۱۳۹۴/۱/۱۳

فدراسیون باید بر معیارها تاکید کند


تیم ملی افغانستان مسابقات مهمی در دو سال آینده پیش روی دارد. از مسابقات مقدماتی جام جهانی گرفته، مسابقات دوستانه با تیم های قوی و مسابقات قهرمانی مرکز آسیا که قرار است سال آینده برگزار شود. برای این مسابقات افغانستان باید بهترین ها را به میدان بفرستد، هم از کدر رهبری و هم از بازیکنان. 

فدراسیون فوتبال قدم اول را برداشته و مربی آلمانی برای تیم استخدام کرده است. هنوز عملکرد سلاون اسکللیجیچ در قالب مسابقات تیم ملی مشاهده نشده تا در مورد او قضاوت شود. اما با توجه به شناخت وی از فوتبال اروپا، وی توانسته یک تعداد بازیکنان خوب افغان را جذب تیم کند و یک فیزیو خوب آلمانی را نیز به تیم ملی  آورده است. 

فدراسیون در قسمت تنظیم مسابقات دوستانه هم بد عمل نکرده است. مسابقه بعدی افغانستان روز 22 اپریل در مقابل بحرین است، اما ضرورت است فدراسیون یک مسابقه دوستانه با یک حریف ضعیف تر و قبل از مسابقه با بحرین تنظیم کند تا مربی جدید بتواند عملکرد بازیکنان خود را در یک مسابقه رسمی ارزیابی کند. 

اما مهمتر از همه انتخاب بازیکنان است. روی یک اصل اکثریت مردم موافقتت دارند: بهترین بازیکنان افغان باید در ترکیب تیم ملی قرار داشته باشند. 

بر علاوه بازیکنان داخلی، افغانستان بازیکنان خوبی در خارج دارد. مربی تیم ملی باید فرصت این را داشته باشد تا عملکرد همه بازیکنان که شانس انتخاب شدن به تیم ملی را دارند مشاهده کند و بعد تصمیم به دعوت آنها کند. 

مسابقات مقدماتی 23 سال همین چند روز پیش تمام شد و تیم افغانستان عملکرد نسبتاً مناسبی داشت. یک تعداد بازیکنان 23 سال در این تیم خوب درخشیدند. سرمربی تیم ملی به یقیین باید نظر حسین صالح، مربی تیم 23 سال، را بگیرد و بهترین های تیم 23 سال را به تیم ملی دعوت کند. مسابقات ایران تجربه خوبی برای بازیکنان تیم ملی 23 است که اکثرشان برای اولین بار در مسابقات رسمی بازی کرده اند. 

از طرف دیگر، ویدیوهای مسابقات تورنمنت روشن در فصل پیش و تورنمنت بهاری جلال آباد وجود دارد و مربیان تیم ملی می توانند با ارزیابی ویدیوها بهترین ها را به تیم ملی دعوت کنند. 

انتخاب بازیکنان خارج از کشور هم باید دو مرحله را طی کند. در قدم اول، بازیکنان خوبی که در تیم های عالی بازی می کنند باید بدون چون و چرا در مسابقات دوستانه تیم ملی دعوت شوند. اما در مورد سایر بازیکنان بعد از یک اردوگاه در اروپا باید تصمیم گیری شود. در این میان، استعداد های خوبی شاید وجود داشته باشد که هنوز کشف نشده اند و باید از کنار استعدادهای ناشناخته با بی پروایی نگذشت. 

معیار انتخاب بازیکنان عملکرد بازیکنان در داخل زمین است، اما اخلاق و روحیه همکاری بازیکنان نیز خیلی اهمیت دارد. فوتبال یک بازی تیمی است و اگر 11 بازیکن با هم همکاری نکنند و یا به هم بدبین باشند، تیم موفق نخواهد شد. 

مسائلی چون انتخاب کاپیتان و شماره پیراهن واقعاً فرعی هستند و نباید این طور مسائل پیش پا افتاده در عملکرد تیم ملی سکتگی ایجاد کنند. مربی تیم ملی حرف آخر را باید در انتخاب کاپیتان و اختصاص شماره پیراهن به مربیان داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر