۱۳۹۲/۵/۲۵

حریف افغانستان را بشناسید: پاکستان


تیم های ملی افغانستان و پاکستان چهار روز بعد در کابل به مصاف همی روند. این مسابقه حساسی برای افغانستان است، زیرا از نگاه سیاسی افغانستان با پاکستان حتی قبل از ایجاد پاکستان هم مشکل داشته است. و اما در فوتبال پاکستان تیم قوی ای نیست. در اینجا این تیم را معرفی می کنم. 

پاکستان در سال 1947 از هند بریتانوی ا ستقلال گرفت. در همین سال فدراسیون فوتبال پاکستان به فیفا پیوست و در سال 1954 به کنفدراسیون فوتبال آسیا پیوست. 

اولین بازی تیم ملی پاکستان در مقابل ایران بوده است که با نتیجه 5-1 به نفع ایران همراه بوده است. بزرگترین پیروزی تیم ملی پاکستان در مقابل بوتان، گوام و تایوان بوده که با تفاضل 7 گل به ثمر رسیده است. بدترین شکست این تیم نیز مقابل ایران و عراق کسب شده که با تفاوت 8 گل همراه بوده است.

تیم ملی پاکستان لباس های سفید و سبز می پوشد.

تیم ملی فوتبال پاکستان تا حال به جام جهانی یا جام ملت های آسیا راه پیدا ننموده است. در قهرمانی جنوب آسیا، پاکستان تنها در سال 1997 به مقام سومی رسیده است که البته این مسابقات در خود پاکستان صورت پذیرفتند. 

تیم ملی پاکستان در رده بندی فیفا در قسمت پائین جدول قرار دارد. بهترین موقف این تیم در سال 1994 کسب شد طوری که این تیم به رده 141 جهان رسید. بدترین موقف این تیم در سال 2001 به دست آمد که برای پاکستان مقام 192 را به ارمغان داشت. تیم ملی پاکستان در این ماه در رتبه 167 رده بندی فیفا قرار دارد. 

تیم ملی پاکستان اکنون توسط زاویسا مالیسیلاویچ صربستانی هدایت می شود. او از حدود یک و نیم سال پیش به حیث سرمربی تیم پاکستان تعیین شد، اما در این دوره نتوانسته پاکستان را به سوی موفقیت سوق دهد.

در دوره قبلی مسابقات جنوب آسیا در سال 2011، پاکستان با مالدیو، نپال و بنگلادش هم گروه شد. این تیم با هر سه تیم تساوی کرد و با سه امتیاز از گردونه رقابتها در مرحله گروهی حذف شد. پاکستان سپس چندین مسابقه دوستانه انجام داده است. 

نوامبر 2012: 0-2 باخت به سنگاپور
فبروری 2013: 1-0 پیروزی بر نپال
فبروری 2013: 1-0 پیروزی بر نپال
فبروری 2013: 1-1 تساوی با مالدیو
فبروری 2013: 0-3 باخت به مالدیو

در مسابقات مقدماتی جام چلنج در سال 2013، پاکستان با تاجیکستان، قرغیزستان و ماکائو هم گروه شد. پاکستان بعد از آمادگی های زیادی که گرفته بود، باز هم نتوانست از گروه خود صعود کند. این تیم با نتیجه مشابه 1-0 به قرغیزستان و تاجیکستان باخت و ماکائو را 2-0 برد. از ماه مارچ تا اکنون تیم پاکستان هیچ مسابقه ای انجام نداده است. 

به منظور آمادگی به مسابقات جنوب آسیا، فدراسیون فوتبال پاکستان دو بازی با تیم های منتخب فدراسیون بنگلادش و تیم ملی این کشور تدارک دیده بود که به سبب ادامه اعتصاب ها در بنگلادش در آخرین روزها لغو شدند. پاکستان از بازی دوستانه با افغانستان برای آمادگی به مسابقات جنوب آسیا استفاده می نماید. 

اکثر بازیکنان شامل در ترکیب تیم ملی پاکستان را بازیکنان حاضر در لیگ برتر این کشور تشکیل می دهند، با این حال در ترکیب این تیم، یک تعداد بازیکنان مستقر در خارج از این کشور نیز حضور دارند. در تیم پاکستان 19 بازیکن داخلی و چهار بازیکن مستقر در لیگ های دسته سوم، دنمارک و انگلستان شامل هستند.

در مسابقات رسمی، افغانستان و پاکستان تا حال دو مرتبه با هم روبرو شده اند که مربوط می شود به سال های اخیر. در سال 2003، پاکستان افغانستان را در کراچی 1-0 برد. همین نتیجه دو سال بعد در مسابقات جنوب آسیا در بنگلادش نیز تکرار شد. 

این دو کشور قبلاً نیز با هم روبرو شده اند، اما حیثیت آن مسابقات در سطح رسمی نبوده است. از جمله در سال 1977 افغانستان و پاکستان با هم در کابل در یک مسابقه دوستانه روبرو شدند که افغانستان 1-0 آن مسابقه را برده بود. 

مسابقه این دو کشور در روز سه شنبه در کابل نشان خواهد داد که آیا افغانستان نسبت به همسایه جنوبی و دردسر ساز خویش در فوتبال رشد قابل ملاحظه ای نموده است یا نه.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر