۱۳۹۲/۹/۱۵

بازیکنان افغان به لیگهای معتبر می پیوندند، فدراسیون فوتبال در جذب بازیکنان خوب ناکام است

یکی دیگر از بازیکنان افغان مقیم اروپا به یک تیم معتبر آسیائی پیوست. فیصل شایسته که فوتبال حرفه ای را از سال 2001 آغاز کرده است به تیم سانگکلا یونایتد تایلند پیوست. این باشگاه که تنها تیمی هست که از جنوب تایلند در لیگ برتر تایلند قرار دارد در سال 2009 تاسیس شده است و توانست در فصل 2013 از میان 18 تیم به مقام 12 دست یابد و فصل آینده نیز در لیگ برتر تایلند بازی خواهد کرد. 

فیصل شایسته در سال 2009 به تیم جوانان توینته در هالند پیوست و بعد از دو فصل به تیم هیرینوین در لیگ سه هالند یکجا شد. او در سال 2013 با تیم ایتار در بلغاریا بازی کرد. هر چند احتمال این می رفت که وی با یک تیم رومانیایی یکجا شود، اما این موضوع تحقق نیافت و بالآخره وی با تیم سانگکلا یونایتد پیوست. قرارداد فیصل شایسته با این تیم برای سه فصل است و گفته می شود مبلغ 150 هزار یورو را دریافت خواهد کرد.

فیصل شایسته که در تیم های جوانان هالند نیز بازی نموده است در حالی در لیگ تایلند بازی خواهد کرد که ورزشگاه خانگی تیمش ظرفیت 35000 تماشاچی را دارد.

فیصل شایسته گفته است که مطمئن است در تیم جدیدش بازی های خوبی را به نمایش می گذارد و از اینکه در تایلند بازی کند، هیچ ابایی نداشته است. او گفته است که شخص ماجراجویی است و خوشحال است که تیمش نیز بلند پرواز است و به دنبال جایگاه بهتری در لیگ برتر تایلند است. 

فصل 2014 لیگ برتر تایلند در ماه جنوری آغاز می یابد و تا ماه نوامبر ادامه خواهد داشت.

فیصل شایسته در افغانستان به دنیا آمده است. برادر او، قیس شایسته، سابقه حضور در تیم ملی فوتبال افغانستان را دارد و در مصاحبه ای، فیصل شایسته هم گفته است که تمایل به بازی برای تیم ملی کشورمان را دارد ولی باید با فامیل نیز مشوره کند. با این حال، وی گفته است که از او به تیم ملی تا حال دعوت نشده است.

در مصاحبه خود با نصرالله رضائی، فیصل شایسته گفته است تیم افغانستان تحت مربیگری یوسف کارگر به قهرمانی جنوب آسیا رسید، اما اگر تیم ملی خواسته باشد در سطح آسیا بدرخشد، باید از بازیکنان جدید و حرفه ای تر استفاده کند. او گفته است که به تمام بازیکنان تیم ملی احترام دارد، اما بهتر است به جای بازیکنان لیگ های دسته چهارم و دسته پنجم آلمان، از بازیکنان که در دسته اول و دسته دوم کشورهای اروپایی بازی می کنند دعوت شود. 

در مصاحبه خود با رضائی، فیصل شایسته گفته است که یک تعداد بازیکنان خوب افغان که در تیم های بزرگ در اروپا بازی می کنند حاضر نیستند برای تیم افغانستان بازی کنند، زیرا برای آنها احترام نمی شود. او در توضیح این گفته خود توضیح داده است که زمانی که بازیکنانی مثل مشتاق یعقوبی و شبیر یوسفی در تیم های لیگ اول و دوم فنلند و هالند بازی می کنند، به تیم ملی دعوت نمی شوند و به جای بازیکنان لیگ های دسته چهارم و پنجم آلمان می شوند، این خود بی احترامی به آن بازیکنان است. 

فیصل شایسته در خط میانی بازی می کند و حضور بازیکن مثل او در تیم ملی فوتبال کشورمان کاملاً محسوس است.  حضور او در لیگ برتر تایلند نشان می دهد که وی توانایی خوبی دارد و لیاقت حضور در تیم ملی را دارد.

به همین ترتیب، یک تعداد بازیکنان دیگر افغان که در تیم های خوب اروپایی بازی می کنند و قبلاً به تیم ملی دعوت شده بودند، از نحوه مربیگری یوسف کارگر اظهار ناخوشی کرده اند. به عنوان مثال یکی از این بازیکنان که در مسابقات چلنج کپ دو سال پیش دعوت شده بود برای من گفت که مربی برای او فرصت بازی را نداده و تنها اجازه داده است 10 دقیقه آخر بازی را داخل میدان باشد.

قبل از مسابقات جنوب آسیا، جلال الدین شریعتیار، مدافع تیم ملی کشورمان که در بحرین توپ می زند نیز گفته بود که یک تعداد بازیکنان خوب افغان که در خارج بازی می کنند به تیم ملی دعوت نمی شوند و اگر آنها به تیم ملی بپیوندند، تیم ملی رشد قابل ملاحظه ای خواهد کرد. 

عدم توجه فدراسیون فوتبال به جذب بازیکنان خوب افغان در اروپا، باعث شده تا یک تعداد این بازیکنان به تیم های جوانان کشورهای اروپائی جذب شوند و فرصت جذب آنها در تیم های ملی افغانستان از دست برود. 

بازیکنان افغان که از اروپا و آمریکا که تا حال به تیم ملی دعوت شده اند، در لیگ های دسته پائین این کشورها بازی می کنند یا اینکه به هیچ باشگاهی وابسته نیستند. به عنوان مثال، یوسف مشرقی، آرش هاتفی، فردین شیبانی و ادریس مشرقی که به مسابقات جام چلنج و جنوب آسیا دعوت شده بودند در هیچ باشگاهی بازی نمی کردند و تنها عضویت تیم های غیر حرفه ای افغانها در اروپا را داشتند. این تیم ها شامل هیچ لیگ نیستند و تنها در مسابقاتی که سالانه برای چند روز در یک ایالت از سوی افغانها برگزار می شوند، حضور می یابند. 

به همین ترتیب، بلال آرزو که در لیگ سوم ناروی بازی می کند اکثر اوقات در نیمکت ذخیره تیمش قرار دارد و در مسابقات اخیر موفق به گلزنی نشده است، در حالی که وی یک مهاجم است. چهار بازیکن دیگر افغان نیز در لیگ پنجم آلمان بازی می نمودند که از این جمله سنجر احمدی در این فصل به تیم مومبای اف سی در هند پیوسته است.

تیم ملی کشورمان مسابقات جام چلنج آسیا را در ماه می در پیش روی دارد. قهرمان جام چلنج آسیا به جام ملت های آسیا صعود می نماید. این بهترین فرصت برای تیم ملی کشورمان است تا خود را به جام ملت های آسیا برساند. برای این امر ضرورت است از تمام امکانات استفاده شود و بهترین بازیکنان افغانستان از هر گوشه و کنار افغانستان و جهان دعوت شوند. 

آماده گیری تیم از هم اکنون باید آغاز یابد. با اینکه تیم افغانستان توانست قهرمانی جنوب آسیا را از آن خود نماید، نمایش ضعیف مقابل تیم های سریلانکا، بوتان و مالدیو نشان داد که هنوز تیم ملی ما برای آماده شدن و تقابل با کشورهای مثل ترکمنستان، فلیپین و فلسطین آماده نیست. جذب بازیکنان خوب می تواند افغانستان را به آرزوی رسیدن به جام ملت های آسیا برساند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر