۱۳۹۲/۹/۲۶

فدراسیون فوتبال در صدد تنظیم اردوگاه تمرینی برای تیم ملی افغانستان


به نظر می رسد فدراسیون فوتبال افغانستان در صدد ایجاد یک اردوگاه برای انتخاب بازیکن برای تیم ملی فوتبال کشور است. فدراسیون فوتبال به تعداد 40 بازیکن فوتبال را از داخل کشور و خارج از کشور به این اردوگاه دعوت خواهد کرد. اردوگاه آماده گیری تیم ملی برای آماده شدن تیم ملی به مسابقات جام چلنج آسیاست که در ماه می سال آینده در مالدیو (یا احتمالاً فلیپین) برگزار خواهد شد. 

در مسابقات جام چلنج کشورهای فلیپین، مالدیو، فلسطین، ترکمنستان، لائوس، میانمار، غرقیزستان و افغانستان اشتراک دارند و قهرمان این مسابقات به مسابقات ملت های آسیا راه پیدا خواهد کرد. از این روی، این مسابقات برای افغانستان از اهمیت فوق العاده برخوردار است. 

اردوگاه تیم ملی فوتبال افغانستان شامل سه مرحله است:

مرحله اول: این مرحله در کابل انجام خواهد شد. یوسف کارگر بازیکنان مستقر در داخل کشور را به اردوگاه تمرینی در کابل دعوت خواهد کرد و آنها را تمرین خواهد داد. نظر به تجربه قبلی، این مرحله، بین 10 تا 15 روز طول خواهد کشید. احتمال می رود این مرحله در دو هفته اول ماه جدی صورت گیرد.

مرحله دوم: بازیکنان مستقر در داخل کشور با مربیان و مقامات تیم ملی به کویت یا امارات سفر خواهند کرد. در این مرحله بازیکنان مستقر در سایر کشورها نیز دعوت خواهند شد. تمرینات تیم ادامه یافته و مربیان در مورد هر بازیکن یادداشت های خود را نهایی می سازند. این مرحله یک هفته تا 10 روز ادامه خواهد داشت. این مرحله احتمالاً در دو هفته اخیر ماه جدی انجام خواهد شد.

مرحله سوم: بعد از ختم مرحله دوم، بازیکنانی که به تیم ملی راه یافته اند، از انتخاب خویش اطلاع یافته و راهی محل مسابقات که امارات یا کویت هست خواهند شد. در این مرحله هم تمرینات تیم ملی ادامه پیدا خواهد کرد و احتمال مسابقه دوستانه برای تیم ملی در این مرحله نیز وجود دارد. این مرحله احتمالاً در هفته اخیر ماه دلو آغاز خواهد شد و تا دو روز قبل از مسابقه دوستانه با پاکستان در شهر لاهور ادامه خواهد یافت. 

هنوز معلوم نیست فدراسیون فوتبال کشور کدام بازیکنان را به این اردوگاه دعوت نماید و چه معیارهایی را برای انتخاب بازیکنان در نظر خواهد گرفت. تجربه های قبلی نشان داده است که بازیکنان خوب افغانستان که در لیگ های خارجی بازی می نمایند به تیم ملی دعوت نشده اند. به عنوان مثال یک تعداد بازیکنان افغانستان در لیگ های دوم و سوم یک تعداد کشورهای اروپایی توپ می زنند، اما از آنها هرگز دعوت به عمل نیامده است. این بار اما، آوازه هایی وجود دارد که فدراسیون فوتبال این بازیکنان را نیز دعوت خواهد کرد. 

اما مشکل اساسی در نحوه برگزاری این نوع اردوگاه هاست. دو مشکل اساسی در این زمینه وجود دارد. 

مشکل اول در این است که بازیکنان خوب که در لیگ های حرفوی بازی می کنند حاضر به اشتراک در اردوگاهی نیستند که مربیان افغانستان از آنها امتحان بگیرند. این موضوع برای آنها جنبه حیثیتی دارد و نمی خواهند به اصطلاح حیثیت خود را پائین آورند. از طرف دیگر، بازیکنان حرفوی در باشگاه های حرفوی بازی می کنند و باشگاه های آنها اجازه نمی دهند که آنها دو هفته از باشگاه دور باشند، در حالی که این اردوگاه در روزهای رسمی فیفا هم نیست و مسابقه دوستانه ی رسمی نیز در آن وجود ندارد. من به شکل غیر رسمی از یک تعداد این بازیکنان نظرشان را در این مورد پرسیده ام. بلا استثناء همه بازیکنان در مورد اینکه باشگاه ها آنها را اجازه دهند شک داشتند. 

مشکل دوم در این است که تیم ملی در این نوع اردوگاه ها، مسابقه دوستانه برگزار نمی کند. این موضوع باعث می شود تا بازیکنان خوب مستقر در  اروپا به این نوع اردوگاه ها به دیده شک بنگرند و علاقه زیادی به اشتراک در آن پیدا ننمایند. اما اگر در آخر اردوگاه یک مسابقه دوستانه با تیم های ملی تنظیم شود، این می تواند هم انگیزه بازیکنان را بالا ببرد و هم بهانه خوبی برای بازیکنان تا از باشگاه های خود اجازه حضور در اردوگاه را پیدا کنند. 

شش ماه آینده، مهمترین و با اهمیت ترین دوران فوتبال افغانستان می باشد. اگر افغانستان بتواند به جام ملت های آسیا راه پیدا کند، فوتبال ما از ریشه تغییر خواهد کرد. روی این ملحوظ، فدراسیون باید بهترین بازیکنان افغان را از گوشه و کنار جهان به تیم ملی دعوت کند. برای چنین اردوگاهی لازم نیست بازیکنان از لیگ های پنجم و ششم آلمان دعوت شوند. دعوت از بازیکنانی که به هیچ باشگاهی وابسته نیستند واقعاً یک اشتباه هست. نباید روابط شخصی با این بازیکنان و یا والدین آنها باعث شود تا تیم ملی فوتبال کشورمان ضربه ببیند. 

فرصت آن رسیده است که در رگهای تیم ملی خون تازه جریان پیدا کند و انتظارات مردم را بر آورده ساخت. مردم منتظر حضور بهترین ها در تیم ملی می باشند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر