۱۳۹۴/۳/۲۶

ارزیابی قبل از مسابقه: کمبودیا مقابل افغانستان



تیم ملی افغانستان در حالی به مصاف تیم ملی کمبودیا می رود که هر دو تیم بازی اول خود را با نتیجه سنگین به حریفان واگذار کرده اند.

کمبودیا در بازی اول در خانه خود با نتیجه 4-0 به سنگاپور باخته است و افغانستان نیز در کمال تعجب 6-0 از سوریه شکست خورده است.

معرفی تیم کمبودیا

تیم ملی کمبودیا از تیم های ضعیف آسیا به شمار می رود و نام و شهرت زیادی ندارد.

تیم کمبودیا در رتبه 178 رده بندی فیفا قرار دارد که 27 پله پایین تر از افغانستان است. اوهارا کوزونوری جاپانی مربی تیم ملی کمبودیاست که همین چند ماه پیش این پست را اشغال کرده است. او تا چند ماه پیش، مربی تیم ملی بوتان بود ولی با تیم بوتان نتوانست رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد.

همه بازیکنان تیم ملی کمبودیا در لیگ داخلی این کشور توپ می زنند. در مسابقه با سنگاپور بازیکنان 23 سال این کشور حضور نداشتند زیرا تیم 23 سال کمبودیا در مسابقات جنوب شرق آسیا مصروف بود. در مسابقه با افغانستان انتظار می رود 11 بازیکن 23 سال به تیم ملی خود بپیوندد که خود به معنی تغییر قابل ملاحظه در ترکیب این تیم خواهد بود.

با توجه به رده بندی پایین تیم کمبودیا در جدول فیفا، تیم کمبودیا در مرحله اول مقدماتی جام جهانی بازی کرده است. این تیم در مسابقه اول که در پنوم پن انجام شد با سه گل از سد ماکائو گذشته و در مسابقه برگشت نیز 1-1 با حریف مساوی کرد تا بتواند موفقانه به مرحله دوم راه پیدا کند.

تیم ملی کمبودیا قبل از شروع مسابقات مقدماتی جام جهانی چند مسابقه دوستانه و اردوی تمرینی برگزار کرده است. نتایج این تیم در زیر درج شده است:

کمبودیا 1 – 0 میانمار
کمبودیا 1 – 1 لائوس
کمبودیا 2 – 2 تیم 23 سال کمبودیا
ماکائو 1 – 1 کمبودیا
کمبودیا 3 – 0 ماکائو

امتیاز تیم کمبودیا این است که در خانه بازی می کند و از حضور تماشاچیان زیاد بهره می برد. هر چند در مسابقه قبلی این تیم حضور 63000 تماشاچی به کمک این تیم نیامد. با توجه به شکست سخت این تیم مقابل سنگاپور انتظار نمی رود به عین تعداد تماشاچی در مسابقه با افغانستان حضور داشته باشند، ولی باز هم باید منتظر حضور ده ها هزار تماشاچی را داشت. علاوتاً چمن ورزشگاه المپیک کمبودیا مصنوعی است که این خود می تواند کمکی برای تیم افغانستان باشد. هوای کمبودیا مرطوب و بارانی است و اگر باران شدید ببارد، چمن مصنوعی زیاد آسیب نمی بیند. علاوتاً، تیم افغانستان زمینی بازی می کند و چمن مصنوعی ضریب پاس های درست را بالا می برد.

انتظار می رود کمبودیا نیز متوجه ضعف در خط دفاع افغانستان را متوجه شده باشد و به همین دلیل به پاس های بلند رو آورد.
تاکتیک افغانستان

روحیه تیم ملی افغانستان بعد از شکست سنگین از سوریه بلند نیست. با این حال، این تیم برای کسب روحیه صد در صد به دنبال پیروزی در این مسابقه است. با در نظرداشت شرایط ایجاد شده در چند ماه اخیر، کسب نتیجه خوب از این مسابقه برای مربیان تیم ملی حیثیتی هست. اگر افغانستان بتواند در این مسابقه با چندین گل به پیروزی برسد، تیم ملی ابهت سابق خود را باز خواهد یافت و با روحیه آرام تر می تواند به مسابقه بعدی که با جاپان است آمادگی بگیرد. در غیر آن، وضعیت فوتبال ملی کشور از این هم آشفته تر خواهد شد.

تیم ملی افغانستان به احتمال زیاد تاکتیک بازی زمینی را تغییر نخواهد داد. بازیکنان افغانستان به دنبال کنترل توپ بر خواهند آمد.
با توجه به اینکه تیم کمبودیا تیم خیلی قدرتمندی به نظر نمی رسد، برای تیم ملی افغانستان لازم است تا بازی را آرام کند و اما به دنبال یک گل زود هنگام نیز باشد. یک گل زود هنگام می تواند روحیه تیم ملی بالا ببرد و زمینه را برای به ثمر رساندن گل های بیشتر آماده سازد. شوت های از راه دور نیز خالی از لطف نیست. تیم سنگاپور در مسابقه با کمبودیا از شوت های راه دور استفاده خوبی کرد و به گل نیز رسید.

در مسابقه با سوریه، هافبک های دفاعی افغانستان عملکرد خوبی نداشتند. آرش هاتفی و هم اباسین علی خیل دوندگی لازم را نداشتند و این باعث شد تا فشار زیاد روی خط دفاع افغانستان وارد شود. در اثر فشار بی امان روی خط دفاع بود که خط دفاع مجبور می شد توپ را به دروازه بان برساند و حداقل دو گل سوریه با استفاده از همین فرصت ها به ثمر رسید.

با توجه به عملکرد نه چندان خوب ضمیر داوودی در مسابقه با سوریه، انتظار می رود وی در ترکیب اولیه تیم ملی قرار نگیرد، اما به خاطر اینکه روحیه این بازیکن از این بیشتر خراب نشود، از وی به حیث بازیکن تعویضی استفاده کند. به جای او دو گزینه انوش دستگیر و سباوون قیوم وجود دارند. سید محمد هاشمی نیز یک گزینه دیگر است و با توجه به قد بلندی که دارد می تواند برای تیم ملی ما در دفع ضربات از راه دور کمبودیا، مفید واقع شود.

در خط میانی و خط حمله کار زیادی نمی شود کرد و شاید ضرورت به تغییر گسترده نیست. با این حال، اسکلیجیچ باید به بازیکنان خود فهمانده باشد که از آنها دوندگی بیشتری می طلبد و بازیکنان در هر جای زمین باید به کمک هم دیگر حاضر شوند.
در ترکیب تیم افغانستان، چهار بازیکن از داخل افغانستان نیز حضور دارند. به جز سید محمد هاشمی که می شود از وی در خط دفاع استفاده کرد، محمد انور گزینه خوبی در خط حمله است. البته استفاده از بازیکنان متعدد با در نظر داشت روند مسابقه تعیین می شود.

بازیکنان افغانستان از طرف دیگر باید متوجه داوران نیز باشند. در این مسابقه داوران عربستانی قضاوت خواهند کرد و داوران عرب نشان داده اند که در بعضی مواقع تصامیم عجیب و غریب می گیرند. دریافت یک کارت سرخ می تواند برای افغانستان کمر شکن باشد.

ترکیب احتمالی افغانستان در مسابقه با کمبودیا:

دروازه بان: فردین کوهستانی
خط دفاع: مصطفی حدید، انوش دستگیر، جلال الدین شریعتیار، حسن امین
هافبک دفاعی: اباسین علی خیل و سباون قیام
خط میانی: مصطفی آزادزوی، عصمت شینواری، شبیر یوسفی
خط حمله: فیصل شایسته

با توجه به اینکه افغانستان به دنبال پیروزی پر گل هست، شاید در ادامه مسابقه لازم باشد افغانستان یک مهاجم دیگر را نیز به ترکیب خود اضافه کند و در چنین موقعی، استفاده از محمد انور شاید گزینه خوبی باشد.

این مسابقه ساعت 4 عصر به وقت کابل از طریق تلویزیون طلوع به نشر می رسد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر