۱۳۹۳/۳/۶

فلسطین 2 - 0 افغانستان، تیم ملی از راهیابی به فینال جام چلنج باز ماندند


تیم ملی فوتبال افغانستان در مرحله نیمه نهایی مسابقات جام چلنج آسیا به فلسطین باخت. 

تیم افغانستان که بعد از مسابقه با لائوس با یک حادثه ترافیکی مواجه شد و پنج بازیکن خود را مصدوم یافت، در این بازی آرش هاتفی و مصطفی آزادزوی را در اختیار نداشت. حسن امین نیز از مسابقه با فلیپین مصدوم بود و مسابقه را از دندانه های زمین دنبال می کرد. 

منصور فقیریار طبق همیشه در درون دروازه بود و جلال شریعتیار، اسلام امیری، ضمیر داووی و فیصل سخیزاده در خط دفاع قرار گرفتند. 

در خط میانی اباسین علی خیل، مصطفی زازی، یوسف مشرقی، فیصل شایسته و مصطفی حدید قرار داشتند و بلال آرزو در نوک حمله قرار گرفت. 

 فلسطین بازی را طوفانی آغاز کرد و حملات متعددی روی دروازه منصور فقیریار طرح ریزی نمود، اما با گذشت حدود 15 دقیقه بازیکنان افغانستان توانستند نظم بازی را به دست بگیرند و چند حمله روی دروازه فلسطین انجام دادند. 

با این هم، گرمی هوا و خستگی در وجود بازیکنان افغانستان ظاهر بود و سطح فزیک بازیکنان افغانستان با سطح فزیک بازیکنان فلسطین برابری نمی نمود. 

فلسطین در دقیقه 43 مسابقه روی خطای فیصل سخیزاده در محوطه 18 قدم به به یک پنالتی دست یافت و الفواقره این پنالتی را خلاف جهت منصور فقیر یار به گل تبدیل کرد. 

انتظار می رفت افغانستان نیمه دوم را تهاجمی آغاز کند و همین طور هم شد، اما فلسطین روی یک فرصت دیگر توسط بازیکنش الفواقره به گل دوم رسید تا کار افغانستان سخت تر شود. 

در ادامه بازی این بازیکنان افغانستان بودند که فشار زیادی روی دروازه فلسطین ایجاد کردند، اما نبود یک مهاجم تمام کننده باعث شد تا هیچ یک از فرصت های به دست آمده به گل تبدیل نشوند. 

در دقایق پایانی مسابقه، حشمت الله بارکزی و سنجر احمدی نیز وارد میدان شدند تا نتیجه بازی را عوض کنند، اما تعویض ها نیز فایده نداشت و سنجر احمدی و حشمت الله بارکزی از یک فرصت مسلم استفاده کرده نتوانستند.

هر چند این شکست باعث شد تا افغانستان از راهیابی به جام ملت های آسیا باز ماند، اما نفس حضور در مرحله نیمه نهایی و پیروزی مقابل ترکمنستان و تساوی با تیم قدرتمند فلیپین را از نکات مثبت این مسابقات می توان دانست. 

علت اصلی ناکامی افغانستان در این مسابقات ضعیف بودن نیمکت ذخیره افغانستان است که نتوانست حمایت لازم را از بازیکنان کلیدی انجام دهد. مربیان تیم ملی در تعویض بازیکنان دست و پای بسته داشتند و بعد از اینکه سه بازیکن اصلی در تیم مصدوم شدند، بازیکن مناسبی که بتواند جای بازیکنان کلیدی را پر کند وجود نداشت. خیلی ها توقع داشتند تا یک تعداد بازیکنان در نیمه دوم تعویض شوند، زیرا خستگی آنها کاملاً مشهود بود، اما آیا مربیان افغانستان کدام بازیکن مناسب تری را در دسترس داشتند تا دست به تعویض بزنند؟ نخیر.

بر عکس، فلسطین از اول مسابقات همه بازیکنان خود را به کار بست و یک تعداد بازیکنان کلیدی این تیم در مسابقه با مالدیو داخل میدان نشدند تا هم فرصتی به همه بازیکنان برای بازی داده شود و هم بازیکنان کلیدی برای مسابقه نیمه نهایی آماده باشند.

خیلی ها شاید از عملکرد تیم ملی و شکست در این مسابقات راضی نباشند، اما این واقعیت را باید در نظر گرفت که فدراسیون فوتبال تلاش زیادی کرد تا تیم ملی در این مسابقات به قهرمانی برسد. استخدام اریش روت مولر، برگزاری چندین مسابقه دوستانه و اردوگاه تمرینی از اصلی ترین کارهایی بود که فدراسیون فوتبال برای آماده ساختن تیم ملی انجام داد. فدراسیون فوتبال هم چنین فراخوان بزرگی را برای جذب بازیکنان جدید از سراسر جهان به راه انداخت و بازیکنانی چون فیصل شایسته، حسن امین، مصطفی زازی، اباسین علی خیل و ضمیر داوودی از همین طریق جذب تیم ملی شدند.

 با این هم، بازیکنان بزرگ دیگری که می توانستند تیم ملی را حمایت بزرگی نمایند دعوت فدراسیون فوتبال کشور را نپذیرفتند. اگر در ترکیب تیم ملی کشور بازیکنانی هم چون شریف محمد، میلاد سالم، مشتاق یعقوبی، مصطفی امینی و شبیر یوسفی حضور می داشتند ما مشکل خط حمله را نمی داشتیم ولی حیفا که این بازیکنان بنا بر دلایل مختلف نتوانستند یا نخواستند با تیم ملی کشور یکجای شوند.

یک تعداد هم قهرمانی در جنوب آسیا را مثال می زنند و استفاده از اریش روت مولر را یک امر اشتباه می دانند. در حالی که چنین نیست و مقایسه مسابقات جام چلنج آسیا با جنوب آسیا کاملاً اشتباه است. فوتبال در جنوب آسیا پایین ترین کیفیت را در جهان دارد، در حالی که تیم هایی مثل فلسطین، فلیپین یا ترکمنستان می توانند با تیم های متوسط آسیا به خوبی مبارزه کنند. به نظر من، اریش روت مولر بنای خوبی برای تیم ملی گذاشته است و مربیان آینده برای تقویت تیم ملی با استفاده از این بنا کوشش نمایند. 

به هر حال افغانستان یک فرصت دیگر دارد تا خود را به مقام سوم این مسابقات برساند. مسابقه روی مقام سومی روز پنج شنبه ساعت 8:30 شب به وقت کابل میان تیم افغانستان و تیم بازنده مسابقه فلیپین با مالدیو انجام می شود.

به امید موفقیت تیم ملی در مسابقه سومی.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر