۱۳۹۴/۳/۱۰

مسابقه با لائوس، آغاز دوران جدید فوتبال ملی



سلاون اسکلیزیچ امروز در اولین مسابقه رسمی تیم ملی کشورمان را رهبری خواهد کرد. اما او تنها نیست و 13 بازیکن نیز برای اولین بار پیراهن تیم ملی را در یک مسابقه رسمی به تن می کنند.


افغانستان دوره جدیدی از فوتبال خود را تجربه می کند. حضور در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی را افغانستان هرگز قبل از این تجربه نکرده است. مسابقات مهمی پیش روی افغانستان است. تقابل افغانستان مقابل جاپان در ورزشگاه آزادی تهران شاید نقطه عطفی در فوتبال کشور باشد، جایی که انتظار می رود شاهد حضور صد هزار تماشاچی افغان باشد.


اما قدم های اول را باید اول برداشت. تقابل با تیم های مثل جاپان، سوریه، سنگاپور و کمبودیا آن قدر هم ساده نیست. آمادگی می خواهد و ترتیبات منظمی برای تیم ملی باید گرفته شود.


اولین گام ها هر چند لرزان لرزان، اما برداشته شده اند. استخدام سلاون اسکلزیچ ابتدائی ترین اقدام بود. او توانسته است یک تعداد بازیکنان خوب را کنار هم گرد آورد و وی وعده یک بازی هماهنگ و تماشاگر پسند را داده است. هر چند قبل بر این نیز مربیان خارجی با تیم ملی بوده اند، اما این مربیان بیشتر نقش مشاور را داشته اند تا مربی که تمام صلاحیت را خودش داشته باشد. سلاون اسکلیزیچ هم چنین در کنار خود مربی دروازه بانها، فزیوتراپیست و ویدیو آنالیست را نیز به همراه دارد که همه می توانند وی را در آماده سازی شیران خراسان همکاری کنند. علی عسکر لعلی نیز که با فوتبال افغانستان و منطقه آشناست کمک فوق العاده ای به اسکلیزیچ خواهد کرد.


بازیکنان که هم اکنون در لائوس حضور دارند در زیر درج شده اند:


دروازه بانها:
منصور فقیریار
مرتضی علی بیک
فردین كوهستاني
مدافعین
جلال الدین شریعتیار
مصطفی حدید
انوش دستگیر
سید محمد هاشمی
سید نوید نادم
ضمیر داوودی
سباوون قیام
خط میانی
مصطفی آزادزوی
شبیر یوسفی
عصمت شینواری
آرش هاتفی
مصطفی زازی
کنشکا طاهر
اباسین علی خیل
نور الله امیری
محمد فردین حكيمي
مهاجمین
محمد انور
سنجر احمدی
مدثر ذکریا
فیصل شایسته


اطلاعات زیادی در مورد یک تعداد این بازیکنان وجود ندارد و تنها باید منتظر بود و دید که این بازیکنان در مسابقات دوستانه مقابل لائوس و بنگلادش چگونه ظاهر خواهند شد. به همین سبب، چیدمان ترکیب یازده نفره تیم ملی فوتبال افغانستان خیلی هم ساده نیست، اما به نظر می رسد اسکلیزیچ توانسته است در هر پست، حداقل دو بازیکن مناسب را پیدا و جذب تیم ملی نماید.


از طرفی گزارشها از تمرینات تیم ملی حاکی از این است که سلاون اسکلیزیچ سیستم همیشگی تیم افغانستان یعنی 4-4-2 را به کار نخواهد گرفت. او علاقه مند سیستم 4-5-1 یا 4-2-3-1 است. با توجه به اینکه تیم افغانستان هنوز مهاجمین تمام کننده ندارد شاید بهترین گزینه همین باشد. افغانستان در خط میانی بازیکنان شایسته زیادی دارد و می تواند در یکی از این دو سیستم از آنها کمال استفاده را ببرد.


ترکیب زیر شاید مشابقه به آنچه باشد که سلاون اسکلیزیچ امروز در مسابقه با لائوس استفاده کند.


دروازه: منصور فقیریار
خط دفاع: جلال الدین شریعتیار، انوش دستگیر، سید محمد هاشمی، ضمیر داوودی
خط میانی: مصطفی آزادزوی، شبیر یوسفی، آرش هاتفی، اباسین علی خیل، مدثر ذکریا
خط حمله: فیصل شایسته


در هر مسابقه دوستانه تیم ها با موافقه هم می توانند تا هفت بازیکن را تعویض نمایند که این خود فرصت خوبی برای اسکلیزیچ می دهد تا بازیکنان بیشتری را امتحان کند.


این یک ترکیب قوی است و می تواند کنترل بازی را به دست بگیرد، اما به این هم ارتباط می گیرد که اسکلیزیچ تا چه اندازه توانسته باشد هماهنگی لازم را میان بازیکنان خود ایجاد کند.


مسابقه امروز با لائوس نشان خواهد داد که تیم افغانستان تا چه حد آماده است، در کدام ساحات ضعف دارد و باید چه کارهای دیگری بشود تا تیم ملی در بازی با سوریه آماده شود.


همان طور که مربیان تیم ملی وعده داده اند، انتظار یک بازی تماشاگر پسند را باید داشت، هر چند پیروزی برای اسکلیزیچ هم بی اهمیت نیست. پیروزی او را به حیث مربی قوی که توانسته در مدت کوتاهی تیم خوبی آماده سازد ثابت خواهد ساخت و از طرفی حواشی های چند ماه اخیر را از خاطره ها پاک خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر