۱۳۹۴/۳/۲۴

شروع نا امیدوار کننده افغانستان در مسابقات مقدماتی جام جهانی


تیم ملی افغانستان امشب و در اولین دیدار خود در مقدماتی جام جهانی سوریه با نتیجه 6-0 بازی را واگذار کرد تا انتظارات از تیم ملی افغانستان خیلی ها کاهش یابد.

سلاون اسکلیجیچ منصور فقیریار را در درون دروازه قرار داد، زیرا گفته شد که فقیریار از بند مصدومیت رهایی یافته است. در خط دفاع نیز جلال الدین شریعتیار، ضمیر داوودی، حسن امین و مصطفی حدید قرار داشتند. طبق معمول، آرش هاتفی و اباسین علی خیلی به حیث هافبک دفاعی استفاده شدند و اما مصطفی زازی، مصطفی آزادزوی و شبیر یوسفی در خط میانی قرار داشتند. فیصل شایسته نیز تنها مهاجم تیم افغانستان بود.

افغانستان بازی را شکننده آغاز کرد و و دیری نگذشت که معلوم شد فزیک بازیکنان سوریه بر بازیکنان افغانستان می چربد. تیم افغانستان خصوصاً در خط دفاع ضعیف ظاهر شد و روی یک ضربه آزاد در دقیقه 20 یک گل را دریافت کرد.

گل دوم سوریه روی اشتباه محض ضمیر داووی به ثمر رسید. داوودی یک توپ را به منصور فقیریار برگشت داد ولی ضربه او قوت لازم را نداشت و مهاجم سوری که گل اول را زده بود این توپ را نیز در کنج دروازه قرار داد.

از آن پس، منصور فقیریار نا آرام به نظر می رسید و گل سوم را نیز در همان دقایق دریافت کرد.

در اواخر نیمه اول، منصور فقیریار جای خود را به فردین کوهستانی داد و لنگ لنگان از میدان مسابقه خارج شد.

نیمه دوم را تیم افغانستان خیلی بهتر آغاز کرد و چندین فرصت برای گلزنی داشت. با این حال، اشتباهات خط دفاع افغانستان باز هم باعث دریافت گل بیشتر شد. ضمیر داوودی باز هم مرتکب اشتباه شد و نتوانست یک توپ را خوب کنترل کند و این توپ نیز در اختیار مهاجم تیم ملی سوریه قرار گرفت و ضربه او به گل تبدیل شد.

مهاجمین سوریه یک توپ دیگر را نیز با مهارت خاص به گل تبدیل کردند و به نظر می رسید همین نتیجه بازی باشد که در دقیقه آخر بازی آرش هاتفی یکی از بازیکنان تیم سوریه را در درون خط جزا سرنگون کرد و داور نیز نقطه پنالتی را اشاره کرد. مهاجم تیم ملی سوریه بر خلاف جهت فردین کوهستانی ضربه را زد و ششمین گل سوریه نیز به ثمر رسید.

روی هم رفته دلایل ذیل را می توان برای این نمایش ضعیف عنوان کرد:

اول: تیم افغانستان با اینکه یک ماه است در اردوگاه به سر میبرد و دو مسابقه دوستانه داشت، اما برای مقابل با تیم قوی مثل سوریه آماده نبود. همان طور که بارها توصیه شده بود لازم بود تیم افغانستان همراه کشورهای عربی مسابقه دوستانه داشته باشد که این امر متاسفانه محقق نشد و در عوض افغانستان با تیم های ضعیف لائوس و بنگلادش مسابقه دوستانه گرفت.
تيمهاي عربي تقريبا از فزيك مشابه برهوردارند و بازي دوستانه با تيمهاي مثل عراق، فلسطين يا لبنان مي توانست افغانستان را آماده اين بازي بسازد.

دوم: اشتباهات فردی در خط دفاع افغانستان باعث به ثمر رسیدن اکثریت گل های سوریه شد. ضمیر داوودی روی دریافت دو گل کاملاً مقصر بود و به نظر می رسد در مسابقات آینده به جای او باید از انوش دستگیر استفاده شود.

سوم: فیصل شایسته با اینکه بازیکن خوب و خلاقی است، ولی نمی تواند به حیث مهاجم موثریت زیادی داشته باشد. در دقایقی از بازی که فیصل شایسته در بال چپ زمین قرار می گرفت عملکرد خوبی داشت. حضور میلاد سالم و یوسف شیردل شاید بتواند تا اندازه ای این مشکل را حل نماید.

چهارم: بازیکنان افغانستان به نسبت بازیکنان سوریه از فزیک ضعیف برخوردار بود و این باعث می شد تا بازیکنان افغانستان نتوانند از خط دفاعی سوریه بگذرند. لازم بود افغانستان از ضربه های آزاد و ارسال های پشت خط جریمه استفاده می کرد. در دقایقی که افغانستان از این نوع استراتژی استفاده کرد، نزدیک بود افغانستان به گل برسد.

تیم ملی فردا در حالی به طرف کمبودیا پرواز می کند که خاطرات تلخ این شکست به سادگی از دهن بازيكنان و مردم پاک نمی شود. شاید یک پیروزی قاطعانه برابر کمبودیا بتواند زخم های این شکست را التیام بخشد. با این هم، هم مربیان تیم ملی و هم مسئولین فدراسیون فوتبال باید روی آماده سازی تیم ملی تجدید نظر کنند. استراتژی باید روی جذب چند بازیکن جدید متمرکز شود و بازی های دوستانه با تیم های قوی دایر شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر