۱۳۹۲/۱۲/۱۴

پنجم مارچ و فرصت از دست رفته برای مسابقه دوستانه


امروز پنجم مارچ تنها روز فیفا قبل از مسابقات چلنج آسیاست که تیم ها می توانند همه بازیکنان خود را در مسابقات دوستانه ملی مورد استفاده قرار دهند، اما تیم ملی افغانستان در این روز مسابقه ای ندارد. 

امروز مجموعاً 110 کشور جهان در 55 مسابقه دوستانه در برابر هم قرار می گیرند. علاوتا، در آسیا 18 تیم ملی دیگر در رقابت های مقدماتی جام ملت های آسیا مصروف هستند. امروز هم چنین تیم ملی فلیپین با تیم آذربایجان در دوبی مسابقه دوستانه دارد.

برنامه قبلی این بود تا مسابقه دوستانه میان تیم های ملی پاکستان و افغانستان در این روز در شهر لاهور پاکستان انجام شود. اما بعداً آوازه هایی مطرح شد که مسابقه با پاکستان به 14 اپریل به تاخیر افتیده و روز پنجم مارچ افغانستان با تاجیکستان بازی می نماید. 

اما به نظر می رسد در جلسه ای که به ریاست کرام الدین کریم، رئیس کمیته المپیک و فدراسیون فوتبال دایر گردید، همه چیز به هم خورد. در این جلسه فیصله به این شد روز پنجم مارچ افغانستان با هند مسابقه دهد و هم چنین از تاجیکستان دعوت به عمل آید تا روز 21 مارچ که مصادف است با نوروز در شهر کابل با افغانستان مسابقه دوستانه برگزار نماید. به همین ترتیب، مسابقه دوستانه با پاکستان نیز به 10 روز قبل از آغاز مسابقات چلنج موکول شود. 

هر چند این برنامه در روی کاغذ خوب به نظر می رسد،  اما در عمل هند روزها قبل برنامه مسابقه دوستانه با بنگلادش را در روز پنجم مارچ نهایی ساخته بود. به سبب دیدار سپ بلاتر از تاجیکستان به روزهای 24 و 25 مارچ، فدراسیون فوتبال تاجیکستان هم دعوتنامه افغانستان را برای بازی در روز نوروز را رد کرد. 

دبیر کل فدراسیون فوتبال سپس در پی تنظیم یک مسابقه دوستانه برای امروز شد اما وی نتوانست مسابقه ای را برای امروز تدارک ببیند. مهم ترین دلیل عدم موفقیت وی نیز وقت کمی بود که وی در اختیار فدراسیون مقابل می گذاشت. 

مسابقه دوستانه پنجم مارچ از آن جهت مهم بود که مربیان افغانستان می توانستند بازیکنان که نتوانستند در اردوگاه قطر اشتراک ورزند را به تیم ملی دعوت نموده و آنها را در جریان بازی محک بزنند. تا قبل از شروع مسابقات جام چلنج، چنین فرصت دیگری وجود ندارد. 

با این حال، این می تواند درس بزرگی برای فدراسیون فوتبال باشد. تنظیم مسابقات به ماه ها برنامه ریزی و وقت ضرورت ندارد و نباید مقامات فدراسیون بدون اینکه معلومات کافی در اختیار داشته باشند، برنامه های از قبل تعیین شده را به هم بریزند. بازنده اصلی چنین تصامیم، تیم ملی است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر