۱۳۹۲/۵/۲۹

شیران خراسان بر پاکستان پیروز شدند


امروز تیم ملی فوتبال افغانستان با شکست دادن تیم ملی پاکستان در کابل تاریخ ساز شد. این بازی دوستانه که ملیون ها افغان انتظار آنرا می کشیدند بعد از ده سال در کابل به حیث اولین مسابقه بین المللی به حساب می رفت. ورزشگاه فدراسیون فوتبال افغانستان شاهد بیش از هفت هزار تماشاچی و بالاتر از ظرفیت خود بود. با اینکه تکت مسابقه به فروش رسیده بود اما به یک تعداد کسانی که تکت داشتند توسط نیروهای امنیت ملی اصلاً حق ورود به ورزشگاه داده نشد. 

 این علاقه مند تیم ملی فوتبال با اینکه تکت خریداری نموده است، اما نتوانسته به ورزشگاه داخل شود و برای تماشای مسابقه به خانه برگشته است. 

بر علاوه، یک تعداد از جمله خودم تکت های ما در جیب مان باقی ماند و کسی نبود که آنها را چک کند. متاسفانه نیروهای امنیت ملی رویه بسیار خشن با تماشاچیان هنگام ورود به ورزشگاه داشتند، اما در کل نظم جریان مسابقه خوب بود. بازی با اندکی تاخیر آغاز شد زیرا قرائت قرآن کریم حدود پنج دقیقه طول کشید. 



 کارمندان امنیت ملی تنها به افراد مسلح و یا کسانی که واسطه داشتند اجازه ورود به محل مسابقه را می دادند و دیگران را لت و کوب می کردند.

یازده مرد اول افغانستان عبارت از منصور فقیریار در درون دروازه، اسلام امیری، علی احمد یارزاده، فیصل صفا و مصطفی حدید در خط دفاع، آرش هاتفی، یوسف مشرقی، مصطفی آزادزوی و امرالدین شریفی در خط میانی و بلال آرزو و سنجر احمدی نیز در خط حمله بودند. 

افغانستان مسابقه را طوفانی آغاز کرد و در همان دقیقه اول دروازه پاکستان را تهدید کرد. افغانستان در ادامه با در دست گرفتن توپ و میدان فشار را بر تیم پاکستان بیشتر ساخت. فشارهای شیران خراسان در دقیقه 19 نتیجه داد و سنجر احمدی روی یک کار تیمی به گل رسید. با اینکه افغانستان فرصت های بیشتری هم پیدا کرد، اما ترجیح داد بازی را آرام سازد. نیمه اول با همین نتیجه به پایان رسید، این در حالی بود که پاکستان در نیمه اول حتی یک حمله قابل توجه هم به طرف دروازه تیم ملی افغانستان نتوانست طرح ریزی کند. 

در نیمه دوم پاکستان اندکی پر تحرک تر ظاهر شد، اما چندین برابر آنها بازیکنان ملی افغانستان تحرک نشان دادند. پل دوم افغانستان در دقیقه 52 توسط آرش هاتفی به ثمر رسید. از این پس کارگر چندین تعویض انجام داد و بازیکن تعویضی او معروف محمدی در دقیقه 72 یک گل زیبای دیگر به ثمر رساند. 

در نیمه دوم حشمت الله بارکزی، معروف محمدی، رفیع بارکزی، حمید الله یوسفزی، مقدر قاضیزاده، عطا یمیر علی هر یک به جای بلال آرزو، امرالدین شریفی، یوسف مشرقی، منصور فقیریار، مصطفی حدید و آرش هاتفی به میدان رفتند.

پاکستان در نیمه دوم دو یا سه فرصت نصفه و نیمه کسب کرد اما نتوانست آنها را به گل تبدیل کند. 

با اینکه افغانستان چندین حمله دیگر نیز انجام داد اما مسابقه با همان نیتجه 3-0 به سود کشورمان به پایان رسید. 

در مسابقه امروز بازیکنانی هم چون مصطفی آزادزوی، علی احمد یارزاده، سنجر احمدی، معروف محمدی و اسلام امیری برای افغانستان خیلی خوب درخشیدند، اما عملکرد یوسف مشرقی، بلال آرزو، حشمت الله بارکزی، امرالدین شریفی، مقدر قاضیزاده و عطا یمیر علی خیلی قابل قناعت نبود. خصوصاً حشمت الله بارکزی که به حیث مهاجم جای بلال آرزو را در میدان گرفته بود خیلی ناهماهنگ بازی کرد و کوشش می کرد با تکروی گل بزند. وی یکی از چانس های طلایی تیم ملی را از دست داد، در حالی که با پاس دادن به سنجر احمدی، افغانستان به گل چهارم نیز به سادگی رسیده می توانست.  

این مسابقه می تواند هم برای افغانستان و هم برای پاکستان در آماده ساختن آنها به مسابقات جنوب آسیا مفید باشد. با اینکه معلوم بود تیم پاکستان یک تیم قوی نیست و بر علاوه بازیکنان مستقر در خارج پاکستان در این تیم حضور ندارند، اما دریافت سه گل بی پاسخ غیر قابل انتظار بود. 

این نتیجه هم چنین موقف تیم ملی فوتبال کشورمان را در رده بندی ماه آینده فیفا تا چند پله پله بالا ببرد.

تیم ملی کشور به تمرینات خود در کابل تا قبل از سفر به نپال برای شرکت در مسابقات جنوب آسیا ادامه خواهد داد. اما گفته می شود چند بازیکن مستقر در اروپا از تیم جدا شده و تنها در نپال با تیم یکجا می شوند. با اینکه در مسابقه دوستانه با پاکستان مربیگری تیم با یوسف کارگر بود، وی در مسابقات جنوب آسیا نمی تواند به هدایت تیم بپردازد. به سبب محرومیت در چهار مسابقه رسمی، علی جواد عطایی، کمک مربی وی، هدایت تیم را در مسابقات جنوب آسیا به عهده خواهد داشت. با این حال، یوسف کارگر نیز با تیم به نپال سفر خواهد کرد و در صورت راهیابی افغانستان به مسابقه نهایی، یوسف کارگر مربیگری افغانستان را به عهده خواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر