۱۳۹۳/۱۱/۲۳

فدراسیون فوتبال باید روی میزبانی کابل در مقدماتی جام جهانی تاکید کند


افغانستان در حالی در روز هفدهم ماه اپریل منتظر نتیجه قرعه کشی مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 خواهد بود که معلوم نیست می تواند مسابقات خانگی را در کابل میزبانی کند یا خیر. 

در مسابقات مقدماتی سه جام جهانی گذشته، افغانستان در مرحله اول که شامل دو مسابقه رفت و برگشت می شد اشتراک داشت و به جز سال 2003 که کابل میزبان ترکمنستان بود، در دو مقدماتی بعدی افغانستان مجبور شد مسابقات خانگی خود را در تاجیکستان میزبانی کند. این بار اما، افغانستان در مرحله گروهی قرار دارد و حداقل 14 مسابقه در دو سال آینده در مقدماتی جام جهانی و مقدماتی جام ملت های آسیا برگزار را پیش روی خواهد داشت. از این جمله، افغانستان میزبان 7 مسابقه است. 

میان سال های 2003 تا 2013، افغانستان برای ده سال هیچ مسابقه بین المللی را میزبان نبود و حتی مسابقه با بوتان را قبل از مرحله گروهی جام چلنج آسیا در هند میزبانی کرد. اما در سال 2013 این طلسم شکست و بعد از ده سال، افغانستان برای اولین بار میزبان یک تیم خارجی، تیم ملی پاکستان، در کابل بود. در حالی که تیم ملی قرغیزستان حاضر شده بود تا سال گذشته در کابل با تیم ملی افغانستان مسابقه دوستانه برگزار کند، فدراسیون فوتبال افغانستان در یک اقدام کاملاً تعجب انگیز، محل مسابقه را به دوبی انتقال داد. 

میزبانی تنها یک مسابقه در ده سال ادعای افغانستان برای میزبانی مسابقات مقدماتی جام جهانی را تقویت نخواهد کرد. فدراسیون فوتبال افغانستان باید هر چه سریعتر چندین مسابقه دوستانه را در کابل یا یکی از شهرهای افغانستان تنظیم کند و نشان دهد که افغانستان توانایی میزبانی مسابقات رسمی را دارد. 

تیم های متعددی هستند که افغانستان می تواند از آنها برای بازی دعوت کند. تیم های ملی تاجیکستان، قرغیزستان، سریلانکا، فلسطین، پاکستان، نپال، میانمار، بنگلادش و ده ها تیم دیگر برای بازی با افغانستان باید به کابل دعوت شوند. برگزاری دو یا سه مسابقه دوستانه قبل از مسابقات مقدماتی جام جهانی این پیام را به فیفا خواهد داد که افغانستان مکان امن و مناسبی برای برگزاری مسابقات است. 

میزبانی در داخل کشور نه تنها عواید زیادی برای فدراسیون فوتبال به بار خواهد آورد، بلکه تیم ملی را در موقعیت خیلی بهتری برای پیروزی و کسب نتیجه بهتر در مسابقات مقدماتی، قرار خواهد داد. 

با این هم، احتمال دارد تیم های رقیب حاضر به سفر به کابل نشوند، یا اینکه ارزیابی فیفا این باشد که شرایط امنیتی برای میزبانی افغانستان در داخل مهیا نیست و افغانستان مجبور است مسابقات خود در یک کشور دیگر میزبانی کند. در این صورت، فدراسیون فوتبال باید از همین اکنون دست به کار شده و با یکی از کشورهای همسایه در این مورد مذاکره کند. 

بهترین گزینه برای افغانستان، کشور ایران هست. ایران دارای میادین خوب ورزشی است و رفت و آمد به ایران نیز ساده هست. از طرف دیگر، ملیونها مهاجر افغان در ایران زندگی می کنند و مهاجرین می توانند بازیکن دوازدهم ما در مسابقات باشند.

روی همین دلیل، بهترین شهر در ایران برای میزبانی مسابقات ما شهر مشهد است که در همسایگی با هرات قرار دارد و بیشترین تعداد مهاجر افغان نیز در همین شهر زندگی می کنند. ورزشگاه ثامن الائمه مشهد ظرفیت 35000 تماشاچی دارد و دومین ورزشگاه ایران پس از ورزشگاه آزادی محسوب می شود. از سوی دیگر، به احتمال قوی، ایران نیز در همان روزهایی که افغانستان مسابقه دارد، در شهر تهران میزبان خواهد بود که این موضوع سبب می شود پوشش تلویزیونی مناسبی از مسابقات افغانستان داده نشود. اما اگر مسابقات در مشهد برگزار گردد، پوشش تلویزیونی مستقل امکان پذیر است.

 در دو مقدماتی قبلی، تیم ملی افغانستان مسابقات خود مقابل سوریه و فلسطین را در تاجیکستان میزبانی کرده، اما متاسفانه مسابقات افغانستان حتی پخش تلویزیونی نداشت. علاوتاً، سفر به تاجیکستان مصارف بیشتری می طلبد و در جریان زمستان، تاجیکستان محل مناسبی برای بازی نیست. علاوتا، تعداد افغانهای مقیم تاجیکستان کم است. به همین علل، فدراسیون باید روی گزینه بهتری کار کند.

در هر صورت، فدراسیون فوتبال در مذاکرات خود با کشورهای همسایه باید از آنها تضمین بگیرد که تیم ملی افغانستان تسهیلات تمرینی مناسب خواهد داشت، مهاجران افغان بدون محدودیت به ورزشگاه رفته می توانند، زمین مسابقه مناسب است و مسابقات افغانستان نشر تلویزیونی می شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر