۱۳۹۴/۱/۲۶

ضعف اداره یا جنجال های داخلی فدراسیون؟ مسابقه دوستانه با بحرین لغو شد


سکرتر جنرال فدراسیون فوتبال افغانستان امروز گفته است که مسابقه دوستانه میان تیم های ملی افغانستان و بحرین که به روز 22 اپریل تنظیم شده بود، در این تاریخ انجام نمی گیرد. علیرضا آقازاده دلیل این امر را مصروفیت بیش از حد تیم بحرین در مسابقات عنوان کرده است. این در حالی است که تیم بحرین هیچ مسابقه دیگری در یک ماه آینده ندارد.

با توجه به اینکه فدراسیون از هفته ها پیش از انجام این مسابقه خبر داده بود و حتی قرار بود بازیکنان به تاریخ 18 اپریل به طرف منامه پرواز کنند، استدلال سکرتر جنرال فدراسیون فوتبال منطقی به نظر نمی رسد.

لغو این مسابقه می تواند ناشی از دو حالت باشد.

اول – ضعف اداره: فدراسیون فوتبال افغانستان تا اکنون در چندین مورد نشان داده است که در تنظیم مسابقات و مدیریت تیم ملی موفق نیست و لغو مسابقه با بحرین نیز می تواند یک مثال دیگر این ناکامی باشد. به عنوان مثال، تیم ملی فوتبال افغانستان در مسابقات مقدماتی جام چلنج در لائوس به نان صحی و مناسب دسترسی نداشت و در مسابقات چلنج کاپ نیز ساعت ها در زیر باران منتظر بود تا به محل مسابقه برسد. بر علاوه، سال گذشته فدراسیون فوتبال افغانستان بدون کدام دلیل منطقی محل مسابقه دوستانه با قرغیزستان را که قرار بود کابل باشد به دوبی تغییر داد. هم چنین، تنها چند هفته قبل که قرار بود تیم افغانستان با قرغیزستان در شهر اوش مسابقه دهد، از یکی از بدترین شرکتهای هوایی، فلای دوبی، تکت اخذ شد. در این طیاره به مسافرین حتی نان و آب داده نمی شود و تقسیم اوقات آن معمولاً منظم نیست. 

فدراسیون فوتبال باید هفته ها پیش مسابقه با بحرین را نهایی می ساخت و نه اینکه همه چیز را به دقیقه آخر می گذاشت.
دوم – جنجال های داخلی فدراسیون: از زمان تقرر سلاون اسکلیجیچ به حیث سرمربی تیم ملی افغانستان، یک تعداد مقامات فدراسیون و بازیکنان تیم ملی با این تقرر مخالفت کرده اند و در مصاحبه های مختلف این اعتراض را بیان کرده اند. به نظر می رسد لغو مسابقه با بحرین نیز در راستای همین اختلافات خلاصه شود. 

با اینکه لیست بازیکنان تیم ملی به فدراسیون فوتبال داده شده، اما یک تعداد مقامات فدراسیون که خود ادعای رهبری تیم ملی را دارند با این ترکیب مخالفت کرده اند و خواهان جای دادن بازیکنان که قبلاً از تیم خدا حافظی کرده اند، در ترکیب تیم ملی هستند.
این موضوع دو چیز دیگر را نیز واضح می سازد: ضعف اداره فدراسیون و ارزش نداشتن سرنوشت تیم ملی برای یک عده مقامات فدراسیون. 

از رئیس فدراسیون فوتبال توقع می رود جلو دخالت های بیجای کسانی را که خود منافع شخصی دارند را بگیرد و به جای آن به آماده سازی تیم ملی افغانستان به مسابقات مقدماتی جام جهانی توجه کند. آقاي كريم با موافقت به آوردن يك مربي خارجي يك قدم بزرگ و مثبت در جهت رشد فوتبال افغانستان برداشته است، اما وي بايد مانع نابساماني ها نيز بشود. افغانستان با تیم های جاپان، سنگاپور، سوریه و کمبودیا هم گروه شده است. اگر قرار باشد افغانستان امیدی به رسیدن به مرحله بعد مسابقات مقدماتی جام جهانی و جام ملت های آسیا داشته باشد، باید تفرقه و دو گانگی را از فوتبال کشور دور کند. منافع افغانستان از منافع شخصی برتر است. 

درست است که افغانستان اکنون یک مربی خارجی دارد، اما مربی خارجی جادو نمی کند و اگر با وی کمک نشود، هیچ کاری را به پیش برده نمی تواند. مربی جدید تیم ملی تا حال ثابت کرده در امر جذب بازیکنان به تیم ملی موفق بوده و تمرینات فشرده ای را به تیم ملی در دوبی تحمیل کرده است، اما متاسفانه تا حال وی نتوانسته یک مرتبه هم تیمش را در مسابقات رسمی آزمایش کند و توانایی های بازیکنانش را در میدان عمل مورد ارزیابی قرار دهد. 

تیم ملی کشور اولویت فدراسیون فوتبال باید باشد و هر چه زودتر باید مسابقات دوستانه تنظیم شود تا هماهنگی لازم میان بازیکنان تیم ملی بوجود آید. اگر فدراسیون بتواند به شکل قابل قبول مسابقات دوستانه تنظیم کند و از تیم ملی حمایت کند، شانس بالقوه وجود دارد که افغانستان روی کسب مقام دوم گروه پنجم مقدماتی رقابت جدی کند و حداقل خود را به جام ملت های آسیا برساند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر