۱۳۹۲/۶/۹

ارزیابی تیم های گروه الف در مسابقات جنوب آسیا

مسابقات جنوب آسیا امروز آغاز می شوند. در این مسابقات تیم های ملی هشت کشور جنوب آسیا اشتراک می نمایند. این هشت تیم در دو گروه چهار تیمی تقسیم شده اند. هند، نپال، بنگلادش و پاکستان در گروه الف و افغانستان، مالدیو، سریلانکا و بوتان در گروه ب قرار دارند. 

این مسابقات از امروز تا یازده روز دیگر ادامه خواهند داشت. دو ورزشگاه برای این مسابقات استفاده می شود، یکی ورزشگاه داسرات که ورزشگاه ملی نپال هست و دیگری زمین فوتبال ارتش نپال که یک زمین مناسب نیست. 

در این مطلب به شکل خلاصه تیم های گروه الف را معرفی می کنم. در یک مطلب جداگانه تیم های گروه ب را به شکل مفصل تر معرفی خواهم نمود. 

هند:

 تیم 145 جهان و 24 آسیا در رده بندی فیفا، هند پر افتخار ترین تیم جنوب آسیاست. این تیم در اوایل بعد از استقلال یکی از تیم های خوب آسیا بود و دو مرتبه به مسابقات جام ملت های آسیا راه یافت و در مسابقات المپیک هم شرکت کرده است. هند در سال 2011 نیز به جام ملت های آسیا راه پیدا کرد. هند توانسته بود در سال 2010 قهرمان جام چلنج آسیا شد و بدین ترتیب به جام ملت های آسیا راه پیدا کرد. اما در این جام در مرحله گروهی سه شکست خورد و حذف شد.

هند دارای دو لیگ باشگاهی هست، یکی لیگ برتر و لیگ دسته دوم. این لیگ از 17 سال پیش تاسیس شده است.

این تیم تا حال از مجموع 9 دور مسابقات در 6 دور قهرمان شده است. هند در دور قبلی نیز که در دهلی برگزار شد در مسابقه نهایی تیم ملی افغانستان را شکست داد و به قهرمانی رسید.

ویم کویرمن از هالند این تیم را هدایت می کند. تحت هدایت او، تیم هند اکنون پاسهای کوتاه می دهد و کویرمن کوشش می کند تا سبک فوتبال هالندی را در تیم هالند تطبیق نماید. 

هند حدود بیش از یک ماه است که مصروف تمرین است. این تیم چند هفته پیش یک مسابقه دوستانه با تاجیکستان در این کشور برگزار کرد که با نتیجه 3-0 باخت. 

تمامی بازیکنان هند در لیگ هند بازی می کنند و هند روی خط حمله خط حساب ویژه باز کرده است. سونیل چتری مهاجم جوان این تیم می تواند تیم های مقابل را به درد سر اندازد. 

هند یکی از بخت های اصلی قهرمانی در این دور مسابقات است. 

نپال:


نپال تا حال به قهرمانی مسابقات جنوب آسیا نرسیده است و نه هم به جام ملت های آسیا یا جام جهانی راه یافته است، اما این بار نپال میزبان مسابقات جنوب آسیا و این می تواند معادلات را عوض کند. نپال اما در مسابقات المپیک جنوب آسیا تا حال در رشته فوتبال دو مرتبه قهرمان شده است.

نپال در ردیف 175 جهان و 35 آسیا قرار دارد. نپال تا حال در مسابقات چلنج کپ دو مرتبه شرکت جسته است اما در هر دو مرتبه در مرحله گروهی حذف شده است. 

به رغم عدم موفقیت در سطح بین المللی، نپال علاقه مندان پر شوری دارد. هر بار که نپال در مسابقه ای شرکت می کند، تماشاچیان نپالی با تشویق های خود فضای مسابقه را تغییر می دهند و این دقیقاً چیزی است که نپال روی آن در این مسابقات حساب ویژه ای باز کرده است. 

غیر از یک بازیکنان که در لیگ اندونیزیا بازی می کند، سایر بازیکنان نپال در لیگ این کشور بازی می کنند. لیگی که شامل تیم های شهر کتماندو است و همه مسابقات در یک ورزشگاه انجام می شوند. 

نپال برای ده هفته به کویت و بحرین رفت تا آمادگی خوبی به مسابقات جنوب آسیا بگیرد. مربی این تیم جک استیفانووسکی است که چشم بر جام قهرمانی دوخته است. 

با اینکه نپال آمادگی خوبی گرفته است اما عملکرد این تیم در یک سال گذشته نشانه خوبی ندارد. این تیم دو مرتبه از پاکستان در خاک خود شکست خورده و در مقدماتی جام چلنج باز هم در خاک خود نتوانسته به مرحله بعد راه پیدا کند. 

انتظار می رود نپال در گروه خود عملکرد خوبی داشته باشد و به مرحله بعدی راه پیدا کند هر چند کار دشواری پیش روی دارد. 

پاکستان:

تیم ملی فوتبال پاکستان تا حال به جام جهانی یا جام ملت های آسیا راه پیدا ننموده است. در قهرمانی جنوب آسیا، پاکستان تنها در سال 1997 به مقام سومی رسیده است که البته این مسابقات در خود پاکستان صورت پذیرفتند. 
تیم ملی پاکستان در رده بندی فیفا در قسمت پائین جدول قرار دارد. بهترین موقف این تیم در سال 1994 کسب شد طوری که این تیم به رده 141 جهان رسید. بدترین موقف این تیم در سال 2001 به دست آمد که برای پاکستان مقام 192 را به ارمغان داشت. تیم ملی پاکستان در این ماه در رتبه 167 رده بندی فیفا قرار دارد. 
تیم ملی پاکستان تا بعد از مسابقه با افغانستان در دو هفته توسط زاویسا مالیسیلاویچ صربستانی هدایت می شد. او از حدود یک و نیم سال پیش به حیث سرمربی تیم پاکستان تعیین شد، اما در این دوره نتوانسته پاکستان را به سوی موفقیت سوق دهد.حالا به جای او یک مربی جوان پاکستانی معرفی شده و یک مشاور بحرینی نیز او را همراهی می نماید. 

در دوره قبلی مسابقات جنوب آسیا در سال 2011، پاکستان با مالدیو، نپال و بنگلادش هم گروه شد. این تیم با هر سه تیم تساوی کرد و با سه امتیاز از گردونه رقابتها در مرحله گروهی حذف شد. پاکستان سپس چندین مسابقه دوستانه انجام داده است. 
نوامبر 2012: 0-2 باخت به سنگاپور
فبروری 2013: 1-0 پیروزی بر نپال
فبروری 2013: 1-0 پیروزی بر نپال
فبروری 2013: 1-1 تساوی با مالدیو
فبروری 2013: 0-3 باخت به مالدیو
در مسابقات مقدماتی جام چلنج در سال 2013، پاکستان با تاجیکستان، قرغیزستان و ماکائو هم گروه شد. پاکستان بعد از آمادگی های زیادی که گرفته بود، باز هم نتوانست از گروه خود صعود کند. این تیم با نتیجه مشابه 1-0 به قرغیزستان و تاجیکستان باخت و ماکائو را 2-0 برد. از ماه مارچ تا اکنون تیم پاکستان هیچ مسابقه ای انجام نداده است. 
به منظور آمادگی به مسابقات جنوب آسیا، فدراسیون فوتبال پاکستان دو بازی با تیم های منتخب فدراسیون بنگلادش و تیم ملی این کشور تدارک دیده بود که به سبب ادامه اعتصاب ها در بنگلادش در آخرین روزها لغو شدند. پاکستان از بازی دوستانه با افغانستان برای آمادگی به مسابقات جنوب آسیا استفاده کرد اما نتیجه باخت 3-0 کمک زیادی به این تیم نکرد. 
اکثر بازیکنان شامل در ترکیب تیم ملی پاکستان را بازیکنان حاضر در لیگ برتر این کشور تشکیل می دهند، با این حال در ترکیب این تیم، یک تعداد بازیکنان مستقر در خارج از این کشور نیز حضور دارند. در تیم پاکستان 19 بازیکن داخلی و چهار بازیکن مستقر در لیگ های دسته سوم، دنمارک و انگلستان شامل هستند. 
 
انتظار نمی رود پاکستان به مرحله نیمه نهایی برسد مگر اینکه چیز غیر مترقبه ای رخ دهد. 
 
بنگلادش:
 
بنگلادش اسب سیاه جنوب است. این تیم بعضی سالها عملکرد درخشانی دارد، اما بعضی سالها خیلی ضعیف ظاهر می شود. بنگلادش در رده 158 فیفا و 30 ام آسیا قرار دارد. بنگلادش در سال 1980 به جام ملت های آسیا راه پیدا کرده است. 
 
بنگلادش دو مرتبه به جام چلنج آسیا راه پیدا کرده و یک بار نیز قهرمان جنوب آسیا شده است. بنگلادش پنج مرتبه از مرحله گروهی در جنوب آسیا صعود کرده و سه مرتبه به مسابقه نهایی راه یافته است. 
 
لودویک کروف هالندی هدایت بنگلادش را به عهده دارد. او هدایت تیمش را در اردوگاه دو هفته ای در تایلند به عهده داشت ولی در مصاحبه های خود گفته است از اینکه مسابقه رسمی بین المللی نداشته ناراضی است. این مربی هالندی پنج بازیکن مستقر در خارج را نیز به تیم بنگلادش دعوت کرده است. 
 
بنگلادش یکی از شانس صعود از گروه خود است. اگر آنها بتوانند نپال را شکست دهند، مسابقاتشان مقابل پاکستان و هند آسان تر خواهد بود. 
 
بنگلادش در سال 2007 لیگ باشگاهی خود را آغاز کرد. 

۳ نظر:

  1. یک جهان تشکر ازاینکه اطلاعات و اخبار جدید را پست میکنید.
    در رابطه به اعضای تیم ملی در مسابقات جنوب آسیامنتظر پست های جدید شما در این ویبلاک زیبای فوتبالنامه میباشم.

    پاسخحذف
  2. سپاس فراوان از زحمت کشی های تان

    پاسخحذف
  3. سلام وحیدالله پویا هستم از ولسوالی غوریان ولایت هرات
    میخواستم در باره سرنوشت تیم قهرمان مسابقات سیف گیم جنوب آسیا اطلاعات کسب کنم !
    اگر لطف کنید به این آدرس برای بفرستید
    vahidullahpouya@gmail.com

    پاسخحذف