۱۳۹۲/۹/۲۶

امضای تفاهمنامه همکاری میان افغانستان و انگلستان، بهترین فرصت برای رشد فوتبال افغانستان


صرف نظر از اعلان احتمال یک مسابقه دوستانه میان تیم های ملی افغانستان و انگلستان که روز گذشته با سفر دیوید کامرون، نخست وزیر انگلستان، و مایکل اوون، سفیر فدراسیون فوتبال انگلستان، به افغانستان صورت گرفت، یک تفاهمنامه مهم نیز به امضا رسید. این تفاهمنامه میان فدراسیون فوتبال افغانستان، فدراسیون فوتبال انگلستان، لیگ برتر انگلستان و لیگ برتر افغانستان به امضا رسید. از جانب فدراسیون افغانستان، علیرضا آقازاده سکرتر جنرال فدراسیون فوتبال، و شفیق گوهری کمیشنر مسابقات برتر افغانستان و از جانب انگلستان، مایکل اوون این تفاهمنامه را به امضا رساندند.

هدف این تفاهمنامه، حمایت فدراسیون فوتبال و دولت انگلستان از تقویت و انکشاف فوتبال در افغانستان می باشد. همکاری بین دو فدراسیون شامل حمایت از همه سطوح فوتبال افغانستان از فوتبال پایه گرفته تا لیگ برتر افغانستان و تیم ملی افغانستان می باشد. حمایت از فوتبال جوانان و بانوان نیز شامل این همکاری خواهد بود. به همین ترتیب، هر دو فدراسیون برای ایجاد ظرفیت کاری در اداره فوتبال افغانستان، برنامه های آموزشی و علمی برای فوتبال ملی و فوتبال پایه با هم کار خواهند نمود.

در حاشیه مراسم امضای این تفاهمنامه، نخست وزیر انگلستان از اهمیت فوتبال برای ایجاد وحدت ملی در افغانستان یاد کرد و گفت قهرمانی افغانستان در جنوب آسیا باعث جلب توجه ملیون ها افغان پیر و جوان شد و میان گروه های اجتماعی مختلف همدلی و وحدت را ایجاد نمود. او اضافه کرد که این قهرمانی هم چنین برای جهانیان اشتیاق و انگیزه افغانها برای رشد را به نمایش گذاشت. دیوید کامرون از همکاری میان دو فدراسیون ابراز خوشی کرد و گفت امیدوارم این همکاری برای نسل های آینده هم انگیزه بخش باشد.

به اساس این تفاهمنامه، فدراسیون فوتبال انگلستان در بخش های ذیل همکاری می نماید:

1. دعوت از تیم ملی فوتبال افغانستان برای ملاقات و تمرین مشترک با تیم های ملی انگلستان و مربیان آنها در سنت جورج پارک (محلی تمرینات تیم های ملی انگلستان) به منظور اشتراک تجارب، آمادگی به مسابقات و برنامه ریزی. 

2. ارزیابی کامل فوتبال پایه در افغانستان که به تعقیب آن یک برنامه انکشافی به منظور تقویت ظرفیت و توانایی در ساحات اداره فوتبال پایه، فوتبال جوانان و مکاتب، فوتبال دختران و زنان و انکشاف بخش داوری به همکاری فدراسیون فوتبال افغانستان ساخته خواهد شد. فدراسیون فوتبال انگلستان در تطبیق این برنامه فدراسیون فوتبال افغانستان را حمایت می نماید.

3.  با همکاری فدراسیون فوتبال افغانستان، کنفدراسیون فوتبال آسیا، اتحادیه فوتبال اروپا و دیگران، برنامه های آموزشی که شامل این پلان است و شامل مشوره به مربیان و دیگر داوطلبان از طریق برنامه های تشویقی فدراسیون فوتبال انگلستان است، صورت می گیرد. این برنامه ها با حمایت سفرای فدراسیون فوتبال انگلستان که شامل بازیکنان و مربیان اسبق و بازیکنان فعلی سوپر لیگ زنان انگلستان می شود، تطبیق خواهد شد.

به همین ترتیب، لیگ برتر انگلستان روابط موجود خود با فوتبال افغانستان را تقویت بخشیده و هم چنین در بخش های ذیل همکاری می کند:

1. توسعه برنامه آموزش مربیان به مربیان فوتبال اجتماعات کوچکتر که از سوی سازمان لیگ برتر انگلستان و بریتیش کانسل در افغانستان صورت می گیرد. 

2. ارائه برنامه های آموزشی به داوران محلی توسط داوران باتجربه انگلیسی. 

3. ایجاد فرصت برای تبادل تجارب میان لیگ های برتر افغانستان و انگلستان و مشوره سازمان لیگ برتر انگلستان به لیگ برتر افغانستان در مورد انکشاف لیگ، سازماندهی مسابقات، بازاریابی و نشر مسابقات. از طریق این برنامه، مقامات هر دو لیگ و باشگاه های هر دو لیگ با هم تبادل نظر خواهند کرد.

به همین ارتباط، یک سخنگوی فدراسیون فوتبال انگلستان گفته است که فوتبال افغانستان در حال رشد است و رشد فوتبال در کشور هم در داخل و هم در منطقه قابل حس است. او اضافه کرده است که همتایان افغان وی آرزوی بلند رسیدن به جام جهانی 2022 در قطر را دارند و اضافه می کند که "با تعهد و همکاری فوتبال انگلستان به افغانستان، امید این است که شیران خراسان و تیم سه شیره انگلستان در عین مسابقات شرکت کنند.

در همین حال، سکرتر جنرال فوتبال افغانستان نیز گفته است که بریتانیا مادر فوتبال جهان است و موفق ترین تیم های جهان در این کشور اند. او گفته است که ما دقیقاً به دنبال همین نوع حمایت بودیم تا به هدف خود برای رسیدن به جام جهانی 2022 برسیم. او علاوه کرده است " این یک هدف رویایی است، اما در دو سال اخیر، ورزشکاران ما نشان داده اند که توانایی به موفقیت رساندن افغانستان را دارند. 

منبع این مطلب، وبسایت فدراسیون فوتبال انگلستان می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر