۱۳۹۲/۵/۲۹

ارزیابی قبل از مسابقه: افغانستان مقابل پاکستان


امروز کابل شاهد یک مسابقه تاریخی است. تیم ملی فوتبال افغانستان در ورزشگاه فدراسیون فوتبال میزبان تیم ملی پاکستان است. این مسابقه ساعت 4 بعد از ظهر آغاز می شود و تلویزیون طلوع و لمر و رادیوهای آرمان و اراکوزیا نیز آنرا پخش می کنند. این مسابقه از طریق شبکه یوتیوب نیز به شکل زنده پخش خواهد شد. 

افغانستان در سال 2003 میزبان یک تیم ملی بوده است و بعد از ده سال اکنون پاکستان حاضر شده در کابل به مصاف تیم ملی کشورمان برود. این مسابقه هر چند تنها یک مسابقه دوستانه بین المللی است، اما حساسیت و اهمیت آن بیشتر روی مسائل سیاسی نهفته است. پیروزی در این مسابقه برای افغانستان خیلی حیاتی است، اما کسب آن سخت و دشوار. 

افغانستان اما در موقعیت خوبی برای پیروزی در این مسابقه است. مربی افغانستان 22 بازیکن را به تیم ملی دعوت کرده است که از آن جمله 10 نفر آنها در باشگاه های خارجی توپ می زنند. اکثریت 12 بازیکن دیگر نیز از بازیکنان نخبه افغانستان به شمار می روند. مشکل اساسی تیم ملی در این مسابقه کمبود تمرین است. یک تعداد بازیکنان خیلی دیر به تیم ملی پیوستند و همین امر باعث ناهماهنگی در تیم شده می تواند. اما به سبب اینکه اکثر بازیکنان در مسابقات مقدماتی جام چلنج با هم بازی کرده اند، به نظر نمی رسد مشکل جدی در این قسمت به وجود آید. 

یوسف کارگر هر چند با اخراج مارکوس توریا باعث سکتگی و سردرگمی در تیم ملی شد، اما مشکلات جدی در قسمت انتخاب بازیکنان ندارد. در درون دروازه منصور فقیریار قرار خواهد گرفت. در خط دفاع بازیکنان نخبه ای مثل اسلام امیری، فیصل صفا، علی احمد یارزداده، مقدر قاضیزاده و فرزاد عطایی قرار دارند. هر چند جلال الدین شریعتیار یکی از مهره های اصلی خط دفاع شیران خراسان است، اما علی احمد یارزاده در مسابقه با لائوس نشان داد که به خوبی می تواند جای خالی جلال را پر کند. در خط میانی اما یوسف مشرقی، آرش هاتفی، مصطفی آزادزوی و رفیع بارکزی نقش خوبی در توزیع توپ می توانند داشته باشند. در خط حمله اما بلال آرزو و حشمت الله بارکزی جفت خوبی را تشکیل می دهند هر چند کارگر می تواند از حمید کریمی و سنجر احمدی نیز در خط حمله استفاده کند. به احتمال زیاد بازوبند کاپیتانی بر شانه اسلام امیری یا بلال آرزو بسته خواهد شد.

و اما پاکستان با 17 بازیکن به افغانستان آمده است. هر چند هیچ بازیکن خارجی در ترکیب تیم ملی پاکستان قرار ندارد، اما مربی این تیم بازیکنانش را تمرینات خیلی جدی داده است. آنها از یک ماه بدین سو در پاکستان تمرین می کنند. مشکل دیگر پاکستان نبود جعفر خان کاپیتان با سابقه آنهاست. در نبود او ثمر اسحاق بازوبند کاپیتانی را در اختیار دارد. تیم پاکستان در اجرای بازی تدافعی مشهور است. آنها در مسابقات قبلی جنوب آسیا سه تساوی بدست آوردند در حالی که تنها یک گل به ثمر رساندند و یک گل هم خوردند. با این حال، کلیم الله مهاجم خوب پاکستانی است که می تواند از فرصت ها استفاده کند. او هر چند در تیم ملی پاکستان خوب ندرخشیده اما در باشگاه خود چه در داخل پاکستان و چه در مسابقات باشگاهی آسیایی خیلی خوب درخشیده است. 

پیروزی تیم ملی کشورمان در این مسابقه حتمی به نظر می رسد، اما تیم ملی باید متوجه باشد که در نیمه اول از پاکستان گل نخورد. در نیمه دوم اما بازیکنان پاکستانی کم قدرت شده زیرا ارتفاع بالای کابل بر بدن آنها تاثیر می گذارد. این زمانی است که تیم ملی باید حملات خود را زیاد کرده و عوض دو مهاجم از سه مهاجم استفاده نماید. تیم ملی باید متوجه کلیم الله نیز باشد. 

بلال آرزو از افغانستان و کلیم الله از پاکستان دو مهاجمی هستند که بیشترین توجهات را در این مسابقه به خود جلب خواهند کرد.

پیشبینی من از این مسابقه پیروزی 2-1 افغانستان است.

یادداشت: به اساس بعضی گزارشات غیر رسمی، تنها 2 بازیکن مستقر در افغانستان در ترکیب یازده نفره تیم ملی قرار گرفته اند. روی این حساب ترکیب تیم ملی باید به شکل ذیل باشد:

دروازه: منصور فقیریار

خط دفاع: علی احمد یارزاده، فیصل صفا، اسلام امیری و مصطفی حدید

خط میانی: آرش هاتفی، یوسف مشرقی، مصطفی آزادزوی و عطا امیر علی

خط حمله: بلال آرزو و سنجر احمدی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر