۱۳۹۲/۷/۱۴

ارزیابی قبل از مسابقه: مسابقه برگشت میان شاهین آسمایی و طوفان هریرود


مسابقه برگشت میان طوفان هریرود و شاهین آسمایی مسابقه بر سر  کنترل احساسات است. هر تیمی که بتواند بر احساسات خود غالب شود، یک بازی بهتر ارائه می نماید و پیروزی را نیز به خود به ارمغان می آورد. 

بازی رفت میان این دو تیم هیجان انگیز، پر برخورد و هم چنین با کیفیت بود، اما مسابقه فردا هم هیجان انگیز تر است و احتمالاً پر برخوردتر و با کیفیت تر. 

مسابقه رفت را شاهین آسمایی با دو گل به طوفان واگذار کرده است و برای اینکه بعد از 90 دقیقه بازی برگشت یکی از تیم های مسابقه نهایی نام بگیرد باید با 3 گل طوفان هریرود را شکست دهد. اگر شاهین بتواند با دو گل طوفان را شکست دهد مسابقه به وقت های اضافی خواهد رفت و اگر باز هم یکی از تیم ها موفق به گلزنی نشود، تعیین کننده نتیجه بازی ضربات پنالتی هست.

عملکرد دو تیم در مسابقه رفت

بازیکنان شاهین آسمایی در بازی رفت بازی خوبی داشتند، اما تمرکز روی بازی و احساسات خود نداشتند. همین دو امر باعث شکست آنها شد. با اینکه خط دفاع و میانی شاهین عملکرد خوبی داشت اما شاهین پاس های تمام کننده خوبی نداشت. شوت از وسط میدان هرگز به درد این تیم نخورد همان طور که تکروی مهاجمین این تیم سازنده نبود. نقص دیگری که این تیم داشت عصبانیت بود. بازیکنان و مربیان این تیم با ذهنی نا آرام به میدان مسابقه آمدند، زیرا خودشان از قبل از مسابقات شاهین آسمایی را سزاوار قهرمانی می دانستند و نگرفتن مسابقه آنها را در آخر مسابقه نا آرام ساخته بود.

عملکرد یوسفزی، دروازه بان اول شاهین آسمایی، نیز کار را برای شاهین آسمایی سختتر کرد. یوسفزی به شکل غیر منتظره ای مهاجم طوفان هریرود را متوقف کرد و یک ضربه پنالتی ناخواسته به طوفان هریرود داد. کریمی توپ را به گل تبدیل کرد، اما همه چیز در آنجا ختم نشد. قبل از ضربه پنالتی یوسفزی با دست به صورت غلام رضا یعقوبی، دیگر مهاجم طوفان هریرود، زد. عمل او از سوی داوران مورد توجه قرار نگرفت اما کمیته انضباطی و ملیونها بیننده تلویزیون این رفتار را مشاهده کردند. کمیته انضباطی یوسفزی را جریمه و از یک بازی محروم ساخت. یوسفزی در بازی برگشت با شاهین آسمایی همراه نخواهد بود. او یک دروازه بان مطمئن است و عدم حضور او برای شاهین جبران ناپذیر است. 

شکست شاهین اما انگیزه بیشتری به بازیکنان شاهین آسمایی داده است. آنها برای جبران شکست در مسابقه رفت خواهند جنگید، زیرا چیزی برای از دست دادن ندارند. 

در مسابقه رفت، طوفان هریرود مالکیت توپ کمتری در اختیار داشت، اما از نگاه سیستم، بهتر بازی کرد. این تیم هم چنین از فرصت ها استفاده خوب کرد و احساسات خود را نیز کنترل کرد. اینها باعث شد طوفان از بازی پیروز به در آید. در بازی رفت، طوفان روی همرفته بازی خوبی نشان داد اما این تیم از تحرک همیشگی خود برخوردار نبود. بر علاوه، حملات از جناحین که از نیرنگهای طوفان محسوب می شود، کاربرد خوبی نداشت. 

با این هم، طوفان هریرود بازی منطقی ارائه کرد. بازیکنان این تیم اسیر احساسات نشدند و در زمانی که باید دفاع می کردند، خوب دفاع کردند. 

انتظارات

مربیان هر دو تیم قول برد داده اند، اما آقای بخشی، کمک مربی شاهین آسمایی، با اطمینان کامل گفته است که شاهین با بیش از سه گل طوفان را شکست خواهد داد. آقای بخشی که لحظاتی پیش در تلویزیون طلوع صحبت می کرد گفت که سه گل حشمت الله بارکزی خواهد زد و امرالدین شریفی نیز گل خواهد زد. معین حامدی در مقابل گفت که تیم او پیروز خواهد شد.

هر چند زدن سه گل یا بیشتر به طوفان هریرود سخت است، اما تنها چیزی که می تواند شاهین آسمایی را فینالیست کند، همین است. شاهین آسمایی یقیناً از همان ثانیه اول به حمله خواهد پرداخت. مربیان این تیم حتماً به مهاجمین خود گفته اند که باید بین هم هماهنگی داشته باشند و از وسط میدان شوت نزنند. اما شاهین آسمایی باید متوجه ضد حملات طوفان هریرود نیز باشد. 

طوفان هریرود با خیال راحت تر به این بازی خواهد رفت. آنها با دو گل از شاهین پیش هستند و حتی شکست 1-0 هم می تواند آنها را به بازی نهایی برساند. این می تواند به این معنی باشد که طوفان دفاعی بازی خواهد کرد، اما با شناختی که از طوفان هریرود داریم، آنها چنین نخواهند کرد. به احتمال زیاد، طوفان در اوایل مسابقه دفاعی بازی خواهد کرد و در پی فرو نشاندن سرعت بازی باشد، سپس این تیم در پی ضد حمله خواهد بود. با توجه به ضرورت شاهین آسمایی برای رسیدن به گلهای زیاد، هیچ بعید نیست طوفان از خالی شدن خط دفاع شاهین استفاده کرده و به گل های بیشتر برسد. 

این مسابقه از حساسیت بالایی برخودار است. طوفان هریرود مدافع عنوان قهرمانی است و شاهین آسمایی نیز به مردم کابل قول داده است قهرمان شود. مسابقه قبلی این دو تیم نیز پر برخورد بوده است و طرفداران طوفان هریرود در صفحات فیسبوک خود به صراحت به داوران مسابقه رفت با شاهین آسمایی اعتراض کرده اند. محروم ساختن حمید الله یوسفزی نتیجه حکم داوران نبود بلکه این حکم نتیجه کار کمیته انضباطی بود. این امر می تواند تماشاچیان داخل ورزشگاه و آنهایی که مسابقه را از طریق تلویزیون تعقیب می کنند را به قضاوت داوران حساس سازد. مسابقه میان عقابان هندوکش و میوند اتلان نیز نشان داد که فضای داخل ورزشگاه می تواند به زودی تغییر کرده و خشونت فراگیر شود. 

طبق معمول، هنوز به این مسابقه داوری تعیین نشده است، اما سازمان دهندگان مسابقات باید متوجه باشند که داورانی را تعیین کنند که تصامیم جنجال بر انگیز نگیرند و قدرت کنترل مسابقه را داشته باشند. 

به جز ترس از به خشونت کشیده شدن مسابقه، یک مسابقه سراپا هیجانی در انتظار ماست. به همین خاطر است که فردا به دفتر نمی روم تا مسابقه را بتوانم از نزدیک مشاهده کنم. :)

مسابقه ساعت 2:30 بعد از ظهر به وقت کابل آغاز می یابد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر