۱۳۹۲/۱۰/۱۸

افغانستان بهترین بازیکنان را در اروپا دارد، اما میکانیزم انتخاب اشتباه است


در یک رویداد غیر مترقبه، یوسف کارگر مربی تیم ملی فوتبال افغانستان، در تلویزیون ورزش 3 گفت که از یک تعداد بازیکنان افغانستان که در لیگ های خوب در اروپا بازی می کنند، به تیم ملی دعوت شده است. وی مشخصاً از مصطفی امینی، بازیکن تیم دوم بورسیا دورتموند آلمان یاد کرد. 

پیوستن بازیکنان که در لیگ های خوب اروپایی بازی می کنند با اماها و اگرهایی همراه است، به عنوان مثال یکی از دوستانی که با مصطفی امینی صحبت کرده بود چند روز پیش به من گفت که مصطفی امینی تنها در صورتی به تیم ملی افغانستان بازی خواهد کرد که تیم ملی به مسابقات جام ملت های آسیا راه پیدا نماید. 

با این حال، حضور یک تعداد این بازیکنان هم می تواند تیم ملی را خیلی قوت ببخشد. آقای کارگر در برنامه تلویزیونی گفت که یک تعداد بازیکنان دعوت شده اند و در اردوگاهی که در قطر یا کویت برگزار می شود، بین 23 تا 25 بازیکن برای تیم ملی انتخاب خواهند شد. 

نکته قابل نگرانی در همین است. به نظر می رسد، آقای کارگر هنوز هم متقاعد نشده است که بازیکنان حرفوی در اردوگاه های انتخاباتی اشتراک نمی ورزند و این را کسر شان برای خود می دانند. از طرف دیگر، باشگاه های حرفوی که این بازیکنان در آنها توپ می زنند، به این بازیکنان اجازه نخواهند داد تا در کمپ تمرینی و انتخابی اشتراک کنند. 

اگر یک بازیکن در تیمی مانند بورسیا دورتموند آلمان، انژی روسیه، اف سی هونکه فنلند یا تیم های خوب هالندی بازی کند، خود نشان دهنده ظرفیت و کیفیت بازی این بازیکنان است. از همین روی، لازم نیست مربی تیم ملی حتماً بازی این بازیکنان را ببیند. در عوض، فدراسیون فوتبال باید بازی رسمی دوستانه برگزار کند تا از این طریق، بازیکنان خوب بتوانند به تیم ملی پیوسته و سپس مربی تیم ملی، نحوه بازیکنان را در جریان بازی دوستانه مورد ارزیابی قرار دهد. 

روش دیگر است که فدراسیون فوتبال یکی از اعضای خود را برای تماشای مسابقه این بازیکنان به اروپا بفرستد.

مقامات فدراسیون فوتبال افغانستان باید به انتخاب بازیکنان خیلی استراتژیک ببینند و فرصت جذب بازیکنان خوب را از دست ندهند. قهرمانی افغانستان در جام چلنج آسیا، بهترین فرصت برای رشد فوتبال افغانستان است، در غیر آن، فوتبال کشور هرگز چنین فرصتی را در این نزدیکی ها نخواهد دید.

۳ نظر:

  1. خیلی خوبه ممنون ازهمه دست اندر کاران این وبلاگ زیبا
    امیدوارم که مشکلات بازیکنان افغانمان به ودی برطرف گردد و به کشورشان باز گردند تا شاهد انفجار فوتبال افغانستان باشیم
    زنده باد افغانستان

    پاسخحذف
  2. zende bad afghanestan aziz

    پاسخحذف