۱۳۹۲/۱۱/۱

یوسف کارگر مربی تیم ملی باقی ماند؛ سرنوشت چهار جلسه محرویت او معلوم نیست


در جلسه ای که اخیراً در فدراسیون فوتبال افغانستان دایر گردیده، تصمیم بر این شده تا یوسف کارگر به حیث مربی تیم ملی فوتبال افغانستان به کار خویش ادامه دهد. یوسف کارگر همزمان وظیفه معاونیت فنی فدراسیون فوتبال و کمیشنری مسابقات برتر افغانستان را نیز به عهده دارد.

این در حالی است که یوسف کارگر به سبب اعتراض شدید به داور و رفتار غیر ورزشی در مسابقات مقدماتی جام چلنج از سوی کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا به چهار جلسه محرومیت از مربیگری  در مسابقات رسمی محکوم شده است. آقای کارگر هنوز این دوره محکومیت را سپری نکرده است. 

هر چند مسابقات جنوب آسیا نیز رسمی بود، اما آقای کارگر ترجیح داد تا در آن مسابقات هدایت تیم ملی را در دست داشته باشد. این باور نیز وجود دارد که کنفدراسیون فوتبال آسیا آقای کارگر را به چهار جلسه محرومیت در مسابقات جام چلنج محکوم کرده است و عدم حضور او در مسابقات جنوب آسیا می توانست بی فایده باشد. به هر ترتیب، به نظر می رسد چهار جلسه محرومیت آقای کارگر باید در مسابقات جام چلنج آسیا که در ماه می در مالدیو انجام می شود سپری گردد.

تنها راهی که باقی می ماند این است که کنفدراسیون فوتبال آسیا از اجرای حکم بگذرد یا اینکه آقای کارگر را مورد بخشش قرار دهد. لیکن، تا اکنون هیچ گزارشی مبنی بر انصراف کنفدراسیون فوتبال آسیا از اجرای حکم وجود ندارد. 

اگر موضوع به همین شکل باقی بماند و در مسابقات جام چلنج، به آقای کارگر حق مربیگری داده نشود، وضعیت برای تیم ملی خیلی ناگوار خواهد بود. 

در آن صورت، کمک مربی تیم ملی مجبور است تا هدایت تیم را به عهده گیرد. با توجه به اینکه کمک مربیان تیم ملی افغانستان تا کنون صلاحیت چندانی نداشته اند، انتظار زیادی نمی توان از کمک مربی داشت. 

گزینه دیگری که در گذشته در اختیار تیم ملی بود، استفاده از علی عسکر لعلی برای هدایت تیم ملی بود. حضور او نیز می توانست موثر باشد، زیرا وی با تیم ملی و بازیکنان تیم ملی آشنایی دارد. با این حال، کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا، آقای لعلی را نیز به چهار جلسه محرومیت از مسابقات رسمی محکوم نموده است. علی عسکر لعلی در مسابقات جنوب آسیا شرکت نداشت و چون آن مسابقات به منزله مسابقات رسمی بوده است، آقای لعلی می تواند هدایت تیم ملی را در مسابقات جام چلنج به عهده گیرد. اما اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا در نظر داشته باشد تا محرومیت آقای لعلی نیز در جام چلنج آسیا سپری گردد، کار برای تیم ملی پیچیده خواهد شود. 

تحت این سناریو، تیم ملی تحت هدایت کمک مربی قرار خواهد گرفت. در سال 2013، علی جواد عطایی، کمک مربی تیم ملی بوده است، اما با در نظر داشت عملکرد نه چندان خوب او در مسابقات برتر افغانستان، انتظار نمی رود وی در مقام خویش ابقاء گردد. آقای عطایی مربی شاهین آسمائی بود اما بعد از شکست شاهین آسمایی در مسابقه اول مرحله نیمه نهایی، رئیس فدراسیون فوتبال دستور تعویض وی را داد و به جای او کمک مربی هدایت شاهین آسمایی را عهده دار شد. 

از این روی، رئیس و دبیرکل فدراسیون فوتبال افغانستان باید هر چه زودتر موضوع مربیگری در تیم افغانستان را پیگیری کنند. در این مورد، مشخصاً دبیر کل فدراسیون، علیرضا آقازاده، مسئولیت مستقیم دارد.

قدم نخست این است تا از کنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد اجرای حکم محرومیت  یوسف کارگر و علی عسکر لعلی جویای حال شد. پاسخ کنفدراسیون فوتبال آسیا فدراسیون فوتبال افغانستان را قادر خواهد ساخت تا در مورد مربی و کمک مربی تیم ملی تصمیم بگیرد. 

در قدم دوم باید از همین حالا مربی و سرمربی تیم ملی را مشخص ساخت. حتی اگر آقای کارگر هم به حیث مربی باقی بماند، باید در انتخاب کمک مربی وی این موضوع سنجیده شود که احتمال محروم شدن یوسف کارگر از مربیگری وجود دارد. بنابر این، کمک مربی باید در تمرینات و هدایت تیم ملی در کنار مربی نقش خیلی بارزتری داشته باشد.

فدراسیون فوتبال افغانستان باید برنامه ریزی درستی برای تیم ملی داشته باشد و روی اماها و اگرها سرمایه گذاری نکند، بلکه برای هر نوع شرایطی باید برنامه ریزی خود را از همین اکنون انجام دهد. چه آقای کارگر به مربیگری ادامه دهد یا نه، حضور یک کمک مربی قوی در کنار او اهمیت زیادی دارد. شاید وقت آن رسیده است که از مربی مثل اشتارک در اردوگاه تمرینی و مسابقات جام چلنج در کنار آقای کارگر استفاده کرد تا در صورت محرومیت آقای کارگر، وی بتواند تیم ملی را به شکل درست هدایت نماید. استفاده از مربیان جوان که در دو فصل مسابقات برتر نیز تجربه مربیگری کسب نموده اند، خالی از لطف نخواهد بود.

بدترین گزینه این است که آقای کارگر تمرین دادن تیم ملی را ادامه دهد و تنها در جریان مسابقه هدایت تیم ملی را به یک دستیار بدهد که صلاحیت تعویض یک بازیکن را هم نداشته باشد. 

قهرمانی در مسابقات جام چلنج برای افغانستان خیلی اهمیت دارد. سرنوشت تیم ملی را نباید قربانی مربیگری نمود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر