۱۳۹۴/۱/۹

نباید از تیم ملی ۲۳ سال توقع پیروزی مقابل ایران را داشته باشیم


تیم ملی امید کشورمان فردا ساعت ۵ عصر در ورزشگاه آزادی به مصاف تیم ایران می رود. افغانستان برای صعود به مرحله بعد به پیروزی مقابل ایران ضرورت دارد. در این صورت تیم امید کشورمان ۷ امتیازی می شود و باید امید داشته باشد که عربستان هم در بازی نهایی خود از ایران شکست بخورد. بدین ترتیب، ایران به حیث تیم اول و افغانستان به حیث تیم دوم گروه خواهند بود. هر چند تیم دوم گروه تنها ۵۰٪ شانس صعود به مرحله بعد دارد. 

اما گفتن این همه آسان است و پیروزی مقابل ایران مشکل. تیم امید ایران یکی از تیم های مدعی صعود به المپیک ریو است. ایران سرمایه گذاری زیادی روی تیم ۲۳ سال خود کرده است. تیم امید ایران قبل از شروع مسابقات گروه سوم دو اردوگاه تمرینی در ترکیه و کویت برگزار کرد و چندین مسابقه دوستانه با کشورهای مطرح جهان انجام داد. 

تیم ایران با تیم های ۲۳ سال آلبانیا، عمان، میانمار، کویت و چندین باشگاه از کشورهای مختلف مسابقه دوستانه برگزار کرده و در همه مسابقات هم پیروز شده است. جالب است تیم ملی امید ایران تحت مربیگری خاکپور تا حال هیچ شکستی را تجربه نکرده است. 

در ترکیب تیم امید ایران بازیکنان مهمی چون علیرضا جهانبخش و سردار آزمون توپ می زنند که در جام جهانی برازیل و جام ملت های آسیا استرالیا تیم ملی ایران را همراهی می کردند. مسابقات مقدماتی ۲۳ سال آسیا برای ایران آنقدر مهم بود که برخلاف نظر سرمربی تیم ملی ایران که خواسته بود آزمون و جهانبخش تیم ملی این کشور را در مسابقات دوستانه با چیلی و سویدن همراهی کنند، این دو بازیکن در ترکیب تیم ۲۳ سال این کشور باقی ماندند. 

سایر بازیکنان تیم ۲۳ سال ایران در تیم های لیگ برتری ایران بازی می کنند. ایران یکی از لیگ های خوب آسیایی را دارد.
تیم ۲۳ سال ایران در دو بازی اول خود در مقابل نپال و فلسطین نتایج خیره کننده ای داشته است. ایران در بازی اول نپال را با پنج گل نقره داغ کرد و فلسطین هم روز گذشته تن به شکست ۳-۰ داد. فردا یقینا برای کسب یک نتیجه ساده به میدان خواهد رفت.
اینها همه شوادی بر قوت تیم ملی ایران دارد. 

اما تیم ملی ۲۳ سال کشورمان هم بالاتر از توقع ظاهر شده است. هر چند در مسابقه اول با فلسطین، ما نتوانستیم نتیجه مطلوبی بگیریم و ۲-۰ بازی را واگذار کردیم اما پیروزی مقابل نپال که با همین تفاوت حاصل شد و تساوی روز گذشته مقابل عربستان سعودی نتایج خوبیست. 

در این میان، مهاجرین کشورمان یار دوازدهم شیران خراسان شدند. آنها با شور و شعف زاید الوصفی به ورزشگاه ها رفتند و در هر حالت تیم ملی امید کشورشان را همراهی کردند. انتظار می رود فردا نیز سکوهای ورزشگاه آزادی پر از مشوقین پر شور افغان باشد. چیزی که به نظر می رسد مربی و رسانه های ایران نیز از آن واهمه دارند. در بازی فردا تیم ملی افغانستان عملاْ مانند یک میزبان تشویق خواهد شد در حالی که انتظار نمی رود تماشاچیان زیادی برای تشویق تیم ۲۳ سال ایران به ورزشگاه آزادی بروند. 

در بازی فردا افغانستان یک تیم نوپا را در اختیار دارد. برای یک تعداد بازیکنان افغان این اولین سفر خارجی در قالب تیم های ملی است. بر علاوه تیم ایران یک تیم قوی آسیایی است. از همین روی توقع مان از تیم ملی امید کشورمان باید خیلی بالا نباشد.
ما نباید توقع داشته باشیم تیم ملی امید کشورمان ایران را شکست دهد. این کار تنها با معجزه امکان پذیر است. 

در عوض کادر مربیگری تیم ملی امید افغانستان باید برای کسب یک نتیجه آبرومندانه به میدان برود. کسب یک تساوی که در نتیجه دفاع کامل حاصل می شود بهترین نتیجه می تواند باشد، اما اگر تیم ملی ۲۳ سال افغانستان فردا به تیم ملی امید ایران هم ببازد چیز زیادی از ارزش های جوانان ما کم نمی شود. مهم این است که تیم ملی ۲۳ سال افغانستان یک بازی خوب و شایسته را از خود به نمایش بگذارد. تیم ملی ۲۳ سال با یک پیروزی و یک تساوی توقعات را بر آورده کرده است و فردا باید بدون اینکه تحت فشار باشد بازی کند. 

ما نباید از یاد ببریم که در سال ۲۰۰۳ در مقابل تیم ۲۳ ایران ده گل خورده ایم. هر چند فوتبال ما از آن روزها فاصله زیادی گرفته است اما نباید توقع مان بالا باشد. در هر صورت تیم ۲۳ سال افغانستان با اینکه حدود دو ماه تمرین کرد اما هیچ بازی دوستانه رسمی نداشت. 

در هر صورت باید از تیم ملی امید کشور خود حمایت کنیم. سکوهای ورزشگاه آزادی باید پر از هموطنان مان باشد و نگذاریم تیم ایران خود را در خانه احساس کند. 

این مسابقه امروز پخش تلویزیونی دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر