۱۳۹۲/۵/۲۶

مارکوس توریا از مربیگری تیم ملی افغانستان کنار گذاشته شد

تنها چهار روز بعد از تعیین مربی ارجنتاینی در تیم ملی فوتبال افغانستان، مارکوس توریا از سمتش برکنار شد. به نظر می رسد نارضایتی فدراسیون فوتبال از عملکرد وی دلیل اخراج او از تیم ملی باشد، اما دلیل اصلی این تصمیم نیز اعلان نشده است. فدراسیون فوتبال افغانستان تا حال به شکل رسمی در این مورد سخنی نزده است. با این حال، در جلسه تمرینی امروز صحبت های تندی بین یوسف کارگر و مارکوس انجام شده است.

به سبب محرومیت چهار جلسه ای یوسف کارگر، سرمربی تیم ملی فوتبال افغانستان، فدراسیون فوتبال مارکوس توریا را که مربی تیم ملی فوتبال ساحلی افغانستان است را به برای چهار مسابقه به حیث مربی موقت تعیین کرده بود تا اینکه امروز این مربی از مقامش کنار گذاشته شد. 

بعد از تعیین مارکوس به حیث مربی، من در تحلیلی نوشته بودم که مارکوس در حد تیم ملی فوتبال کشورمان نیست و تقرر او به این سمت نامناسب است. 

سوال اصلی حالا این است که بعد از برکناری مارکوس، چه کسی در چهار مسابقه رسمی بر چوکی مربیگری تیم ملی افغانستان خواهد نشست. آنچه عیان است این است که یوسف کارگر به تمرین تیم ملی و هدایت تیم از راه دور ادامه خواهد داد، اما در جریان چهار مسابقه رسمی، فدراسیون فوتبال باید یک مربی را به طور رسمی معرفی نماید. 

در این وقت خیلی حساس که مسابقه با پاکستان تنها دو روز بعد انجام می شود و تا مسابقات جنوب آسیا نیز تنها 12 روز باقیمانده، بهترین گزینه استفاده از یک مربی داخلی است. همان طور که من قبلاً نیز نوشته ام، سید معین حامدی، مربی تیم طوفان هریرود بهترین گزینه برای این هدف است. حامدی بر علاوه اینکه در فوتبال افغاستان کار کرده، از سواد لازم و تجربه مربیگری خوبی برخوردار است. او نه تنها طوفان هریرود را در کشور به قهرمانی رساند، بلکه تیم باشگاهی اش در هرات را نیز به سکوی قهرمانی سوق داد. بر علاوه، حامدی اخیراً با طوفان هریرود به ایران سفر کرد و در آموزش های مربیگری در دوبی نیز اشتراک نموده است. تنها نکته منفی که در مورد سید معین حامدی ذکر کرد نبود تجربه بین المللی برای وی را عنوان کرد. با این حال، با همراهی یوسف کارگر، به نظر نمی رسد وی مشکل جدی در هدایت موقت تیم داشته باشد. در همین حال، به سبب اشتراک بیش از چهار تن از بازیکنان طوفان هریرود در مسابقات جنوب آسیا، مسابقات این تیم بعد از مسابقات جنوب آسیا صورت خواهد گرفت و حضور سید معین حامدی در تیم ملی بر عملکرد تیمش در لیگ برتر تاثیر منفی نخواهد داشت.

در کنار حامدی، ظاهر حسنی، الیاس احمد منوچهر و علی جواد عطایی نیز دیگر گزینه های مربیگری برای این چهار مسابقه می توانند باشند. 

صرف نظر از اینکه چه کسی برای مربیگری انتخاب می شود، فدراسیون فوتبال افغانستان باید هر چه سریعتر در مورد جایگزین مارکوس تصمیم بگیرد تا مربی جایگزین بتواند هر چه عاجلتر با تمرینات تیم ملی همراهی کند. نبود مربی می تواند بر روحیه بازیکنان قبل از مسابقات جنوب آسیا تاثیر بگذارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر