۱۳۹۴/۲/۴

تیم ملی در بی سرنوشتی؛ آیا اسکلیجیچ جادو خواهد کرد؟


در حالی هر روز به مسابقات مقدماتی جام جهانی نزدیک می شویم که تیم ملی افغانستان آمادگی های لازم به این مسابقات را ندارد. 

افغانستان با تیم های جاپان، سنگاپور، سوریه و کمبودیا هم گروه شده است و اولین مسابقه افغانستان روز 11 جون (21 جوزا) در برابر سوریه انجام می شود. افغانستان اولین مسابقه اش را در حالی باید میزبانی کند که هنوز معلوم نیست کدام کشور مسابقات افغانستان را میزبانی خواهد کرد. مسابقه دوم افغانستان به تاریخ 16 جون (26 جوزا) در برابر کمبودیا انجام می شود. 

برای آماده سازی تیم ملی و حضور قدرتمند افغانستان در این مسابقات، به دو موضوع باید تاکید زیاد شود:

اول: افغانستان باید کشوری که مسابقاتش را میزبانی می کند هر چه عاجل تر مشخص سازد. در حالی که فدراسیون فوتبال افغانستان اعلان کرده است که گزینه اول برای آنها کشور ایران است، هنوز هیچ اعلانی در این مورد صورت نگرفته است. نقطه قابل نگرانی این است که کشورهای سوریه و عراق نیز خواهان این شده اند که مسابقات خانگی آنها در ایران صورت گیرد. اما به نظر نمی رسد ایران بتواند بر علاوه مسابقات خود، مسابقات سه کشور را میزبانی کند.

ایران، به دلیل اینکه ملیونها افغان را در خود جای داده، بهترین گزینه برای تیم ملی افغانستان است. در حضور هزاران تماشاچی افغان، شیران خراسان خود را در خانه احساس خواهند کرد. روی همین دلیل است که فدراسیون فوتبال باید از روابط کاری و شخصی استفاده کرده و فدراسیون فوتبال ایران را قانع سازد تا مسابقات افغانستان در ایران میزبانی شود. افرادی چون احمد ضیا مسعود، داکتر عبدالله عبدالله و یا صلاح الدین ربانی می توانند به سادگی با برقراری تماس با مقامات ایرانی، از ایران خواهش کنند این امر انجام شود.

مسابقات تیم افغانستان مقابل سوریه (11 جون) و مقابل جاپان (8 سپتمبر) در روزهایی انجام می شوند که یا تیم ایران مسابقه ندارد و یا هم مسابقه خانگی ندارد. به همین دلیل، این دو مسابقه را می توان در تهران برگزار کرد. اما در روزهایی که افغانستان با کمبودیا (12 نوامبر) و سنگاپور (29 مارچ) مسابقه دارد، تیم ایران نیز در تهران میزبان حریفان خود است. روی همین دلیل، به نظر نمی رسد ایران علاقه مند باشد میزبانی مسابقات افغانستان را در تهران تقبل کند. در آن صورت، بهترین گزینه برای میزبانی مسابقات افغانستان شهر مشهد است. 

شهر مشهد تنها چند ساعت از هرات دور است و جمعیت بزرگ افغانها را در خود جای داده است. ورزشگاه ثامن این شهر هر چند چمن خیلی خوبی ندارد، اما 35000 تماشاچی را در خود جای می دهد. 

دوم: اما نکته دوم به ارتباط آمادگی تیم ملی افغانستان است. از زمانی که اسکلیجیچ مربی افغانستان شده است، وی نتوانسته هدایت تیم ملی را در یک مسابقه دوستانه در دست گیرد. مسابقه با قرغیزستان به سبب بارش برف زیاد لغو شد و مسابقه دوستانه با بحرین که برای امروز تنظیم شده بود اصلاً انجام نشد. 

فدراسیون فوتبال افغانستان گفته است که مسابقاتی با تیم های بحرین، لبنان و مالدیو روی دست است، هر چند زمان انجام این مسابقات هنوز معلوم نیست. قبلاً اعلان شده بود که افغانستان با تیم 23 سال جاپان نیز مسابقه خواهد داد که این مسابقه به سبب هم گروه شدن افغانستان با جاپان، اکنون لغو شده است. 

به همین ترتیب، فدراسیون فوتبال افغانستان در صدد این بوده تا به روز ششم ماه می، کابل میزبان تیم ملی تاجیکستان باشد. با این حال، در تماسی که فوتبالنامه با فدراسیون فوتبال تاجیکستان داشت، این فدراسیون این موضوع را شایعه خواند و در پاسخ نوشت که در این تاریخ مسابقات لیگ تاجیکستان انجام می شود و تیم ملی تاجیکستان هیچ مسابقه ای ندارد. 

برای آماده سازی تیم افغانستان به مسابقات مقدماتی جام جهانی، افغانستان در همین یک یا دو هفته آینده باید مسابقه برگزار کند و چند مسابقه دیگر را نیز در اواخر ماه می انجام دهد. اسکلیجیچ باید این فرصت را داشته باشد تا بازیکنان خود را هر چه زودتر در مسابقات رسمی آزمایش کند و ترکیب خوبی در مسابقات اخیر ماه می آماده سازد. 

فدراسیون فوتبال افغانستان متاسفانه به طرف آماده سازی درست تیم ملی در حرکت نیست. هم فدراسیون و هم علاقه مندان فوتبال کشور باید این نکته را درک کنند که سلاون اسکلیجیچ جادوگر نیست و با جادو نمی تواند تیم افغانستان را موفق سازد. وی باید فرصت آماده سازی تیم افغانستان را داشته باشد. مسابقات دوستانه باید هر چه زودتر برگزار شوند تا مرحله آماده سازی تیم ملی رسماً آغاز گردد. 

مسابقات دوستانه نیز باید طوری عیار شوند که شرایط و فلسفه بازی حریفان افغانستان مورد نظر باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر