۱۳۹۳/۳/۸

اریابی قبل از مسابقه: افغانستان مقابل مالدیو


آخرین مسابقه تیم ملی در جام چلنج آسیا با مالدیو روی کسب مقام سومی است. 

این مسابقه امشب ساعت 8:30 به وقت کابل انجام می شود و مجال پخش از طریق چند تلویزیون را دارد. 

هر چند پیروزی در این مسابقه دردی را دوا نمی کند و تیم های افغانستان و مالدیو از راهیابی به جام ملت های آسیا باز مانده اند، اما باز هم کسب مقام سومی می تواند اندکی مردم ما را خوشحال کند و هم تاثیر مستقیم در رده بندی تیم ملی در جدول فیفا داشته باشد.

این دو تیم جنوب آسیائی اما این بار بدون اینکه تحت فشار باشند بازی می کنند، هر چند مالدیو، به حیث میزبان مسابقات، تا اندازه ای تحت فشار است تا به یک مقام بهتر دست یابد. 

معرفی تیم مالدیو

هر چند مالدیو از تیم های قوی آسیا محسوب نمی شود، اما هر تیم در خانه خود یک شیر است و از همین روی نباید انتظار بازی ضعیف از این تیم داشت. بر علاوه، عملکرد این تیم در مرحله گروهی و نیمه نهایی مسابقات جام چلنج هم بد نبوده است.
مالدیو میزبان جام چلنج آسیا است. به سبب میزبانی، این تیم در مرحله مقدماتی اشتراک نکرده است.

مالدیو در رده 153 جهان قرار دارد. مالدیو مجمع الجزایر کم نفوسی است در اقیانوس هند. این جزیره کوچک که نفوس بعضی ولسوالی های افغانستان از نفوس آن نیز بیشتر است، در سالهای اخیر رشد قابل ملاحظه ای در فوتبال خود را شاهد بوده است.

  تیم ملی این کشور در سال 1979 اولین مسابقه بین المللی خود را انجام داده است. مالدیو تا حال نه به جام جهانی راه پیدا کرده و نه هم به جام ملت های آسیا. با این حال، مالدیو عملکرد بدی در جنوب آسیا نداشته و حتی یک مرتبه هم در خاک خود قهرمان جنوب آسیا شده است. مالدیو در هر مرتبه ای که در مسابقات جنوب آسیا اشتراک نموده از مرحله گروهی صعود کرده است. این نوع عملکرد در جنوب آسیا بعد از هند بی نظیر است. 

تیم مالدیو متشکل از بازیکنان لیگ این کشور است. تنها 13 بازیکن از تیم نیو رادیانت قهرمان لیگ این کشور هستند. این امر می تواند به هماهنگی بازیکنان این کشور کمک کند. بعد از مسابقات جنوب آسیا، مالدیو دو مسابقه با جزایر سیشل برگزار کرده که هر دو را باخته است. این تیم قبل از مسابقات جام چلنج، آمادگی چندانی نگرفت و تنها یک اردوگاه تمرینی در تایلند برگزار کرد. چند روز قبل از مسابقات نیز در ماله با لائوس مسابقه داد و 7-1 برنده شد. 

افغانستان و مالدیو تا حال سه مرتبه با هم دیدار کرده اند. در  دو دیدار برنده میدان مالدیو بوده است و در دیدار سوم که در مسابقات جنوب آسیا بود، دو تیم به تساوی 0-0 رضایت دادند.  اولین دیدار این دو تیم به مسابقات جنوب آسیا در سال 2005 بر می گردد. مالدیو در آن مسابقه با نتیجه 9-1 برنده شد. تا قبل از مسابقه  مالدیو با سریلانکا در جام قبلی جنوب آسیا که با نتیجه 10-0 به نفع مالدیو تمام شد، شکست سال 2005 افغانستان مقابل مالدیو بزرگترین شکست یک تیم در تاریخ مسابقات جنوب آسیا محسوب می شد. 

در سال 2009 نیز این دو تیم در مسابقات جنوب آسیا به مصاف هم رفتند که مالدیو با دو گل علی اشفق و یک گل از طارق با نتیجه 3-1 پیروز شد. تنها گل افغانستان را حشمت الله بارکزی به ثمر رساند. 

فدراسیون فوتبال مالدیو، مادیچ صربستانی را از چند ماه پیش به خدمت گرفته است تا مالدیو را در جام چلنج هدایت کند.

برترین گلزن تیم مالدیو، علی اشفق، در لیگ مالیزیا بازی می کند. 

مالدیو در مرحله گروهی مسابقات با فلسطین، قرغیزستان و میانمار هم گروه بود. این در تیم در مسابقه اول با ارائه یک بازی ضعیف، 2-0 از میانمار شکست خورد، اما در مسابقه بعدی قرغیزستان را شکست داد و با فلسطین نیز مساوی کرد تا به حیث تیم دوم به مرحله نیمه نهایی برسد. در نیمه نهایی، مالدیو دو مرتبه بازی را به تساوی کشاند تا بازی در برابر فلیپین به اوقات اضافی برود. در اوقات اضافی فلیپین به گل رسید و خود را به فینال رساند. 

ترکیب احتمالی و تاکتیک بازی

 احتمالاً در این مسابقه آرش هاتفی بتواند به ترکیب تیم باز گردد. با این هم، اسلام امیری در تمرینات روز گذشته تیم ملی اشتراک نکرد و این مضوع احتمال عدم حضور امیری را در مسابقه امروز بالا برده است. در صورت عدم اشتراک او، کارگر مجبور است از یکی از بازیکنان ذخیره استفاده نماید.

کارگر از بازی مالدیو آشنایی کامل دارد و یک نفر را باید برای مهار علی اشفق تعیین نماید. در این مسابقه فیصل سخیزاده نیز متوجه باشد تا در خط دفاع ایجاد خلاء ننماید. 

تیم مالدیو مسابقه قبلی اش را ساعت 8:30 روز سه شنبه برگزار کرد. این بازی پر برخورد بود و بازی به اوقات اضافی هم کشیده شد. این بازی احتمالاً بازیکنان تیم مالدیو را خسته ساخته است و افغانستان می تواند با در اختیار گرفتن مالکیت توپ در نیمه اول و خسته ساختن بازیکنان حریف، در ادامه مسابقه به گل برسد. 

هر چند هر زمانی که مالدیو در خانه بازی می کند، خیلی خطر ناک است،  اما تیم ملی افغانستان توانایی شکست مالدیو و کسب مقام سوم را در جام چلنج آسیا دارد. 

ترکیب احتمالی

دروازه: منصور فقیریار

خط دفاع: اسلام امیری، فیصل سخیزاده، جلال الدین شریعتیار، ضمیر داوودی

خط میانی: آرش هاتفی، اباسین علی خیل، فیصل شایسته، یوسف مشرقی، مصطفی حدید

خط حمله: بلال آرزو

هر دو مربی در کنفرانس خبری قبل از مسابقه گفته اند که برای پیروزی و گرفتن مقام سوم به میدان می آیند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر