۱۳۹۲/۵/۱۵

ضرورت مبرم به تغییر گسترده در تیم 16 سال افغانستان


افغانستان برای اولین بار در مسابقات قهرمانی 16 سال جنوب آسیا اشتراک کرد. حاصل اولین اشتراک افغانستان مقام چهارمی بود. هر چند این مقام با در نظرداشت اولین حضور افغانستان در این مسابقات موقف بدی به نظر نمی رسد، اما با توجه به سطح پائین مسابقات در جنوب آسیا، این مقام برای افغانستان نا امید کننده است. 

تیم ملی 16 سال افغانستان در گروه الف با کشورهای پاکستان، نپال و بوتان هم گروه بود. افغانستان در مسابقه اول در برابر پاکستان قرار گرفت و نتیجه ای بهتر از تساوی بدون گل حاصل نکرد. هر چند پاکستان مدافع عنوان قهرمانی این دوره مسابقات بود، اما دفاع از عنوان قهرمانی در این سطح سنی خیلی هم منطقی نیست. پاکستان در مرحله گروهی حذف شد و حتی بوتان نیز با آن مساوی کرد که نشان می داد پاکستان یک تیم ضعیف را به مسابقات فرستاده است. 

در مسابقه دوم نیز هر چند افغانستان با انگیزه ظاهر شد و در نیمه دو مسابقه دروازه نپال را باز کرد، اما سبقت تیم ملی افغانستان زمان زیادی طول نکشید و فقط چند دقیقه بعد دروازه اش باز شد. افغانستان در این مسابقه خوش شانس بود که گل های بیشتری دریافت نکرد. خلاصه ویدیوی این مسابقه نشان می دهد که نپال در دقایق آخر بازی چندین مرتبه روی دروازه افغانستان حملات خطر ناکی سازمان دهی کرده و چند توپ را یا دروازه بان مهار کرد یا تیرک دروازه به داد افغانستان رسید.
مسابقه سوم نیز که با تیم ضعیف بوتان انجام شد، هر چند نتیجه پیروزی 3-1 برای افغانستان را به همراه داشت، اما  این نتیجه خیلی جالب نبود و تیم ما باید گل های بیشتری به ثمر می رساند. دریافت یک گل از بوتان نیز نشان از ضعف خط دفاعی ما داشت. 

با این حال، تیم ملی 16 سال به نیمه نهایی راه یافت و باید همراه هند مسابقه می داد. در این مسابقه چانس با افغانستان یاری نکرد و در ضربات پنالتی به حریف باخت. اما متاثر کننده از همه باخت برابر بنگلادش در مسابقه رده بندی بود. توانایی های بازیکنان بنگلادش در این مسابقات خیلی ضعیف ارزیابی شده بود و آنها تنها توانسته بودند با شکست سریلانکا به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کنند و در برابر نپال 5-1 باختند. از نگاه من، عمده ترین دلیل باخت افغانستان نبود انگیزه در تیم بود، چیزی که تیم مربیگری افغانستان باید در وجود بازیکنان ایجاد می کرد. 

به هر حال، مسابقات 16 سال جنوب آسیا از آن جهت مهم بودند که این مسابقات به حیث یک کمپ تمرینی برای تیم ملی به منظور اشتراک در مسابقات مقدماتی 16 سال جنوب آسیا به حساب می روند. تا اندازه زیادی این امر بر آورده نشده، اما این مسابقات نشان داد که ترکیب تیم ملی فعلی 16 سال باید تغییر گسترده ای در خود ببیند. یقییناً ما با این تیم نمی توانیم چانسی برای صعود از گروه سخت خود داشته باشیم. ما با اردن، سوریه و عربستان هم گروه هستیم و راهیابی به مرحله نهایی ضرورت به یک تیم کاملاً و جنگنده دارد. 

از طرف دیگر، انتقاد دیگری که متوجه این تیم است ضعف نمایندگی این تیم از تمامی کشور است. تیم 16 سال افغانستان متشکل از بازیکنان کابل و یک بازیکن از آمریکاست، در حالی که تعداد بازیکنان شایسته زیر 16 سال که در ولایات هستند، کم نیستند. هر چند دعوت بازیکنان ولایات به کابل برای تمرینات مشکل آفرین است، زیرا هم طلب مصارف بیشتر می کند و هم اکثر بازیکنان 16 سال متعلم مکتب در ولایات مربوط خود هستند، اما یک تعداد بازیکنان آماده در ولایات خصوصا در هرات و بلخ حضور دارند که تنها با یک هفته تمرین با تیم می توانند به خوبی با دیگر بازیکنان هماهنگ گردند. 

در کل به نظر من کار زیادی لازم است تا روی تیم 16 سال کشور صورت گیرد. در سطح فعلی، انتظار زیادی از این تیم در مسابقات مقدماتی آسیا نمی توان داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر