۱۳۹۴/۳/۵

انقلاب در فوتبال بلخ، هفت تیم به دسته پایینتر سقوط داده شدند


لیگ برتر فوتبال بلخ در حالی آغاز شده است که هفت تیم به اساس فیصله کمیته اجرایوی فدراسیون فوتبال افغانستان به دسته اول سقوط داده شدند. 

ماجرا از آنجا آغاز می شود که به تاریخ بیستم ماه حمل امسال فدراسیون فوتبال بلخ از تمام تیم های لیگ برتری این ولایت خواسته است تا با ثبت نام و اشتراک در جلسه قرعه مسابقات لیگ برتر  آمادگی خود برای اشتراک در مسابقات لیگ برتر را نشان دهند. با این حال، تیم های صحت عامه، قوماندانی امنیه، اردو، ام البلاد، باختر، آزادی و یکصد بستر در این جلسه حضور نیافتند. دلیل عمده عدم حضور این تیم های عدم موافقت این تیم ها به ادامه کار رئیس فدراسیون فوتبال بلخ عنوان شده است. 

تنها دو روز بعد از این واقعه، فدراسیون فوتبال بلخ با ارسال مکتوبی به فدراسیون فوتبال افغانستان خبر از عدم حضور این تیم ها داده و با غلو گفته است که این تیم ها از تمامی قوانین و مقررات فدراسیون فوتبال بلخ و فدراسیون فوتبال افغانستان انصراف داده اند!

فدراسیون فوتبال افغانستان نیز فردای همان روز با پاسخ به مکتوب فدراسیون بلخ نگاشته است که کمیته اجرایوی فدراسیون فوتبال افغانستان به این تصمیم رسیده است که به اساس قانون و آیین نامه انضباطی این هفت تیم مرتکب تخطی شده اند و باید در این فصل در یک دسته پایین تر بازی نمایند. به جای این هفت تیم، هفت تیم از دسته اول به لیگ برتر صعود داده شده اند. 

نکته قابل تعجب در این مکتوب این است که کمیته اجرایوی ابلاغ داشته که بازیکنان این هفت تیم آزاد می باشند و می توانند در هر تیمی که خواسته باشند ثبت نام نمایند. در حالی که صلاحیت امضا و فسخ قرارداد با بازیکن را تنها باشگاه های مربوطه دارند و نه کمیته اجرایوی فدراسیون فوتبال. 

در همین حال، چند روز پیش بازیکنان و هیات مدیره تیم های که به لیگ پایین تر سقوط داده شده اند در یک تجمع اعتراضی این اقدام را غیر قانونی خواندند. اعتراض کنندگان مدعی اند که محمد اسحق، رئیس فدراسیون فوتبال بلخ، تنها برای مدت یک سال انتخاب شده است و اکنون دوره کاری او به پایان رسیده است. این در حالی است که رئیس فدراسیون بلخ به این عقیده است که مدت کاری وی چهار سال است و انتخاب او برای دوره کاری چهار ساله انجام شده است. 

در این میان، نکته دیگری نیز قابل تعمق است. تصمیم سقوط هفت تیم به دسته پایین تر را کمیته اجرایوی گرفته است. در حالی که این طور تصامیم باید توسط کمیته انضباطی اخذ شود. 

ماده 39 اساسنامه فدراسیون فوتبال افغانستان مشعر است "کمیته انضباطی صلاحیت دارد تا در قسمت هر نوع نقض اساسنامه AFF و یا قوانین و شرایط بازی تصمیم گیری نماید، در صورتیکه مربوط به اداره دیگری نمی شود."

ماده چهلم اساسنامه فدراسیون فوتبال در مورد تحریم ها و مجازات های مختلف بوده و در این میان سقوط تیم ها از دسته بالاتر به پایین تر نیز از جمله مواردی است که کمیته انضباطی می تواند در این مورد تصمیم گیری نماید. 

با توجه به اینکه این موضوع مرتبط به تخطی از اساسنامه فدراسیون فوتبال پنداشته می شود، لازم بود تا اعتراض این هفت تیم در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال مطرح می شد و در صورت اعتراض تصمیم نهایی را کمیته استیناف کمیته انضباطی اتخاذ می کرد. 

اما این را نیز نباید از از یاد برد که فضای فوتبالی افغانستان کم کم انتخاباتی شده است. انتخابات فدراسیون فوتبال افغانستان قرار است اوایل سال 2016 انجام شود. در انتخابات فدراسیون نمایندگان ولایتی حق رای دارند و همین موضوع باعث شده است تا هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به دنبال حذف کسانی باشد که ممکن است با انتخاب مجدد آنها موافق نباشد و در مقابل به دنبال ابقاء و جذب کسانی باشد که با انتخاب مجدد هیات رئیسه فعلی موافق باشند. 

ماه های آینده شاهد تحرکات بیشتری به ارتباط انتخابات فدراسیون فوتبال افغانستان خواهیم بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر