۱۳۹۲/۱۲/۶

آیا فدراسیون فوتبال بهترینها را در ترکیب تیم ملی قرار خواهد داد؟


اردوگاه انتخابی تیم ملی کشور امروز در قطر پایان می یابد و بازیکنان به محل اقامت خود باز می گردند. حال همه منتظر انتشار لیست نهایی بازیکنانی اند که در ترکیب تیم ملی کشور حضور خواهند داشت.

ترکیب تیم ملی در سالهای واپسین دستخوش تحولات مثبتی شده است و نتیجه آن هم راهیابی افغانستان به مرحله نهایی جام چلنج و قهرمانی در جنوب آسیاست. با این حال، هنوز هم واهمه اصلی این است که آیا بهترین های فوتبال افغانستان در ترکیب تیم ملی قرار خواهند گرفت یا نه. 

در اردوگاه قطر یک تعداد بازیکنان خوب دعوت شده اند، اما در این میان بازیکنانی هم دیده می شوند که توانایی و لیاقت حضور در تیم ملی را ندارند. برای هیات مربیگری تیم ملی این نکته باید واضح باشد که قهرمانی افغانستان در جام چلنج برای مردم کشور خیلی مهم است و هر گونه اشتباه در چیدمان ترکیب تیم ملی می تواند باعث نارضایتی و سرخوردگی گسترده شود. 

بازیکنانی که در داخل افغانستان به اردوگاه قطر فرستاده شده اند کم و بیش بهترین های فوتبال داخل افغانستان هستند. هر چند عدم حضور بازیکنی چون معروف محمدی در اردوگاه قطر برای یک تعداد سوال بر انگیز بوده است. محمدی در یک سال اخیر چه در تیم ملی و چه در طوفان هریرود نقش ارزنده ای داشته است. با این حال، گفته می شود معروف محمدی نمایش خوبی در ماه های اخیر نداشته و همین امر هم باعث عدم انتخاب او به اردوگاه قطر شده است. به همین ترتیب، افزودن مسعود وام در آخرین لحظات به لیست بازیکنانی که از داخل کشور برای اردوگاه قطر انتخاب شده بودند نیز سوال برانگیز است. 

این بار اما فدراسیون فوتبال در دعوت بازیکنان خارج کشور عملکرد بدی نداشته است. بازیکنانی چون مشتاق یعقوبی، میلاد سالم، شریف محمد، شبیر یوسفی و فیصل شایسته که سابقه حضور در تیم های خوب جهان را دارند به اردوگاه قطر دعوت شدند، هر چند آنها نظر به مکلفیت های باشگاهی نتوانستند در قطر حضور یابند. یک تعداد بازیکنان دیگر نیز که از اروپا دعوت شده اند در تیم های نسبتاً خوبی حضور دارند. 

با این حال، یک تعداد بازیکنان که از ایالات متحده و کانادا دعوت شده اند در تیم های خوبی بازی نمی کنند و انتظار نمی رود عملکرد بهتری از بازیکنان اروپا و داخل کشور داشته باشند. مصارف این بازیکنان به دوش اتحادیه فوتبال افغانها در آمریکاست و به همین دلیل برای فدراسیون فوتبال سخت بوده که در انتخاب بازیکنان آمریکا و کانادا دست باز داشته باشد. اما انتخاب نهایی در دستان هیات مربیگری افغانستان است و آنها صرفاً به دلایل شناخت شخصی و فامیلی و یا دلایل مالی نباید بازیکنانی را در ترکیب تیم ملی انتخاب یا حفظ کنند که نه در باشگاه های خوب بازی می کنند و نه هم عملکرد خوبی در مسابقات قبلی تیم ملی داشته اند. 

همان طور که قبلاً ذکر شد، یک تعداد بازیکنان خوب افغانستان که در خارج مستقر اند نتوانستند در اردوگاه قطر حضور یابند. با این هم، حضور آنها در تیم ملی می تواند کیفیت بازی تیم ملی را کاملاً تغییر بدهد. هیات مربیگری افغانستان باید متوجه این نکته باشد تا به هر طریقی شده زمینه حضور این بازیکنان را در تیم ملی مساعد سازد. فدراسیون فوتبال نباید تنها به ارسال یک ایمیل به این بازیکنان اکتفا نماید، بلکه باید با این بازیکنان و خانواده های آنها صحبت کرده و آنها را متقاعد نماید تا در تیم ملی حضور داشته باشند. کشورهای دیگر دقیقاً همین کار را می کنند. زمانی که مربی احساس کند که حضور یک بازیکن برای تیم خیلی مهم است، مربی به محل اقامت بازیکن سفر می کند، با او مذاکره می کند و در نهایت زمینه جذب او را در تیم ملی مساعد می سازد. بازیکنان ما توقع این چنینی ندارند، اما این انتظار را نیز ندارند که تنها یک ایمیل دریافت کنند که حتی به معنی دعوت به تیم ملی نیز تفسیر شده نمی تواند. 

شهروندان افغانستان به فوتبال علاقه دارند. به همین سبب، بودیجه فدراسیون فوتبال از مالیات شهروندان و کمک هایی که به نام مردم افغانستان از سوی جامعه جهانی داده شده، تمویل می گردد. در واقع، شهروندان افغانستان و فدراسیون فوتبال وارد یک "قرارداد اجتماعی" شده اند که به اساس آن فدراسیون فوتبال مکلف است انتظارات فوتبالی مردم را در حدود شرایط و تسهیلات دست داشته بر آورده نماید. در مقابل، مردم از فوتبال کشور حمایت مالی و معنوی می نمایند. 

ترکیب تیم ملی برای مسابقات جام چلنج آسیا نشان خواهد داد که آیا در این قرارداد اجتماعی، فدراسیون فوتبال توانسته است طرف خوب این قرارداد باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر