۱۳۹۴/۳/۱۴

حریف تیم ملی افغانستان را بشناسید: بنگلادش


تیم های ملی افغانستان و بنگلادش امروز ساعت 2:30 به وقت کابل در داکه به مصاف هم می روند.

این مسابقه برای هر دو تیم حیثیت آمادگی برای مسابقات مقدماتی جام جهانی را دارد. افغانستان در دور اول با سوریه و کمبودیا روبرو می شود در حالی که بنگلادش با قرغیزستان و تاجیکستان روبرو می گردد.

تیم ملی بنگلادش در حوزه جنوب آسیا قرار دارد و با اینکه افغانستان هم در این حوزه قرار داشته، این دو تیم تنها در دو مسابقه با هم روبرو شده اند که هر دو با نتیجه تساوی به پایان رسیده است. البته یکی از مسابقات در مقدماتی جام چلنج 2008 بود که افغانستان توانست در شهر بیشکک بنگلادش را با نتیجه 0-0 متوقف کند. تنها چند ماه بعد در مسابقات قهرمانی جنوب آسیا این دو تیم به نتیجه 2-2 رضایت دادند. البته قبل از شروع جنگ در افغانستان نیز این تیم با هم مسابقه داشته اند که یک مسابقه مساوی شده است و در یک مسابقه بنگلادش به پیروزی رسیده است.

اما نکته جالب توجه برتری تیم 23 سال بنگلادش بر تیم 23 سال افغانستان است. در جام آسیای جنوبی در سال 2012 تیم بنگلادش تیم افغانستان را در مسابقه نهایی 4-0 برده است و چند ماه پیش در مسابقات المپیک آسیایی افغانستان با نتیجه 1-0 به تیم 23 سال بنگلادش باخته است.

تیم بنگلادش روز سی می با سنگاپور که یکی از حریفان افغانستان در مقدماتی جام جهانی است در شهر داکه مسابقه دوستانه داشت و این مسابقه را با نتیجه 1-2 باخت. قبل بر آن این تیم با بنگلادش در ماه فبروری با تیم سریلانکا مسابقه دوستانه داشت که در آن مسابقه 1-0 برنده شد. عشق دو تیم بنگلادش و سریلانکا به هم پایان پذیر نبوده و این دو تیم در ماه اکتوبر 2014 نیز دو دیدار دوستانه برگزار کرده اند که در یک دیدار بنگلادش با نتیجه 1-0 پیروز شده و در دیگر دیگر بازی 1-1 مساوی شده است. در ماه مارچ همان سال بنگلادش با هند در یک دیدار دوستانه به نتیجه 2-2 رضایت داده است.

اما این تیم مسابقات غیر رسمی نیز داشته است که نتیجه چند بازی اخیر در زیر درج شده است.

بنگلادش 1 – 2 سنگاپور
بنگلادش 2 – 3 تیم 22 سال مالیزیا
بنگلادش 1 – 0 تیم 23 سال تایلند
بنگلادش 1-0 سریلانکا
بنگلادش 0-1 تیم 22 سال مالیزیا
بنگلادش 0 -3 تیم 23 سال جاپان
بنگلادش 1-0 سریلانکا
بنگلادش 1-1 سریلانکا
بنگلادش 2-2 هند

بنگلادش در رده بندی فیفا در رتبه خوبی نیست و مقام 169 را اشغال می کند. از این روی، پیروی افغانستان مقابل بنگلادش امتیازات زیادی را نصیب تیم ملی افغانستان نمی سازد. این در حالی است که افغانستان در مقام 135 جهان قرار دارد هر چند انتظار می رود در رده بندی که همین هفته اعلان می شود افغانستان شاهد سقوط فاحشی در جدول رده بندی فیفا باشد.

دی کرویف لودویجیک هالندی سرمربی بنگلادش است که در سالهای 2013 تا 2014 مربی بنگلادش بود. او از ماه جنوری امسال دوباره به این وظیفه باز گشته است.

اکثر بازیکنان بنگلادش در لیگ منظم بنگلادش بازی می کنند و تعداد اندکی نیز در خارج و از جمله فلیپین توپ می زنند. این تیم یک تیم سرعتی است و توانایی بازی در هوای گرم را دارد، دقیقاً همان چیزی که نقطه ضعف بازی کنان افغانستان محسوب می شود. دمای هوا در ساعت 4 عصر که مسابقه امروز آغاز می شود به بالاتر از 40 درجه سانتی گراد می رسد و این خود به نفع تیم ملی بنگلادش است.

به مانند بازی با سنگاپور، بنگلادش به دنبال غافلگیر کردن افغانستان و به ثمر رساند گل زود هنگام است. اما تیم ملی افغانستان نیز ثابت ساخته که در حفظ توپ بد نیست و این عمل باعث می شود تیم ملی در ضد حملات به گل برسد.

با اینکه بازیکنان افغانستان سفرهای طولانی را طی کرده اند اما در دو روز گذشته به اندازه کافی استراحت داشته اند و بعد از مسابقه با لائوس حالا از هم شناخت بیشتری دارند. تنها مشکل این تیم گرمی بیش از حد هوا در داکه است. این موضوع در کنفرانس خبری سلاون اسکلیزیچ نیز مطرح شد و وی اذعان کرد که وی از گرمی هوا در جریان مسابقه نگران است. قابل ذکر است که مربیان تیم ملی تلاش کردند تا زمان مسابقه به اول شب تغییر کند اما به سبب مطمئن نبودن برق داکه، این امر امکان پذیر نشد.

اسکلیزیچ احتمالاً با همان ترکیبی به میدان خواهد رفت که در مقابل لائوس قرار گرفته بود هر چند احتمال می رود از مدثر ذکریا برای مدت بیشتری در این مسابقه استفاده شود. اگر منصور فقیریار وضعیت اش بهتر شده باشد، احتمال دارد که از وی نیز در مسابقه امروز استفاده شود. به مانند مسابقه با لائوس اسکلیزیچ از استفاده از بازیکنان ذخیره خود هراسی ندارد.

ترکیب احتمالی افغانستان مقابل بنگلادش:
دروازه بان: منصور فقیریار
خط دفاع: ضمیر داوودی، جلال الدین شریعتیار، مصطفی حدید، انوش دستگیر
هافبک دفاعی: آرش هاتفی و اباسین علی خیل
هافبک تهاجمی: عصمت شینواری، مصطفی زازی و شبیر يوسفي
مهاجم: فیصل شایسته

پیشبینی فوتبالنامه از این مسابقه پیروزی 2-1 افغانستان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر