۱۳۹۴/۳/۱۴

افغانستان از شکست گریخت، اسکلیزیچ هم بدون باخت باقی ماند



در دومین دیدار تحت هدایت سلاون اسکلیزیچ، تیم ملی افغانستان در یک بازی سخت و نفس گیر توانست یک تساوی را از تیم ملی بنگلادش بگیرد.

به مجرد ورود بازیکنان به داخل زمین، باران شدید شروع شد و این باعث شد تا دو تیم نتوانند بازی طبیعی خود را به نمایش بگذارند.

اسکلیزیچ که سیستم 4-2-3-1 را باز هم مورد استفاده قرار داد چندین تغییر را در ترکیب تیم ملی افغانستان ایجاد کرد. در خط دفاع انوش دستگیر از ترکیب بیرون شده بود و به جای او سباوون قیوم وارد ترکیب شده بود. در خط میانی نیز به جای عصمت شینواری مدثر ذکریا مورد استفاده قرار گرفت.

بنگلادش در اوایل بازی تقریباً کنترل بازی را در اختیار داشت و با در نظر داشت شناختی که از زمین پر از گل و لای داکه داشت، از شرایط بهتر استفاده می کرد. بر عکس، بازیکنان تیم ملی افغانستان که برنامه بازی زمینی را داشتند به مشکل مواجه شدند و پاس های آنها به هم نمی رسید.

همان طور که انتظار می رفت بنگلادش در پی زدن گل زود هنگام بود و این تیم با استفاده از یک ضربه ایستگاهی و اشتباه فاحش فردین کوهستانی به گل رسید. فردین کوهستانی می توانست این ضربه را به سادگی جمع کند اما توپ از زیر دستان او از خط دروازه گذشت و در نتیجه بنگلادش پیش افتاد.

در ادامه نیمه اول بازی، تیم ملی افغانستان کم کم بازی خود را بهبود بخشید و به تدریج از پاس های هوایی استفاده کرد. پانزده دقیقه آخری بازی در اختیار افغانستان بود و افغانستان می توانست نه تنها گل تساوی را به ثمر برساند، بلکه به گل پیروزی بخش نیز برسد. با این حال، فرصت ها از دست رفت و افغانستان هم چنان عقب باقی ماند.

نیمه دوم در حالی شروع شد که باران متوقف شده بود و زمین مسابقه اندکی خشک شده بود.

اسکلیزیچ با معرفی مصطفی زازی و مصطفی حدید در صدد کنترل بازی شد و این تغییرات در بازی تیم افغانستان نمایان بود. محمد انور اکبری نیز بازی خوبی داشت و چندین بار حملات خوبی را روی تیم بنگلادش انجام داد.

در ادامه مسابقه تیم بنگلادش به انجام خطا و بازی فزیکی ادامه داد و هم چنین در صدد تلف کردن وقت بود. در این میان فیصل شایسته از ناحیه پا و سپس سر مصدوم شد و مجبور شد دور سر خود بانداژ بپیچاند.

شرایط بد زمین روی فزیک بازیکنان افغانستان نیز تاثیر گذاشته بود و یک تعداد بازیکنان افغانستان خسته به نظر می رسیدند. در اواخر نیمه دوم عصمت شینواری به جای شبیر یوسفی به زمین آمد و در دقیقه آخر مسابقه ثابت شد که او تعویض طلایی اسکلیزیچ است. شینواری روی یک پاس زیبا افغانستان را به گل رساند.

این مسابقه از جهت اینکه به مقصد آماده سازی تیم ملی برای مسابقات مقدماتی جام جهانی تنظیم شده بود، اهمیت داشت. با اینکه تیم افغانستان در شرایط بارانی و بد زمین مشکل داشت، اما این یک درس خوب برای تیم ملی در مسابقات آینده است. کمبودیا نیز شرایط مشابه به مالدیو دارد و احتمال اینکه در بازی کمبودیا نیز شرایط مشابه ایجاد شود، وجود دارد.

نکته دیگری که از این مسابقه می شود برداشت کرد این است که افغانستان نیمکت ذخیره خود را قوی ساخته است. در گذشته افغانستان از این ناحیه آسیب پذیر بود در حالی که امروز مشاهده شد که بازیکنان نیمکت ذخیره هیچ کمبودی از بازیکنان ترکیب اصلی ندارند.

از طرف دیگر این را نیز باید اذعان کرد که بازیکنان افغانستان باید روی سرعت خود بیشتر کار کنند. در بسا موارد بازیکنان افغانستان نمی توانستند خود را به توپ برسانند و به سادگی توپ را از دست می دادند.

در مقایسه با بازی با لائوس، به نظر می رسد چیدمان ترکیب افغانستان در آن بازی بهتر بوده است. انتظار می رود با آمدن منصور فقیریار و حسن امین در ترکیب اصلی تیم، تیم ملی جان تازه ای بگیرد.

تیم ملی در حالی فردا به سوی مشهد پرواز می کند که هشت روز وقت دارد روی نقاط ضعف خود کار کند. افغانستان در مشهد هیچ بازی دوستانه ای را تنظیم نکرده، هر چند بهتر بود یک بازی دوستانه با تیم های لیگ برتری ایران یا یک تیم منتخب از ولایت خراسان ایران تنظیم می شد. بر علاوه، گفته می شود که ویدیو آنالیست تیم ملی به عمان سفر می کند تا مسابقه تیم های ملی سوریه و عمان را که به تاریخ پنجم ماه جون برگزار می شود، از نزدیک مشاهده کند. توصیه های او نیز برای تیم ملی بدون فایده نخواهد بود.

افغانستان روز یازدهم ماه جون در مشهد میزبان تیم ملی سوریه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر