۱۳۹۲/۷/۱۰

ارزیابی قبل از مسابقه: طوفان هریرود در مقابل شاهین آسمایی


مسابقه ای که همه انتظارش را داشتند فرا رسید. مصاف نماینده کابل با نماینده غرب کشور آرزویی بود که خیلی ها در سر داشتند. این مسابقه سال گذشته میسر نشد، زیرا شاهین آسمایی و طوفان هریرود در دو گروه متفاوت قرار داشتند و شاهین در مرحله گروهی با دو شکست و یک پیروزی از گردونه مسابقات حذف شد. 

مسابقات نیمه نهایی میان طوفان هریرود و شاهین آسمایی فردا و روز یکشنبه آینده انجام خواهند شد. 

امسال اما شاهین آسمایی عملکرد به مراتب بهتری نسبت به سال گذشته دارد. بازیکنان بهتری نیز در اختیار شاهین آسمایی قرار دارند. مربیان و بازیکنان شاهین آسمایی نیز قول داده اند جام قهرمانی مسابقات برتر افغانستان از کابل بیرون نرود. حتی یک تعداد مقامات فدراسیون فوتبال در مصاحبه های خود با رسانه ها قبل از شروع مسابقات برتر افغانستان گفته اند که شاهین آسمایی تیم خوبی خواهد بود و تلاش آنها بر این است که جام در کابل باقی بماند. نظری که بی طرفی این مقامات را در تنظیم مسابقات برتر زیر سوال می برد. 

مجتبی فیض، مقدر قاضیزاده، حمید الله یوسفزی، امرالدین شریفی، زین الدین شریفی و حشمت الله بارکزی شش بازیکن ملی پوش هستند که در ترکیب شاهین آسمایی قرار دارند. علاوتا، یک تعداد بازیکنان دیگر این تیم سابقه حضور در تیم های ملی افغانستان را دارند. با این حال، در اکثر مسابقات جنوب آسیا که 20 روز پیش به پایان رسید، بازیکنان تیم شاهین آسمایی غالباً به حیث بازیکن تعویضی به میدان رفتند. 

علی جواد عطایی مربی تیم شاهین آسمایی است. او کمک مربی یوسف کارگر، سرمربی تیم ملی فوتبال افغانستان نیز هست. 


در جناح مقابل، طوفان هریرود قرار دارد. این تیم سال گذشته با مجموع پنج پیروزی به قهرمانی اولین فصل مسابقات برتر افغانستان رسید. امسال این تیم از آرایش نسبتاً بهتری برخوردار است، زیرا بازیکنان ذخیره این تیم نیز از بهترین های هرات تشکیل شده است. علاوتاً تیم طوفان هریرود، قبل از سفر به کابل برای اشتراک در مسابقات برتر، به مدت یک هفته به مشهد ایران رفت و سه مسابقه دوستانه با تیم های دسته اولی ایران انجام داد. هر چند طوفان در دو مسابقه شکست خورد، اما این یک تجربه عالی برای این تیم بود. 

طوفان هریرود نیز به مانند شاهین آسمایی از حضور ملی پوشان نفع می برد. حمیدالله کریمی، فرزاد عطایی، علی احمد یارزاده، وحید ندیم، معروف محمدی و محمد رفیع بارکزی شش بازیکن طوفان در تیم ملی هستند. در مسابقات جنوب آسیا اکثر این بازیکنان در ترکیب اصلی تیم ملی قرار داشتند. 

مربیگری تیم طوفان هریرود با سید معین حامدی است. او که مربیگری تیم بیگ بیر هرات را نیز در دست دارد سال گذشته توانست طوفان هریرود را به قهرمانی برساند. 

عملکرد در مرحله گروهی:

در مرحله گروهی، شاهین آسمایی دو پیروزی و یک تساوی کسب کرده است. شاهین آسمایی در اولین مسابقه خود در مقابل عقابان هندوکش قرار گرفت، اما به سبب استفاده از بازیکن غیر قانونی نتیجه پیروزی 3-1 شاهین باطل اعلان شد. تکرار این مسابقه با نتیجه 1-1 همراه شد. شاهین آسمایی در مسابقه دوم خویش 2-0 میوند اتلان را شکست داد و در مسابقه آخر گروهی که برای صعود باید شکست نمی خورد، نتیجه خفیف 1-0 را کسب کرد. بدین ترتیب، شاهین با 7 امتیاز و با تفاضل گل کمتر نسبت به عقابان هندوکش به حیث تیم دوم به مرحله نیمه نهایی صعود کرد. دوم شدن شاهین آسمایی به معنی روبرو شدن با طوفان هریرود که در گروه خود اول شده است، بود. 

طوفان هریرود هم در مرحله گروهی 7 امتیاز گرفت. این تیم دو پیروزی و یک تساوی در کارنامه دارد. طوفان هریرود در مسابقه اول خود 5-0 بازان اسپین غر را شکست داد  و در مسابقه دوم خود 3-0 موجهای آمو را از پیش روی برداشت. در مسابقه سوم اما با اینکه طوفان در دو مرحله با دو گل از حریف خود سیمرغ البرز سبقت داشت، اما در نهایت بازی را با تساوی 3-3 به پایان رساند. با این هم این نتیجه کافی بود تا طوفان هریرود به حیث تیم اول گروه به مرحله نیمه نهایی صعود کند. 

خبرها:

شاهین آسمایی و طوفان هریرود به نظر می رسد همه بازیکنان خود را در اختیار دارند و مصدومیت گریبانگیر این دو تیم نیست. طوفان هریرود اما به سبب یکی از بازیکنان خود، جلال افشار، در خط حمله به تعداد کافی بازیکن ندارد. از 18 بازیکن این تیم 3 بازیکن وظیفه دروازه بانی دارند. 

انتظارات:

پیشبینی خیلی ها، مصاف این دو تیم در مسابقه نهایی بود. اما به سبب عملکرد ضعیفتر شاهین آسمایی در مرحله گروهی، این دو تیم در نیمه نهایی با هم روبرو می شوند. معنی این مصاف این است که تنها یکی از این دو تیم به مسابقه نهایی راه خواهد یافت.
با توجه به اینکه طوفان و شاهین از دو منطقه فوتبال خیز کشور نمایندگی می کنند، انتظار یک نمایش عالی و هیجانی از دو تیم می رود. حضور 12 ملی پوش در ترکیب دو تیم نیز مسابقات نیمه نهایی میان طوفان و شاهین را از مسابقه نهایی نیز هیجانی تر ساخته است. 

سیستم بازی این دو تیم متفاوت هست. شاهین آسمایی با اینکه خط دفاع خوبی دارد، اما خط میانی این تیم منظم نیست. ضعف در خط میانی تیم شاهین باعث می شود تا توپ به زودی به پشت دروازه شاهین برسد یا اینکه خط حمله شاهین صاحب توپهای خوب نشود. در خط حمله شاهین از بازیکنان خوبی برخوردار است، اما حشمت الله بارکزی چه در مسابقات ملی و چه در مسابقات شاهین ثابت ساخته است که علاقه زیادی به این دارد که خودش گلزنی کند و این می تواند به زیان تیم شاهین آسمایی تمام شود. نقطه قوت شاهین آسمایی در دروازه این تیم است. حمیدالله یوسفزی، دروازه بان دوم تیم ملی، نشان داده است که خیلی مطمئن است و به آسانی نمی شود به او گل زد. شاهین هم چنین باید جلو عصبانیت بازیکنانش در میان زمین را نیز بگیرد. 

تیم طوفان هریرود اما بر عکس شاهین آسمایی در مسابقه اخیر خود در خط دفاع و دروازه قوی نشان نداده است. دروازه بان های طوفان هریرود یا قد کوتاه هستند یا مهارت خوبی برای مهار توپ ندارند. با اینکه فرزاد عطایی و علی احمد یارزاده در ترکیب تیم ملی قرار دارند، اما خط دفاعی طوفان هریرود در مسابقه با سیمرغ البرز ضعیف نشان داده است. اگر طوفان روی این نکته کار نکند، شاهین آسمایی از این نقطه ضعف به خوبی استفاده خواهد کرد. 

با این حال، خط میانی و خط حمله طوفان هریرود از قوت زیادی برخوردار است. بازیکنان خط میانی طوفان هریرود به جز یک نفر همه درتیم ملی بازی می کنند و با چشمان باز توپ را توزیع می کنند. این باعث می شود تا مهاجمین طوفان از جناحین صاحب توپهای زیادی شوند. در خط حمله حمید کریمی نشان داده است که فرصت طلب است و هر لحظه می تواند زهر خود را بریزد، اما طوفان غلامرضا یعقوبی و سلیم نعیمی را نیز در نوک حمله در اختیار دارد. حامدی حتی از معروف محمدی نیز می تواند در خط حمله استفاده کند. 

پیشبینی می شود هر دو تیم از سیستم 4-4-2 استفاده کنند و هر دو تیم چشم بر حملات از جناحین داشته باشند. خط دفاع در این بازی تعیین کننده است. انتظار می رود هر دو تیم بازی به سرعت آغاز کنند، اما هر تیمی که به گل برسد در صدد آهسته ساختن مسابقه باشد. 

با اینکه مسابقات نیمه نهایی به شکل رفت و برگشت انجام می شوند و فردا طوفان میزبان شاهین آسمایی است، اما گل زده در خانه حریف محسوب نمی شود. در صورت تساوی امتیازات و تعداد گلهای زده هر دو تیم در پایان مسابقه دوم، بازی به وقت های اضافه رفته و ضربات پنالتی تعیین کننده نهایی است. 

منتظر یک مسابقه هیجانی باشید. 

مسابقه میان طوفان هریرود و شاهین آسمایی ساعت 3 بعد از ظهر پنجشنبه در ورزشگاه فدراسیون فوتبال افغانستان آغاز می یابد.

۳ نظر:

  1. با تایید گفته های فوق، میخواهم در رابطه به هر دو تیم ها چیزی علاوه کنم که
    1- شاهین آسمایی: تیم شاهین آسمایی بسیار موقعیت های گلزنی جور میکنند ولی به گول به آسانی نمیرسند چراکه فارورد های تکرو و خود خواه دارد. و نقطه ضعف دیگر شان سمت راست دفاع (مقدر قاضی زاده ) است که پیش می آید و پشت سرش خالی می ماند و آخرین نقطه ضعف این که خط میانی خوبی نسبت به طوفان ندارد. اگر همین طور باشد بر طوفان هریرود میتواند خیلی ها آسان باشد تا بیش از سه گول به ثمر برسانند. این تیم باید روی این سه نقطه ضعف کار کند.
    2- طوفان هریرود: تیم طوفان هریرود ، تیم است که بازیکنان اش بیشتر با هم هماهنگ هستند. و دو بازی کلاسیک را مقابل شاهین آسمایی پیشرو دارند. نقطه ضعف طوفان هریرود نسبت به دیگر تیم ها خیلی ها کم است. باید حفظ توپ بکنند و بازیکنان خود را سرحال نگه کنند. در بازی با سیمرغ البرز اگر یک ضد حمله دیگر شکل میافت بازی را باخته بودند. چون خیلی ها خسته به نظر میرسیدند.
    تشویق تماشاچیان هم رول عمده را در بازی خواهد داشت که در آن صورت تیم شاهین آسمایی دست بالای دارد نسبت به طوفان هریرود
    این بازی را نمی توان درست پیش بینی کرد ولی نتیجه را من 3-1 به نفع طوفان پیش بینی میکنم

    پاسخحذف
  2. طوفان هریرود بازی سختی داره و اگه بتوانن اونطور که میخاهند دفاع کنن بدون شک طوفان برنده است

    پاسخحذف
  3. حشمت الله بارکزی مهاجم شاهین بهترین فارورد افغانستان است از نگاه فزیک ، سرعت ، شوت ها و چند مهارت دیگر یگانه نقطه ضعف اش این است که کار تیمی اش ضعیف است. همیشه کوشش میکند که خودش گول بزند. در صورتیکه هم تیمی هایش در موقعیت های خوب میتوانند بهتر گول بزنند به آنها پاس نمی دهد ، خودش کوشش می کند که به همین سبب است که در تیم ملی نیمکت نشین می باشد

    پاسخحذف