلیپین به داوری آقای سلیم موجغیف از کشور اردن دایر شد و این مسابقه یک مقابل یک مساوی گردید. گول افغانستان را سید مقصود هاشمی در دقیقه 26 و گول فلیپین را مارک الوین والیریسو در دقیقه
۶۱ زد.

به این ترتیب هند و تایوان با
۵ امتیاز به دور بعدی صعود کردند و افغانستان و فلیپین هر کشور با دو امتیاز از ادامه مسابقات حذف شدند.

قابل یاد آوری است که در این مسابقات کشورهای تاجکستان و سریلانکا به فاینل راه یافتند و در مسابقه نهایی تاجکستان چهار مقابل صفر سریلانکا را شکست داد و قهرمان اولین دوره مسابقات چلینج کپ شد.

نتایج گروه الف چلینج کپ سال
۲۰۰۶

افغانستان صفر هند دو
افغانستان دو تایوان دو
افغانستان یک فلیپین یک
هند یک فلیپین یک
هند صفر تایوان صفر
تایوان یک فلیپین صفر

نام کشور -تعداد مسابقه -برد- باخت- مساوی- گول زده -گول خورده- امتیاز
هند
۳- ۱- ۰ -۲ -۳ -۱- ۵
تایوان
۳ -۱- ۲- ۳- ۲- ۵
فلیپین
۳ -۰- ۱ -۲ -۲ -۳ -۲
افغانستان
۳ -۰ -۱- ۲- ۳ -۵ -۲


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر