۱۳۹۲/۱۰/۱۰

ده رویداد برتر فوتبال افغانستان در سال 2013

دهم: قهرمانی باشگاه اتفاق در مسابقات قهرمانهای زونها. در مسابقات قهرمان های زونها که در قندهار صورت گرفت، تیم اتفاق هرات به قهرمانی دست یافت. در این مسابقات قهرمان های هر زون اشتراک داشتند. حضور هزاران نفری شهروندان قندهاری در ورزشگاه این شهر برای تماشای مسابقات ستودنی بود. 



نهم: سفرهای متعدد مقامات فوتبالی. در این سال سفرهای مقامات فوتبال از افغانستان شدت گرفت. هر چند، تاثیر این بازدیدها هنوز معلوم نیست، اما نفس این بازدیدها می تواند برای فوتبال کشور موثر باشد. سفر مقامات فدراسیون فوتبال قطر به کابل، سفر میشل پلاتینی و وعده نخست وزیر انگلستان برای همکاری به فوتبال کشور از همین زمره اند. 



هشتم: ایجاد اولین لیگ بانوان در کابل. در دو ماه اخیر کارهای مقدماتی برای لیگ بانوان در کابل انجام شد. در این مسابقات تیم های متعدد شرکت جستند. هدف از این مسابقات تشکیل لیگ بانوان کشور است که سال آینده ایجاد خواهد شد. 



هفتم: دومین فصل مسابقات برتر افغانستان. مسابقات برتر که سال گذشته شروع شده بود،  امسال نیز با اندکی تغییرات  انجام شد. بهترین تفاوت مسابقات امسال در انتخاب بازیکنان بود. صرف نظر از مشکلات مدیریتی، عدم تبدیلی این مسابقات به لیگ از نقایص بزرگ این مسابقات است. شاهین آسمایی به قهرمانی در این فصل رسید. 



ششم: صعود تیم 14 سال افغانستان به مرحله نهایی مسابقات آسیائی. افغانستان که در مسابقات مقدماتی 14 سال آسیا با کشورهای بوتان، تاجیکستان و نپال هم گروه شده بود توانست بوتان و نپال را شکست دهد و اما از تاجیکستان با تفاوت یک گل شکست خورد. این شکست باعث شد تاجیکستان به حیث تیم اول صعود کند و اما افغانستان نیز به حیث یکی از بهترین تیم های دوم به مرحله نهایی صعود نماید. مرحله نهایی با حضور 16 تیم در سال 2014 در ازبکستان انجام می شود. 



پئجم: صعود تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان به مرحله نیمه نهایی مسابقات جنوب آسیا. با ترکیبی از ورزشکاران خارج و داخل کشور، تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان در مسابقات جنوب آسیا با یک شکست، یک پیروزی و یک تساوی به مرحله نیمه نهایی مسابقات جنوب آسیا رسید. با اینکه افغانستان در نیمه نهایی شکست سختی از هند خورد، اما حضور در نیمه نهایی نیز لحظه بزرگی را برای فوتبال بانوان رقم زد. 



چهارم: کسب بالاترین جایگاه در رده بندی فیفا. با قهرمانی در گروه سوم مسابقات مقدماتی جام چلنج و سپس قهرمانی در جنوب آسیا، تیم ملی افغانستان در رده بندی ماهانه فیفا، به بلندترین جایگاه خویش یعنی مقام 129 رسید. 



سوم: کابل میزبان یک مسابقه بین المللی فوتبال شد. در این سال، کابل بعد از ده سال ، میزبان یک تیم ملی دیگر بود. با اعلان موافقت پاکستان برای انجام مسابقه دوستانه با افغانستان در کابل، هزاران افغان به آرزوی خود برای تماشای تیم ملی خود در خاک افغانستان رسیدند.



دوم: صعود تیم ملی فوتبال افغانستان به مرحله نهایی جام چلنج آسیا. افغانستان برای دومین بار در جام چلنج آسیا بازی می نماید. مرتبه قبل و در سال 2008، افغانستان در حالی پای به آن مسابقات نهاد که هیچ امیدی برای موفقیت نداشت و هر سه مسابقه را در مرحله گروهی باخت. این بار اما، بهترین شانس برای افغانستان مهیاست تا با کسب عنوان قهرمانی به جام ملت های آسیا صعود کند. اگر تیم ملی به شکل درست مدیریت و آماده ساخته شود، افغانستان لیاقت حضور در جام ملت های آسیا در سال 2015 را دارد. 



اول: قهرمانی تیم ملی فوتبال افغانستان در مسابقات قهرمانی جنوب آسیا. دو سال پیش در دهلی، تیم ملی در یک قدمی قهرمانی جنوب آسیا قرار گرفت، اما بخت با افغانستان یاری نکرد و ما دو سال باید منتظر می ماندیم تا این بار در کتماندو، جام قهرمانی را بالای سر ببریم. این بزرگترین افتخاری است که تا حال فوتبال کشورمان کسب کرده است. با این قهرمانی، ملیونها افغان به خیابانها ریختند و قهرمانی شیران خراسان را جشن گرفتند، جشنی که نماد قدرت فوتبال برای ایجاد وحدت و همدلی در کشور تلقی شد. 

۳ نظر:

  1. واقعا دلجسپ بود ممنون ................

    پاسخحذف
  2. تشکر میکنیم از فدراسیون افغانستان زیاد زحمت کشیدند.... اما ما ملت میخواهیم که باید در راستای پیشبرد فوتبال تیم ملی بهتر تر از قبل عمل کند..... چرا که توقعات هرسال زیاد شده میره.... و همچنان خواست مردم اینست که یک سر مربی خوبی را هم داشته باشیم... ممنون

    پاسخحذف
  3. عالیست، امید سال 2014 با تمام تشویش سیاسی و امنیتی خود یک سال پر افتخار برای فوتبال کشور مان باشد.

    پاسخحذف