۱۳۹۳/۶/۲۴

آغاز مسابقات افغانستان در المپیک آسیائی، حضور مجدد بعد از 12 سال


دوازه سال طول کشید تا افغانستان سه شکست بزرگ فوتبال خویش را فراموش کند و بار دیگر به مسابقات فوتبال المپیک آسیائی برگردد. 

افغانستان در سال 2002 برگشت خود به فوتبال بین المللی را جشن گرفت، اما این جشن با سه شکست بزرگ دیری نپایید. افغانستان در اولین مسابقه اش 10-0 از ایران شکست خورد و دو مسابقه بعدی را با نتیجه مشابه 11-0 به قطر و لبنان باخت. 

در آن مسابقات، گروهی از بازیکنان کابل اشتراک داشتند، آمادگی نگرفته بودند و نتیجه هم همان شد که دیدیم. تنها دلخوشی این بود که افغانستان بار دیگر به مسابقات بین المللی برگشته است. 

این سه شکست زبانزد عام و خاص شد و حتی رئیس اداره انتقالی در یکی از سخنرانی هایش گفت ما نباید این چنین شکست بخوریم، بلکه نباید بیش از پنج گل دریافت نمائیم. 

تیم ملی افغانستان از آن زمان پیشرفت زیادی کرده است. اولین پیروزی افغانستان در سپتمبر سال 2003 مقابل قرغیزستان رقم خورد و افغانستان در سال های بعد بارها قرغیزستان، سریلانکا و بوتان را شکست داد تا اینکه در سال 2011 به نائب قهرمانی جنوب آسیا رسید و برای اولین بار در سال 2013 یک جام بین المللی را به کابل آورد. 

از این نگاه فوتبال افغانستان رشد کرده و نباید انتظار نتایج غیر منتظره سال 2002 را در مسابقات امسال داشت. هر چند افغانستان برای مسابقاتی که امروز آغاز می شوند هیچ گونه آمادگی نگرفته است. عدم آمادگی تا سطحی است که لباس رسمی بازیکنان برای روز مسابقه تا روز گذشته در دهلی بود و احتمال اینکه تیم ملی 23 سال افغانستان با لباسی غیر از لباس تیم ملی به میدان برود وجود دارد.

دلخوشی افغانستان به به بازیکنان است که تجربه بازی در تیم ملی را دارند. 9 تن از ترکیب 19 نفره افغانستان از بازیکنان تیم ملی هستند و اکثریت بازیکنان دیگر نیز چه در رده سنی یا باشگاهی تجربه بین المللی دارند.

بازی اول افغانستان با تیم 23 سال بنگلادش است و امروز ساعت 12:30 چاشت به وقت کابل آغاز می یابد. 

ظاهر حسنی که مربی تیم 23 سال کشورمان است به گمان اغلب از با تجربه ترین بازیکنان خود استفاده خواهد کرد. پیروزی در مسابقه امروز خیلی مهم هست و البته امری دست یافتی است. تیم بنگلادش ماه هاست به این مسابقات آمادگی می گیرد و دو مسابقه دوستانه نیز با نپال انجام داده است. مربی این تیم نیز همان مربی هالندی تیم ملی بنگلادش است. با این هم، تجربه بازیکنان افغانستان برای تیم خیلی مفید است و نمی توان کمتر از پیروزی افغانستان مقابل بنگلادش انتظار داشت. 

ترکیب احتمالی تیم 23 سال افغانستان در مسابقه امروز می تواند به این شکل باشد:

دروازه: منصور فقیریار

خط دفاع: اسلام امیری، جلال الدین شریعتیار، روح الله اقبالزاده، فرزاد عطایی

خط میانی: فیصل شایسته، کنشکا طاهر، اباسین علی خیل، مصطفی آزادزوی

خط حمله: سنجر احمدی، امرالدین شریفی

مسابقات بعدی افغانستان مقابل تیم های 23 سال هونگ کونگ و ازبکستان اند که به مراتب حریفانی قوی تر هستند. به همین علت، عدم دریافت کارت و عدم مصدومیت بازیکنان برای مسابقات آینده حیاتی است.

مسابقات افغانستان را شبکه تلویزیونی اسپورت 3 به شکل زنده پخش می کند، هر چند این شبکه در اکثر ولایات و خارج از کشور قابل دریافت نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر