۱۳۹۲/۹/۲۳

صعود تیم ملی فوتبال بانوان در رده بندی فیفا، آیا فوتبال بانوان واقعاً رشد کرده است!؟


روز گذشته، رده بندی جدید تیم های ملی بانوان از سوی فیفا اعلان شد. افغانستان با سه پله صعود به رده 108 جهان رسید، ولی آیا این موقف نشان دهنده وضعیت واقعی فوتبال بانوان در کشور است؟

فوتبال بانوان افغانستان سابقه طولانی ندارد. تیم ملی فوتبال بانوان بانوان افغانستان تنها در سال 2007 به میان آمد و با اینکه این تیم در چند کشور تمرین انجام داده است، تنها در مسابقات جنوب آسیا، مسابقات دوستانه در اردن و در یک مسابقه دوستانه با قطر اشتراک کرده است. سایر مسابقات تیم های بانوان افغانستان یا در سطح ملی نبوده است یا تمرینی بوده است. 

برای اولین بار، امسال تیم ملی بانوان به مرحله نیمه نهایی جنوب آسیا راه پیدا کرد، ولی در مرحله نیمه نهایی این تیم به سختی از هند شکست خورد. در مسابقات جنوب آسیا، به تعداد هشت بازیکن از آمریکا و آلمان دعوت شده بودند و در ترکیب اصلی این تیم اکثراً همین بازیکنان مقیم خارج حضور داشتند. به عباره دیگر، موفقیت تیم ملی بانوان در مسابقات جنوب آسیا مرهون حضور بازیکنان مقیم خارج در ترکیب این تیم بود. 

اگر عملکرد تیم ملی بانوان با حضور و عدم حضور بازیکنان خارجی مقایسه دیده می شود که عملکرد تیم ملی در عدم حضور بازیکنان مقیم خارج خیلی ضعیف بوده است. بارها اتفاق افتاده است که تیم ملی فوتبال بانوان، در عدم حضور بازیکنان مقیم خارج، از ده گل بیشتر و تا 21 گل هم دریافت نماید. 

با این حال، حضور بازیکنان مقیم خارج در ترکیب تیم ملی بانوان، خیلی هم از سوی بازیکنان داخل کشور مورد استقبال قرار نگرفته است. حضور بازیکنان مقیم خارج به شکل اتوماتیک به معنی نیمکت نشین شدن بازیکنان داخل کشور است. روز گذشته و بعد از اینکه در ضمن مطلب صعود تیم ملی بانوان کشور در رده بندی فیفا، عکس تیم ملی در مسابقات جنوب آسیا نشر شد، یک تعداد بازیکنان داخل کشور از اشتراک عکسی که در آن بازیکنان با زانوهای لچ دیده می شوند، انتقاد نمودند. استدلال این بازیکنان این است که این نوع تصاویر ذهنیت مردم را نسبت به بازیکنان تیم ملی بانوان تغییر می دهد. اما در مقابل، تعداد دیگری به این عقیده هستند که انتقادات مشابه به سبب این است که بازیکنان مقیم خارج  فرصت حضور بازیکنان داخل کشور را در بازی در تیم ملی گرفته اند. 

همین تفاوت نظرات و نتایج مختلفی که تیم ملی با حضور و یا عدم حضور بازیکنان مقیم خارج کشور می گیرد، این نکته را می رساند که فدراسیون فوتبال سرمایه گذاری درست روی فوتبال بانوان نکرده است، هر چند در این اواخر و با راه اندازی مسابقات مقدماتی لیگ برتر بانوان کابل، اقدامات درستی صورت گرفته است. با این هم، فوتبال بانوان در داخل کشور هنوز در سطحی نرسیده است که ترکیب تیم ملی کاملاً متکی به همین بازیکنان داخلی باشد. 

فدراسیون فوتبال در حالی که درکوتاه مدت با استفاده از بازیکنان خارج از کشور موفقیت هایی را برای تیم ملی بانوان کسب می نماید، اما استراتژی دراز مدت باید استفاده از بازیکنان داخل کشور باشد. این امر تنها و تنها با سرمایه گذاری بیشتر روی فوتبال بانوان است. قدم اول همانا ایجاد یک لیگ منظم است که بانوان ولایات هم بتوانند در آن اشتراک نمایند. در ضمن، بازیکنان داخل کشور باید تحت هدایت مربیان بهتر قرار گیرند و فرصت تمرین در کشورهای منطقه را پیدا نمایند.  

با سرمایه گذاری بیشتر روی فوتبال بانوان، معلوم خواهد شد که آیا موقف تیم ملی فوتبال بانوان در مقام 108 جهان، جایگاه درست تیم ملی را نشان می دهد، یا این تنها صعود پوقانه ای است که تیم ملی بانوان را به مقام 108 و بالاتر از تیم هایی چون ارجنتاین، یوروگوای و چیلی قرار داده است!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر