۱۳۹۲/۱۱/۲۴

شرایط پیروزی افغانستان در جام چلنج: جدیت فدراسیون، انتخاب بازیکنان خوب و انجام مسابقات دوستانه



با اعلان نتایج قرعه کشی جام چلنج آسیا، تیم ملی فوتبال افغانستان خود را در گروه سختی یافت. 

تیم های فلیپین و ترکمنستان از مدعیان اصلی جام چلنج آسیا محسوب می شوند. لائوس هم حریف دست و پا بسته ای نیست.
اولین مسابقه افغانستان با فلیپین است، دومین مسابقه افغانستان با ترکمنستان  و بازی آخر افغانستان با لائوس هست. افغانستان باید برای روبرو شدن با هر کدام این تیم ها و راهیابی به بازی نیمه نهایی و نهایی برنامه جداگانه داشته باشد. 

برای آماده شدن به جام چلنج آسیا باید ترتیبات اساسی گرفته شود تا شانس قهرمانی افغانستان از دست نرود:

اول - جدیت فدراسیون فوتبال: فدراسیون فوتبال افغانستان باید در مورد آماده سازی تیم ملی برای مسابقات جام چلنج جدیت داشته باشد. آن طور که همین اکنون به نظر می رسد، فدراسیون جدیت لازم را در این مورد ندارد. به عنوان مثال، با اینکه کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا آقای یوسف کارگر را برای چهار جلسه در جام چلنج آسیا محروم کرده است، سرنوشت مربیگری تیم ملی معلوم نیست. فدراسیون فوتبال باید هر چه عاجلتر به این موضوع رسیدگی نماید. گفته می شود هم آقای کارگر و هم فدراسیون منتظر بخشش کنفدراسیون فوتبال آسیا هستند. حتی اگر بخششی در کار باشد، فدراسیون فوتبال باید این موضوع را هر چه عاجل تر معلوم نماید تا تیم ملی بدون مربی باقی نماند.  

در قدم دوم، تیم ملی ما به بازی های دوستانه و اردوگاه های تمرینی ضرورت دارد. با اینکه قراربود اردوگاه انتخابی قطر از دهم فبروری شروع شود، این اردوگاه تا حال آغاز نیافته است. تاریخ جدید این اردوگاه 15 فبروری تعیین شده است، اما بازیکنان مستقر در خارج کشور هنوز هم تکت سفر به قطر را دریافت نکرده اند. شایعاتی وجود دارد که این امر ناشی از اختلافات میان مقامات ارشد فدراسیون فوتبال است که روی یک برنامه مشخص با هم توافق نمی نمایند. 

دوم – مسابقات دوستانه: افغانستان در گروهی حضور دارد که متشکل از یک تیم قوی از آسیای مرکزی است و دو تیم دیگر از جنوب شرق آسیا. برای تیم ملی لازم است تا بازی دوستانه با تیم هایی بگیرد که بازی مشابه با تیم های حریف دارند. 

ترکمنستان تیمی است که مسابقات زیادی در سطح بین المللی ندارد، اما افغانستان با این تیم روبرو شده است و بد نیست تیم مربیگری افغانستان ویدیوهای بازی فلیپین با ترکمنستان را در مقدماتی جام چلنج تماشا کنند. با این حال، از نگاه جسامت، بازیکنان تاجیکستان و ترکمنستان بی شباهت به هم نیستند. به همین سبب، انجام یک یا دو مسابقه دوستانه با تیم تاجیکستان می تواند تیم ملی را در بازی با ترکمنستان کمک نماید. در صورت امکان، انجام مسابقه با تیم آذربایجان و ازبکستان هم خالی از لطف نیست. فلیپین دیگر حریف مان روز 5 مارچ به مصاف آذربایجان می رود.  

و اما برای مقابله با فلیپین و لائوس بهترین گزینه انجام دو مسابقه دوستانه با تیم های جنوب شرق آسیاست. بهترین گزینه برای تیم ملی می تواند انجام مسابقه دوستانه با تیم های ویتنام، سنگاپور یا تایلند باشد. 

فدراسیون فوتبال تا اکنون در تنظیم مسابقات دوستانه ضعیف عمل کرده است. هر فدراسیون برای آماده ساختن تیمش به وقت ضرورت دارد، در حالی که فدراسیون فوتبال افغانستان نهایی ساختن یک تاریخ دقیق برای مسابقات دوستانه را به دقیقه 90 واگذار می کند. امروز 13 فبروری است و پنجم مارچ روز فیفاست، اما فدراسیون فوتبال هنوز نهایی نکرده که در  این روز با کدام تیم مسابقه دوستانه برگزار می کند. بعید نیست این فرصت از دست برود و تیم های حریف با تیمی غیر از افغانستان مسابقه دوستانه تنظیم کنند.  

سوم – جذب بازیکنان جدید: برای موفقیت در جام چلنج آسیا، انتخاب بهترین بازیکنان برای تیم ملی خیلی ضروری و حیاتی است. با اینکه اردوگاه انتخابی قطر یک قدم نیک است، اما در این اردوگاه بازیکنان خوبی که جایگاه ثابت در تیم ملی می توانند داشته باشند حضور ندارند. از اردوگاه قطر می توان برای مستحکم ساختن نیمکت ذخیره استفاده کرد. 

 فدراسیون فوتبال باید جداً با بازیکنان خوب در تماس ممتد بوده و زمینه حضور آنها را در مسابقات دوستانه بین المللی مساعد نماید. آوازه هایی وجود دارد که  فدراسیون فوتبال افغانستان به دنبال تنظیم یک مسابقه دوستانه با تاجیکستان در روز پنجم مارچ است. بهترین گزینه این است که در این مسابقه بازیکنان که از اردوگاه قطر انتخاب می شوند و بازیکنانی هم چون شریف محمد، فیصل شایسته، مشتاق یعقوبی، میلاد سالم و شبیر یوسفی که در اردوگاه قطر حضور ندارند، با هم در تاجیکستان یکجا شده تا ترکیب تقریباً نهایی تیم ملی از همین اکنون کامل شود. 

به همین ترتیب، در انتخاب بازیکنان باید کمال دقت شود. تیم ملی تنها 23 بازیکن دارد و انتخاب حتی یک بازیکن نامناسب هم می تواند بر عملکرد تیم ملی ضربه مهلک بزند. اشتراک بازیکنان در اردوگاه قطر که قبلاً امتحان منفی داده اند، عمکلرد خوبی در مسابقات تیم ملی نداشته اند و یا اینکه در هیچ باشگاه بازی نمی کنند از همین اکنون نتیجه اردوگاه قطر را با سوالات جدی مواجه کرده است. 

در کل، موفقیت در جام چلنج منوط به اداره درست در فدراسیون فوتبال است. اگر فدراسیون نتواند بهترین بازیکنان را جذب کند، اگر برای تیم ملی اردوگاه تمرینی برگزار نشود، اگر مسابقه دوستانه با تیم های قوی برای تیم ملی دایر نشود و اگر بازیکنان داخل و خارج کشور یک برنامه درست از فدراسیون فوتبال را شاهد نباشند، موفقیت در جام چلنج و حتی راهیابی به نیمه نهایی نیز خیلی مشکل است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر