۱۳۹۲/۸/۱

فوتبال سیاسی، مداخله کرزی میتواند فوتبال افغانستان را منحرف سازد


مداخله رئیس جمهور کرزی در امور فدراسیون فوتبال افغانستان می تواند برای فوتبال کشورمان خطرساز باشد. اساسنامه فدراسیون جهانی فوتبال لازم می داند که هیچ دولتی در امور فدراسیون فوتبال خود دخالت نموده نمی تواند، زیرا فدراسیون های فوتبال در سراسر جهانی نهادهای غیر دولتی مستقل هستند. هر گاه چنین مداخله ای صورت گیرد، فیفا صلاحیت دارد تا عضویت فدراسیون مربوطه را به تعلیق در آورد و از اشتراک تیم های ملی و باشگاهی آن کشور در مسابقات بین المللی جلوگیری نماید. هم چنین، به نسبت نحوه تصمیم، اشتراک فدراسیون عضو در کانگرس فیفا و سایر نشست های فیفا می تواند به تعلیق در آید. تعلیق در کمک های فیفا به فدراسیون عضو از دیگر تبعات مداخله دولت در امور فدراسیون های فوتبال است. 

روز گذشته و بعد از اینکه دولت عراق از انصراف تیم ملی این کشور از مسابقات خلیج خبر داد، کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون این کشور هشدار داد. قرار بود مسابقات خلیج در شهر بصره صورت گیرد، اما روسای فدراسیون های کشورهای خلیج به طور دسته جمعی تصمیم گرفتند که محل مسابقات، به سبب عدم آمادگی بصره و محرومیت عراق از میزبانی مسابقات بین المللی، از بصره به جده عربستان سعودی انتقال یابد. این تصمیم با خشم دولت عراق مواجه شد، طوری که دولت اعلان کرد عراق در مسابقات خلیج شرکت نمی کند، تصمیمی  که واکنش کنفدراسیون فوتبال آسیا را به همراه داشت.

بعد از قهرمانی تیم ملی فوتبال افغانستان در مسابقات جنوب آسیا، دولت افغانستان نیز در امور فدراسیون فوتبال دخالت کرده است، دخالتی که ادامه آن می تواند به تعلیق و زیان فوتبال در کشور تمام شود. 

در جریان مسابقات جنوب آسیا، یوسف کارگر، مربی تیم ملی فوتبال افغانستان، اعلان کرد که در صورت قهرمانی افغانستان در این مسابقات، وی از مقامش کناره گیری می نماید. افغانستان قهرمان شد و اما تصمیم آقای کارگر نیز تغییر کرد. وی علت پشیمان شدن از تصمیم خود را فشار بازیکنان تیم ملی فوتبال و رئیس جمهور کرزی بر وی  برای باقی ماندن به حیث مربی، عنوان کرده است.

تقاضا و فشار بازیکنان تیم ملی ارزشی ندارد، زیرا هر بازیکن به خاطر دلخوش ساختن مربی خود به تعریف و توصیف وی می پردازد و این چیز غیر عادی نیست. اما نکته مهم در این است که رئیس جمهور با چه صلاحیتی دست به چنین کاری زده است. تقاضا یا فشار رئیس جمهور و سایر مقامات می تواند به حیث مداخله در امور فدراسیون تعبیر و تفسیر شود. فوتبال افغانستان که تازه قدم های کوچکی در جهت موفقیت برداشته توانا و تحمل محرومیت و تعلیق را ندارد و از هر اقدامی که سبب منحرف ساختن فوتبال در کشور می شود باید جلو گیری شود. آقای کرزی همان طور که با سیاسی شدن دانشگاه ها مخالف است، نباید فوتبال و در کل ورزش را سیاسی سازد.

البته رئیس جمهور می تواند فوتبال را دوست داشته باشد و از آن حمایت کند، اما نباید اقداماتی نماید که به حیث مداخله تلقی شود. 

آقای کارگر که به حیث معاون فنی فدراسیون فوتبال کار می نماید خوب می داند که عواقب چنین مداخلاتی برای فوتبال کشور سخت است و نباید از تمایلات رئیس جمهور، به خاطر ماندن در پست مربیگری استفاده نماید.در این موارد، فدراسیون فوتبال باید به رئیس جمهور و مقاماتی که خواهان مداخله در امور فدراسیون هستند گوشزد نماید.

فوتبال ورزشی است که دوست داران زیادی دار و سیاست نباید در آن نقشی داشته باشد. فیفا به دنبال فوتبال غیر سیاسی است و فدراسیون فوتبال افغانستان نیز باید متوجه مقررات بین المللی در این مورد باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر