۱۳۹۲/۱۰/۵

انتخابات ریاست کمیته المپیک افغانستان در هاله ای از ابهام


چندی پیش و به دنبال ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری، موجی از اعتراضات و موضع گیری ها علیه محمد ظاهر اغبر، رئیس اسبق المپیک و اداره تربیت بدنی مطرح شد. سپس وی از مقام خویش استعفا داد در حالی که به نظر می رسید مقامات بلند پایه دولت از او خواسته بودند از این مقام کنار برود. ریاست جمهوری با صدور فرمانی سارنوال کرام الدین کریم را که همزمان رئیس فدراسیون فوتبال و والی پنجشیر بود به ریاست اداره ورزش و المپیک گماشت. آقای کریم سپس از ولایت پنجشیر استعفا داد. 

چند هفته از کار آقای کریم در اداره ورزش نگذشته بود که وی اعلان کرد در صدد جداسازی ریاست تربیت بدنی و ورزش از نهاد کمیته المپیک است. این عمل با استقبال ورزشگاه و علاقه مندان ورزش مواجه شد زیرا در سایر کشورها نیز این دو نهاد از هم مستقل هستند. 

هفته ها پیش از علاقه مندان نامزدی به پست ریاست المپیک دعوت به عمل آمد تا ثبت نام کنند. تاریخ انتخابات نیز 11 دسمبر تعیین شد و وعده داده شد که هیات شورای المپیک آسیا نیز در این انتخابات ناظر خواهد بود. با این حال، این انتخابات تا حال صورت نگرفته است. کمیته المپیک دلایل تخنیکی و عدم تائید اساسنامه کمیته ملی المپیک افغانستان را توسط شورای جهانی المپیک دلیل تاخیر این انتخابات عنوان کرده است. به نظر می رسد تعدیلاتی که در این اساسنامه آمده مورد تائید این شورا قرار نگرفته است. آوازه هایی نیز به گوش می رسد که حکومت افغانستان با جدایی ریاست کمیته ملی المپیک از ریاست تربیت بدنی و ورزش خوشنود نیست.

تا اکنون افراد ذیل به حیث نامزدان احتمالی مطرح اند: محمد انور جگدلک مشاور وزیر و والی اسبق ولایت کندز که قبل از آقای اغبر ریاست المپیک و ریاست تربیت بدنی را به عهده داشت، غلام غوث نیکبین آمر تدویر مسابقات ریاست تربیت بدنی و سکرتر جنرال فدراسیون بسکتبال، داکتر یونس پوپلزیی رییس فدراسیون والیبال و عبدالرحیم یوسفی رییس فدراسیون کونگفو.

قابل ذکر است که کرام الدین کریم، رئیس فعلی المپیک و تربیت بدنی، تا اکنون خود را به ریاست کمیته المپیک کاندید ننموده است.

با اینکه تاریخ دقیق انتخابات ریاست المپیک تا زمان تائید این اساسنامه معوق است، مهمانی های نامزدان احتمالی هم چنان ادامه دارد و نامزدان کوشش می کنند رای دهندگان را ترغیب کنند در انتخابات به آنها رای دهند.  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر