۱۳۹۲/۵/۱۶

تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان، نیازمند توجه جدی تر


تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان در آخرین رده بندی فیفا شش پله صعود را شاهد بود، اما رشد فوتبال بانوان در افغانستان به این سادگی نیست. بانوان فوتبالیست در افغانستان نه تنها اینکه با موانع عرفی و فرهنگی سر و کله نرم می کنند، بلکه مورد حمایت جدی نهادهای رسمی و غیر رسمی و از جمله فدراسیون فوتبال هم قرار ندارند. با اینکه در برنامه های حمایوی فیفا از افغانستان، شاخصه های معینی به ارتباط رشد فوتبال بانوان مطرح شده، اما واقعیت این است که میزان حمایت از فوتبال بانوان به مقایسه فوتبال مردان خیلی خیلی کمرنگ است. 

آخرین باری که تیم ملی بانوان افغانستان را در صحنه بین المللی دیده ایم در مسابقات فوتبال جنوب آسیا بود که افغانستان در مرحله نیمه نهایی حذف شد. از آن زمان تا حال با اینکه بازیکنان به تمرینات خود ادامه می دهند، اما زمینه بازی های رسمی برای آنها مهیا نبوده است. حدود کمتر از یک ماه دیگر اما یک تورنمنت منطقوی در قرغیزستان برگزار می گردد که بر علاوه تیم میزبان، تاجیکستان و روسیه، از تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان و چند کشور دیگر نیز دعوت شده است. شوق و علاقه برای اشتراک در این تورنمنت زیاد است، اما به نظر می رسد تیم ملی بانوان برای رسیدن به محل مسابقات مشکل بودیجوی داشته باشد.بودیجه تهیه تکت سفر به محل مسابقات برای تیم ملی فوتبال بانوان وجود ندارد.

فوتبال زنان در افغانستان هنوز در مرحله خیلی ابتدائی قرار دارد، هنوز فوتبال زنان کشورمان با فوتبال زنان کشورهایی مثل ایران و اردن که کشورهایی اسلامی هستند قابل مقایسه نیست، هنوز هم ترس این وجود دارد که تیم ملی بانوان کشورمان در برابر غول های منطقوی فوتبال بانوان چیزی برای گفتن نداشته باشد و هنوز بدنه اصلی تیم ملی بانوان کشورمان را بازیکنان مستقر در آمریکا تشکیل می دهد. اما باید بانوان فوتبالیست کشورمان را قدردانی کرد و حمایت لازم را از آنها نمود. بانوان در این کشور برای فوتبال کردن به سختی های زیادی مواجه هستند، هنوز فرهنگ مردم پذیرای فوتبال بانوان نیست، اماکن مناسب برای بانوان وجود ندارد و چه بسا این سوال برای بانوان مطرح است که فوتبال به چه کارشان می آید. 

بنا بر همین چالش هاست که حمایت از فوتبال زنان در افغانستان باید شامل اولویت های فدراسیون فوتبال گردد و بودیجه مناسبی برای فوتبال زنان در نظر گرفته شود. رشد فوتبال در یک کشور به حمایت و تشویق هم مردان و هم زنان احتیاج دارد. هر چمد فدراسیون فوتبال افغانستان عواید زیاد ندارد، اما باز هم حتی اگر عواید لیگ برتر را هم در نظر بگیریم، تیم ملی فوتبال بانوان نباید به خاطر پرداخت پول تکت در کابل زمینگیر شود.

 الگو بودن تیم های ملی مردان و زنان می تواند به رشد فوتبال در کشور کمک فوق العاده کند و سرمایه گذاری و توجه لازم به آنها صورت گیرد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر