۱۳۹۳/۲/۱۵

طلسم شکست مقابل تاجیکستان هم چنان ادامه دارد


تیم ملی فوتبال افغانستان در یک مسابقه دوستانه با نتیجه 1-0 از تیم ملی تاجیکستان شکست خورد. 

این چهارمین شکست پیاپی تیم ملی از تاجیکستان در مسابقات رسمی است. تساوی مقابل قرغیزستان و باخت مقابل تاجیکستان به معنی از دست دادن امتیاز در جدول رده بندی فیفا برای افغانستان در این ماه است. اما با توجه به تفاضل زیاد امتیازات میان افغانستان و تیم های بعدی، انتظار می رود افغانستان در مقام 122 جهان هم چنان باقی بماند.

تاجیکستان در همان آوان بازی و در دقیقه سوم به گل رسید و با اینکه هر دو تیم فرصت هایی در ادامه بازی داشتند، اما نتوانستند از این فرصت ها استفاده کنند و طلسم شکست افغانستان مقابل تاجیکستان هم چنان ادامه یافت.

افغانستان با منصور فقیریار در درون دروازه، فرزاد عطایی، جلال شریعتیار، اسلام امیری و ضمیر داوودی در خط دفاع، رفیع بارکزی، یوسف مشرقی، آرش هاتفی، حمید سدید و امر الدین شریفی در خط میانی و با سنجر احمدی در نوک حمله کار را آغاز کرد.

تیم ملی فوتبال افغانستان در مسابقه روز گذشته چند بازیکن کلیدی را در اختیار نداشت و همین امر باعث شده بود تا خط میانی و خط حمله تیم ملی حرکت لازم را نداشته باشد. 

عدم حضور فیصل شایسته و مصطفی آزادزوی و تا اندازه ای بلال آرزو و مصطفی حدید در این مسابقه حس می شد. با این هم، عمکرد تیمی بد نبود و نسبت به مسابقه با قرغیزستان اندکی در نمایش تیم ملی تغییرات آمده بود. 

اریش روت مولر که برای اولین بار هدایت تیم ملی را به عهده داشت ترجیح داد از سیستم 4-2-3-1 استفاده کند، اما نبود چند بازیکن کلیدی در خط میانی باعث شد این سیستم نتیجه مطلوب را در مسابقه دیروز به بار نیاورد. 

مشکل اساسی تیم ملی در مسابقه دیروز خط میانی بود که نمی توانست توپ را به حرکت در آورد. پاس های بلند هم راه به جایی نبرد. اما نکته قابل توجه در این مسابقه عدم تحرک و دوندگی بازیکنان تیم افغانستان بود. در جریان مسابقه، بازیکنان تیم افغانستان تحرک لازم را نداشتند و به زودی توپ را از دست می دادند. 

اما روی هم رفته، مسابقه با تاجیکستان یک تجربه خوب بود. تاجیکستان به نسبت تیم های جنوب آسیا یک تیم قوی تر است و این می تواند زنگ خطری باشد برای مربیان تیم ملی تا تیم خود را هر چه منسجم تر سازند. با توجه به شباهت فزیکی بازیکنان تیم های آسیای میانه، تجربه مسابقه با تاجیکستان می تواند افغانستان را در مسابقه با ترکمنستان ممد باشد.

به نظر نمی رسد گزینه ارسال توپ های بلند کمک زیادی در حل مشکلات تیم ملی نماید. در عوض، تیم ملی باید به پاسهای کوتاه روی آورد و کوشش نماید کنترل مسابقه را در دست گیرد.

تیم ملی بعد از این مسابقه به کویت می رود تا اردوگاه اصلی خود برای مسابقات جام چلنج را برگزار نماید. در جریان این اردوگاه، شیران خراسان به روزهای 12 و 14 می در دو مصاف دوستانه در مقابل تیم های قرغیزستان و کویت قرار می گیرند. 

گفته می شود اکثریت بازیکنان تیم ملی در اردوگاه کویت حضور خواهند داشت، اما به نظر می رسد دو یا سه بازیکن مستقر در خارج هنوز هم نمی توانند در این اردوگاه اشتراک نمایند. حسن امین، فیصل سخیزاده و فیصل شایسته از همین جمله اند. 

فدراسیون فوتبال افغانستان باید تمرکز خود را روی به خدمت داشتن همه بازیکنان کلیدی در اردوگاه کویت و مسابقات دوستانه با قرغیزستان و کویت جلب نماید. حضور همه بازیکنان در این اردوگاه مشکل عدم هماهنگی میان بازیکنان تیم ملی را رفع خواهد کرد. 

تنها یک بازی منسجم و هماهنگ می تواند شیران خراسان را به قهرمانی در جام چلنج امیدوار سازد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر